چنانچه فردی پس از وفات املاکی که از خود به جا گذاشته به صورت قولنامه ‌ای باشد، در وهله اول باید از این موضوع آگاهی پیدا کنید که مراحل انحصار وراثت املاک قولنامه ای به چه شکل است.

انحصار وراثت املاک قولنامه ای به چه صورت است؟

در این مطلب قصد داریم تا برای شما توضیح دهیم انحصار وراثت املاک قولنامه ‌ای به چه صورت است و چه مواردی را در پی دارد به طور کلی در رابطه با انحصار برسد باید بیان کنیم اموالی که از متوفی برای وراث به جامانده انحصار وراثت نام دارد با ما همراه باشید تا بتوانیم در رابطه با این موضوع نکات بیشتری را در اختیار شما قرار دهیم.

املاک قولنامه ای چه نوع املاکی هستند؟

برای آشنایی بیشتر شما در رابطه با انحصار وراثت اموال قولنامه ای در ابتدا لازم است بیان کنیم انتقال املاک به صورت قولنامه ‌ای به چه شکل است. تمامی ملک و املاک که افراد مختلف قصد معامله آن را دارند دارای یک سند رسمی برای انتقال می باشد و وجود سند اطمینان از معامله را به همراه دارد هنگام انتقال ملک یک ملک کاملا رسمی در بنگاه های معاملات املاک و تنظیم می شود و تمامی موارد لازم و توافقاتی که بین خریدار و انتقال دهنده وجود دارد در آن درج خواهد شد که به آن معامله قولنامه ای می گویند.

انتقال املاک قولنامه ای دارای دلایل مختلفی می باشد به عنوان مثال می توان گفت زمانی که یک واحد مسکونی در یک منطقه یا ملک غیر مسکونی ساخته شود و یا برای ساخت آن تمامی مقررات لازم به  کار گرفته نشود یا حتی در برخی موارد فردی اقدام به ساخت یک واحد کوچک در پارکینگ خود می کند این موارد در پایان منجر می شود صاحب ملک نتواند برای گرفتن پایان کار اقدام کند و هرگاه قصد فروش آن را داشته باشد باید تنها از طریق فروش قولنامه ای اقدام کند.

انحصار وراثت املاک قولنامه ای به چه صورت است؟

چنانچه فردی پس از وفات املاکی که از خود به جا گذاشته به صورت قولنامه ‌ای باشد، در وهله اول باید از این موضوع آگاهی پیدا کنید که مراحل انحصار وراثت املاک قولنامه ای به چه شکل است.

لازم است بیان کنیم در چنین مواردی امکان دریافت گواهی از سوی وراث برای انحصار وراثت و تقسیم کردن املاک به جا مانده به با وجود قولنامه امکان ندارد. لازم است پس از فوت متوفی برای آن دسته از املاک به جا مانده که دارای قولنامه هستند اقدام کرده و سند رسمی را دریافت کنند.

همانطور که گفتیم اکثر املاک قولنامه ‌ای تنها به این دلیل سند ندارند که تمامی موارد قانونی برای ساخت آن به کار برده نشده و همین مورد باعث خواهد شد که صاحب ملک نتواند برای گرفتن پایان کار اقدام کند، اما در صورتی که وراث بخواهند برای سند رسمی اقدام کنند، لازم است در وهله اول خسارات و عوارض مربوط به شهرداری را به طور کامل پرداخت کنند و اگر نداشتن پایان کار و قولنامه بودن ملک به دلیل رعایت نکردن یا برطرف نکردن ایرادات شهرداری بوده باید آن ها را نیز رفع کنند تا پایان کار از سوی شهرداری به آن ها تعلق بگیرد.

یک راه دیگر برای انحصار وراثت املاک قولنامه ای و املاک بدون سند وجود دارد و آن هم این است که فروشنده برای دریافت سند اقدام کند، اما در صورتی که فروشنده از این کار خودداری کرد وراث از این امکان برخوردار می باشند که به دادگاه مراجعه کرده و با ارائه دادن سند و مدارک لازم فروشنده را مجبور کنند به دریافت سند رسمی.

برای این که وراث بتوانند اقدام به انحصار وراثت املاک قولنامه ‌ای کنند در بسیاری از مواقع ممکن است در ابتدا نیاز به استعلام ملک او املاک متوفی ای باشد برای انجام این کار وکیل آنها می‌تواند به شهرداری مراجعه کرده و با توجه به مهارت ای که دارد به طور کامل میزان خسارت و بدهی های مربوط به آن را مشخص کند البته ممکن است موارد دیگری را نیز در پی داشته باشد که وکیل می‌تواند برای آنها اقدامات لازم را انجام دهد.

لازم به ذکر است این نکته را بیان کنیم تا زمانی که به طور کامل و قانونی سند رسمی املاک صادر نشود دادگاه به هیچ عنوان اجازه انحصار وراثت و تقسیم اموال را به وراث نخواهد داد، پس از طی کردن تمامی مراحل گفته شده و پرداخت جریمه با هزینه‌های مربوطه سند ثبت می‌ شود. پس از پشت سر گذاشتن این موارد نیز تمامی وراث می توانند با مراجعه به شورای حل اختلاف آخرین محل سکونت دائمی فرد متوفی اقدام به دریافت گواهی انحصار وراثت کنند.

انحصار وراثت املاک قولنامه ای به چه صورت است؟

نتیجه گیری

همانطور که گفته شد شرط لازم برای انحصار وراثت املاک قولنامه ‌ای وجود سند رسمی می باشد و این کار با قولنامه امکان پذیر نمی باشد. برای گرفتن سند رسمی نیز باید مشکلات مربوط به ملک به طور کامل رفع شود به طور مثال اگر خسارت شهرداری بابت دریافت سند لازم است باید آن را به طور کامل پرداخت کنید. پس از آنکه سند دریافت شد باید در دفاتر اسناد رسمی به طور دقیق تنظیم شود و پس از آن نیز می توانند به صورت کاملا قانونی یا از طریق وکیل برای تقسیم ملک و املاک اقدام کنند.

موسسه صلح میزان با داشتن وکلای از جمله: وکیل ارث، وکیل طلاق توافقی ، وکیل مالیاتی، وکیل املاک، وکیل کلاهبرداری، مشاوره حقوقی خانواده و مشاوره اداره کار در تمامی مراحل وکالت شما برای رسیدن به حق شما در کنار شما هستند.

راه های ارتباطی:

۰۲۱-۴۴۴۶۱۳۴۳

۰۹۱۲-۸۴۸۲۰۳۱

کد خبرنگار: ۹
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • hashemi IR ۱۵:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
    2 1
    سند قولنامه ای با سند رسمی چه فرقی میکند؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید