راهکار بلند مدت برای کاهش قیمت لبنیات این است ارزی که به شکل یارانه سیاه به نهاده دامی تعلق می‌گیرد، حذف شود تا تولیدکنندگان یک رقابت سالم داشته باشند و این منابع به دهک‌های محروم جامعه داده شود.

کاهش قیمت لبنیات کوتاه مدت و موقتی است!

به گزارش سلام نو به نقل از تجارت‌نیوز، محصولات اصلی لبنی مثل شیر، پنیر و ماست از امروز ۱۰ درصد ارزان شد. اما سخنگوی انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی معتقد است که این کاهش قیمت موقتی است و ممکن است با افزایش قیمت نهاده‌های تولید لبنیات دوباره گران شود!

پنجشنبه هفته قبل وزیر جهاد کشاورزی از کاهش ۱۰ درصدی قیمت در سه محصول اصلی شیر، پنیر و ماست خبر داد. وعده‌ای که به گفته سخنگوی انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی از امروز محقق شده است اما برخی رسانه‌ها اعلام کرده بودند که این افزایش قیمت قرار است از هفته آینده اعمال شود.

آنچه از رفتارهای دولت سیزدهم به نظر می‌رسد این دولت هم قرار است با دستور، گرانی را مهار کند. همین کاهش دستوری قیمت لبنیات به تولیدکنندگان گویای مدیریت اقتصاد به شیوه دستوری و دولتی است! این در حالی است که بنا بر اعلام مرکز آمار ایران نرخ تورم سالانه به بیش از ۴۵ درصد رسیده است.

بنابراین به گفته تولیدکنندگان با وجود تورم در کشور نمی‌توان انتظار تداوم کاهش قیمت لبنیات را داشت.

کاهش قیمت لبنیات دائمی است؟

سخنگوی انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی با تائید موقتی بودن این طرح به تجارت‌نیوز گفت: در کشوری که بیش از ۴۰ درصد تورم دارد یعنی هزینه تولید ماهانه چهار درصد افزایش پیدا می‌کند. بنابراین شاخص تولید ثبات ندارد و این کاهش قیمت‌ها کوتاه مدت و موقتی است!

راهکار بلند مدت برای کاهش قیمت لبنیات این است ارزی که به شکل یارانه سیاه به نهاده دامی تعلق می‌گیرد، حذف شود تا تولیدکنندگان یک رقابت سالم داشته باشند و این منابع به دهک‌های محروم جامعه داده شود.

فروشگاه‌ها هنوز محصول قدیمی دارند

سید محمدرضا بنی‌طبا توضیح داد: قیمت سه محصول جدید پنیر، ماست و شیر از امروز ۱۰ درصد ارزان شد اما تا زمانی که این محصول با قیمت جدید به دست توزیع‌کنندگان و فروشندگان برسد، سه روز طول می‌کشد.

او ادامه داد: قیمت بازار و انبار هنوز تطابق پیدا نکرده است. چرا که در ویترین برخی از فروشگاه‌ها یا سوپرمارکت‌ها این محصولات با قیمت قبل وجود دارد. بنابراین این فروشگاه‌ها نمی‌توانند محصولات خریداری شده را با قیمت جدید بفروشند.

محصول جدید به دست مردم نرسیده است

بنی‌طبا اظهار کرد: امروز قیمت پنیر تغییر کرد و توزیع شد اما چون این محصول برای توزیع چند روزی در قرنطینه قرار می‌گیرد شاید هنوز این محصولات جدید به دست مردم نرسیده باشد.

تولیدکنندگان شرط تداوم کاهش قیمت محصولات لبنی را ثبات قیمت شیر خام می‌دانند. سخنگوی انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی گفت: معاونت دامی وزارت جهاد این تعهد را داد تا قیمت شیر خام تعییری نکند. چنانچه هزینه تولید به خصوص شیر خام بیش از قیمت مصوب گران شود این طرح شکست می‌خورد.
چرا سه محصول ارزان شدند؟

او گفت: ۶۰ تا ۶۵ درصد از محصولات لبنی وابسته به قیمت شیر خام است. بنابراین اگر شیرخام گران شود دوباره قیمت تمام شده محصولات افزایش پیدا می‌کند و شاهد گرانی لبنیات هستیم.

اما چرا فقط سه محصول ارزان شدند؟ به گفته بنی‌طبا، این سه قلم یعنی پنیر ۴۰۰ گرمی، شیرنایلونی و ماست ۵/۲ کیلوگرمی مورد استفاده دهک‌های پایین جامعه است و با توافق‌هایی که با دولت صورت گرفته ترجیح دادیم این تخفیف‌ها برای دهک محروم جامعه اعمال شود.

پیش از این سخنگوی انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی از کاهش ۵۰ درصدی سرانه مصرف لبنیات در ایران خبر داد و به ایلنا گفت: گرانی‌های پی‌درپی و بی‌توجهی دولت، منجر به کاهش ۵۰ درصدی سرانه مصرف لبنیات شده است.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید