به طور کلی می‌توان گفت برای طول دوره درمان پاسخ قطعی وجود ندارد و  بعد از ارزیابی های دقیق و متناسب با شرایط هر فرد طول دوره درمان مشخص میشه.

گفتاردرمانی و شناخت بهتر اتیسم در مصاحبه با محمد خلیلی

آقای خلیلی اول از همه از معرفی خودتون شروع کنیم.

محمد خلیلی هستم فارغ التحصیل علوم پزشکی تهران و کارشناس گفتاردرمانی با ۸ سال سابقه کار در حوزه اختلالات رشدی با زمینه تخصصی اوتیسم و مدیر تیم درمان آنلاین برین پلاس.

برین پلاس؟ در زمینه گفتار درمانی فعالیت دارد؟

تیم درمان آنلاین برین پلاس از سال ۱۳۹۹ به صورت تخصصی با تمرکز بر درمان آنلاین کار خودش رو شروع کرد و در حال حاضر مجموعه بیشتر از ۷۰ متخصص اعم از کاردرمانگر ، گفتاردرمانگر و روانشناس داره  که هر کدوم از همکاران به صورت تخصصی اختلالات مختلف رو ارزیابی درمان می‌کنند. خدمات تیم شامل غربالگری، ارزیابی و درمان اختلالات رشدی مثل اتیسم، اپراکسی، لکنت، اختلالات تلفظی، حرکتی، یادگیری، بیش فعالی و... هست.

در حال حاضر بیشتر از ۸۰۰ خانواده به صورت مستقیم در حال کار با مجموعه هستند و حدود ۲۰۰ خانواده تاکنون ترخیص شدند و همچنین در این بازه یک ساله و نیمه مجموعه برین پلاس توانسته حدود ۸۰۰۰ کودک را نیز غربال کند. مجموعه برین پلاس به صورت تخصصی تنها بر درمان آنلاین متمرکز است و هر همکار در حیطه تخصصی خود مشغول به فعالیت میباشد. تا حد امکان سعی داشتیم هزینه های درمانی رو کاهش بدیم تا خانواده ها با دغدغه کمتری بتونند به درمان کودک خودشون بپردازند و خداروشکر در این فرصت یک ساله و نیمه تونستیم رضایت محسوس خانواده هارو بگیریم.

برین پلاس در حالت تیمی چگونه کار می کنه ؟

در قدم اول خانواده بعد از اینکه احساس می‌کنه کودکش به هر دلیلی نسبت به سن خودش تاخیر رشدی داره به صورت آنلاین هماهنگ میکنه و غربالگری آنلاین و رایگان براش انجام میشه.

در جلسات غربالگری ما کودک رو بررسی میکنیم تا ببینیم مشکلی وجود داره یا نه؛ و اگر داره توی چه زمینه هایی مشکل داره و مسیر درمانی خانواده به چه شکل خواهد بود.  بعد از جلسه غربالگری مسیر درمانی برای خانواده مشخص میشه و خانواده بعد از تایید، به درمانگر متخصص ارجاع داده میشه و به صورت سیستماتیک بعد از ۵ جلسه روند درمان و جلسات خانواده بررسی میشه و در صورت نیاز تغییرات لازم اعمال میشه و اگر روند جلسات رضایت بخش و قابل قبول باشه به همان منوال ادامه پیدا میکنه

چرا برین پلاس را توصیه می کنید ؟

اولین مسئله درمان تخصصی ای هست که ما ارائه میدیم و در هر حیطه همکاران متخصص در حال فعالیت می‌باشند. در مجموعه برین پلاس ما همواره دو سیاست کلی رو در نظر داشتیم.

گفتاردرمانی و شناخت بهتر اتیسم در مصاحبه با محمد خلیلی

۱. کاهش هزینه‌های سیستم سلامت هم برای خود مجموعه و هم خانواده‌

۲. افزایش رضایت خانواده ها نسبت به درمان های حضوری که خوشبختانه هر دو مقوله در برین پلاس محقق ‌شده‌ است و مسئله مهم‌تر اینکه درمان آنلاین برین پلاس تونسته فرصتی رو فراهم کنه تا خانواده‌های ایرانی در هر کجای دنیا بتونند در کوتاه‌ترین زمان ممکن به بهترین متخصصین ایران دسترسی داشته باشند و بزرگترین منفعتی که در حال حاضر برین پلاس برای خانواده ها تونسته داشته باشه کاهش سن مداخله در کودکان ‌شون هست. به این صورت که خانواده بعد از فهمیدن کوچکترین نقص، اختلال و یا تاخیر در کودک میتونه به صورت آنلاین وارد پروسه درمان بشه و به این ترتیب سن طلایی کودک برای توانبخشی رو هم از دست نمیدن

برخی افراد با توجه به شرایط حال حاضر ترجیح میدن در منزل درمان بشن آیا گفتار درمانی در منزل هم تاثیر مثبتی داره؟

به صورت کلی خدمات توانبخشی شامل کاردرمانی و گفتاردرمانی میتونه به ۳ شکل ارائه بشه :

خدمات کلینیکی

یعنی حضور خانواده در کلینیک

خدمات آنلاین

و خدمات Home visit

که خانواده هر سه شکل رو میتونه استفاده کنه و هر کدوم مزایا و معایب خاص خودشون رو دارند و باتوجه به امکانات و شرایط کودک گزینه Home visit نیز میتونه گزینه مناسبی باشه و در حال حاضر تیم درمان برین پلاس نیز این امکان رو داره که در شهر تهران به صورت تخصصی خدمات Home visit رو ارائه بده

چه فاکتورهای در کیفیت کار نهایی تاثیرگذار است؟ آیا فقط درمانگر در نتیجه نهایی تاثیرگذارند ؟

به صورت کلی روند درمان اختلالات رشدی در کودکان وابسته به چند عامل است :

خانواده

کودک

درمانگر

که هر کدوم از این ها میتونند به زیر مجموعه هایی تقسیم بشن

برای مثال در بحث خانواده :

اعتماد خانواده به درمان

پیگیری خانواده

دانش و آگاهی خانواده

توانمندی خانواده

و...

در بحث درمانگر :

توانمندی درمانگر

علم درمانگر

توانایی مدیریت درمانگر

و...

و در بحث کودک

شدت اختلال

نوع اختلال

سن کودک

عوامل مهمی برای کیفیت کار نهایی هستند که در بحث شرایط کودک، از بین عوامل ذکر شده، سن کودک بعنوان مهم ترین عامل شناخته می‌شود. در واقع هرچه سن شروع مداخله پایین تر باشد روند بهبودی سریع تر صورت میگیرد و درمان آنلاین در این مورد بسیار توانست به ما کمک کند تا هرچه زودتر کودک دارای اختلال وارد پروسه ی درمان شود.

گفتار درمانی در کودکان به چه صورت می باشد ؟

به صورت کلی خدمات گفتاردرمانی و کاردرمانی می تونه برای هر انسان از بدو تولد تا سنین پیری ادامه داشته باشه. برای مثال چند حیطه رو عرض خواهم کرد :

کودکانی که درگیر مشکلات بلع هستند

کودکانی که تاخیر در رشد (چه حرکتی و چه گفتاری) دارند

کودکان دارای لکنت

کودکان دارای مشکلات یادگیری

کودکان بیش فعال

اتیسم

و نهایتاً کودکانی که درگیر اختلالات پزشکی مثل

شکاف کام

کم شنوایی

فلج مغزی

و... هستند

در بزرگسالان نیز می‌تونیم به این موارد اشاره کنیم:

افراد دارای مشکلات صوت و حنجره

افراد دارای مشکلات بلع

افرادی که بعد از سکته مغزی دچار مشکلاتی در حرکت و گفتار و زبان شده اند

و...

 به صورت کلی میتونیم بگیم که کاردرمانی و گفتاردرمانی تعریف شده از  بدو تولد تا سنین پیری

آیا بین مراکز درمان خصوصی و دولتی تفاوتی وجود دارد ؟ و دلیل اختلاف قیمت جلسات گفتار درمانی چیه ؟

بله، مثل هر خدمت درمانی دیگه ای تو حوزه بهداشت و درمان، در توانبخشی نیز بین بخش دولتی و خصوصی تفاوت وجود دارد. به صورت کلی سیستم نظام سلامت برای خدمات درمانی ای مثل گفتاردرمانی یک تعرفه واحد و سالیانه ارائه میکنه. اما با توجه به شرایط اقتصادی جامعه طبیعتا یک سری بخش های دولتی وجود دارند که با هزینه های کمتر به ارائه خدمات می‌پردازند مثل :

بیمارستان ها

مراکز بهزیستی

مراکز خیریه

مدارس

و....

و بخشی از خدمات نیز به صورت خصوصی و البته با هزینه بیشتر و با تمرکز بر کیفیت بهتر ارائه میشه در واقع می‌توان گفت دو نوع تعرفه وجود دارد : تعرفه بخش دولتی و تعرفه بخش خصوصی.

معمولا با چند جلسه مشکل گفتار درمانی برطرف میشه؟

بسته به شدت اختلال، نوع اختلال، تخصص درمانگر و همچنین پیگیری خانواده میتونه جلسات درمانی بین یک جلسه تا سال‌ها ادامه داشته باشه. معمولا برای اختلالاتی مثل لکنت بین ۶ ماه تا ۱ سال ، اختلالات تلفظی بین ۱ ماه تا ۶ ماه و اختلالاتی مانند اتیسم به دوره های طولانی تری زمان نیاز داریم.

به طور کلی می‌توان گفت برای طول دوره درمان پاسخ قطعی وجود ندارد و  بعد از ارزیابی های دقیق و متناسب با شرایط هر فرد طول دوره درمان مشخص میشه. همان طور که یک نفر میتونه رانندگی رو در ۵ جلسه یاد بگیره و یک نفر در ۵۰ جلسه . طبیعتاً خدمات درمانی در حوزه گفتار درمانی هم به شرایط و عوامل متعددی بستگی داره و  کودک با کودک، بزرگسال با بزرگسال می‌تواند متفاوت باشد.

لکنت با گفتار درمانی قابل درمان است ؟ و از چه سنی قابل انجام است؟

بله، مهمترین مسئله ای که در درمان لکنت باید به آن توجه کنیم سن درمان میباشد. بدین صورت که هر چه سن شروع درمان ما پایین تر باشد احتمال درمان سریع تر خواهد بود و طبیعتا هرچه سن بیشتر شود و فرصت طلایی از بین برود درمان ما نیز طولانی تر میشود. لکنت معمولاً بین سنین ۲ تا ۶ سالگی بروز پیدا می‌کند و شیوع ۱ درصدی در جامعه دارد.

آیا اختلالات گفتاری می تواند در سن مدرسه بر عملکرد تحصیلی دانش آموز نقش داشته باشد؟

بله، ما برای اختلالات گفتار و زبان یک قاعده کلی داریم. اینکه اگر هر نوع از این اختلالات تا قبل از سن مدرسه برطرف نشود در مدرسه به شکل‌های مختلف در قالب اختلال یادگیری خودش رو نشون میده. میزان شیوع اختلالات یادگیری در مدرسه چهار درصد تعریف شده. علت زیربناییِ بخش زیادی از این ۴ درصد برمیگرده به مشکلات گفتار و زبانی که قبل از سنین مدرسه داشته اند. بنابراین میتونیم با پیشگیری و درمان به موقع اختلالات گفتار و زبان قبل از سنین مدرسه به میزان قابل توجهی از  میزان این اختلالات یادگیری در سنین مدرسه بکاهیم. در واقع اگر هر کودک به هر دلیلی با مشکلات گفتار و زبان وارد مدرسه بشه، در آینده این مشکل رو به شکل های مختلفی مثل

 اختلال خواندن

اختلال نوشتن

اختلال ریاضی

و اختلالات ارتباطی نشون میده و این ها همه میتونند پیش زمینه ای بر مشکلات رفتاری کودک در آینده باشند.

آیا گفتار درمانی نیاز به تخصص دارد ؟

بله، در حال حاضر رشته گفتار درمانی زیر نظر وزارت بهداشت در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری از طریق ۱۰ دانشگاه برتر علوم پزشکی و تنها از رشته تجربی پذیرش دارد.

گفتار درمانی در منزل یا در کلینیک ؟

بسته به شرایط مراجع هر دو گزینه میتونه مناسب باشه

 مثلا در حوزه بزرگسال برای کسی که سکته مغزی کرده و محدودیت‌های رفت و آمد داره، طبیعتاً Home visit میتونه گزینه مناسب تر و با کیفیت تری برای خانواده باشه

و برای بخشی از مراجعین دیگر خدمات کلینیکی میتونه گزینه مناسب تری باشه

 بنابراین بسته به صلاحدید درمانگر و خانواده، بعد از جلسه ارزیابی هر کدام از این دو گزینه میتونند مناسب باشن

یه چند تا کلمه می گم و شما در یک عبارت کوتاه اولین چیزی که به ذهنتون می رسه رو بگید:

· گفتار درمانی

 رشته ای که نیاز به عشق، علاقه و خلاقیت داره

· لکنت

اختلالی که باید جدی گرفته بشه

· اتیسم

درمان هرچه زودتر بهتر

· سندروم دان

فرشته های روی زمین

· بیش فعالی

درک باید بکنیم، بیش فعالی رو باید بفهمیم

برین پلاس ۵ سال دیگه کجاست ؟

مسیر ما در برین پلاس شامل دو قسمت خواهد بود

۱. خدمات درمانی

(درمان آنلاین + Home visit )

۲. مرجعی علمی در حوزه کودک که به صورت رایگان و در قالب وبسایت ارائه می‌شود

و تلاش می‌کنیم تا در ۵ سال آینده بر کیفیت خدمات درمانی مجموعه بیفزاییم و سال به سال بتونیم خدمات بهتر و باکیفیت تری رو برای بخش وسیع تری از جامعه که نیاز به خدمات توانبخشی دارند در حداقل ترین زمان ممکن ارائه بدیم

گفتار درمانی آنلاین رو ۱۰ سال دیگه چه جوری میبینید ؟

در این یک سال و نیمی که از عمر گفتاردرمانی و کاردرمانی آنلاین و مسیر بسیار خوبی که طی کرده، میگذره درمان آنلاین تونسته خودش را به عنوان یک درمان اصلی در کنار درمان حضوری مطرح کنه و در حال حاضر شاهد این هستیم که بخش زیادی از مراجعین به خاطر شرایطی که دارند ترجیح شون بر درمان آنلاین هست و همچنین شاهد این هستیم که خود متخصصین هم تمایل دارند تا بخشی از خدمات خودشون رو بصورت آنلاین ارائه بدن. در واقع یک رضایت دو طرفه ای شکل گرفته که آینده درمان آنلاین رو بسیار درخشان میکنه و پیش‌بینی ما اینه که در کمتر از ۱۰ سال بتونه بعنوان یک گزینه اصلی برای درمان در میان جامعه رواج پیدا کنه

چه کودکانی نیاز به گفتار درمانی دارند؟

آمار شیوع اختلالات گفتار و زبان ۵ درصد است و این پنج درصد از جامعه با علت‌های مختلف ممکنه نیاز به خدمات توانبخشی داشته باشند. اختلالاتی مثل :

اختلال بلع

اختلال تلفط

اتیسم

سندروم داون

اختلال بیش فعالی و نقص توجه

لکنت

شکاف کام

کم شنوایی

اختلالات صوت و حنجره

برای آنکه اطلاع رسانی برای خانواده ها انجام بشه آیا نشانه های خاصی وجود داره که متوجه مشکل فرزندان شویم ؟

به صورت کلی ما انتظار داریم هر پدر و مادری از حداقل‌های رشد طبیعی آگاه باشه و هرجا احساس کردند که کودک روند رشد طبیعی رو نداره به متخصص مربوطه مراجعه کنند. انواع اختلالات میتونن از صفر تا پنج سالگی بروز پیدا کنند و بسیار مهم است که خانواده در این بازه سنی بسیار حساس باشند تا به موقع اقدام کنند و موجب از دست رفتن سن طلایی درمان نشوند

برای کاهش هزینه های گفتار درمانی راهکاری دارید؟

برای کاهش هزینه‌ها ما دوتا دیدگاه داریم :

 کاهش هزینه درمان

و

 پیشگیری

در بخش کاهش هزینه‌های درمانی بهترین توصیه این است که ما خانواده محور کار کنیم؛ به این صورت که خانواده درگیر مسئله درمان شود و بتونه در کنار درمانگر به نحو احسن عمل کند تا همیار و همراه ما در این مسیر باشد و در بخش دوم طبیعتا خانواده‌ها می‌تونند با کسب آگاهی و دانش لازم مخصوصاً در ۱۰۰۰ روز طلایی از بسیاری از اختلالات پیشگیری کنند.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید