تنها راه منطقی موجود برای افزایش یارانه‌های پنج دهک بالایی حذف یارانه ثروتمندان و توانمندان است، کاری که دولت روحانی کم و بیش آغازش کرد اما به دلایل مختلف قادر به انجام کامل آن نشد.

سیر تا پیاز یارانه دویست هزار تومانی / یارانه چه کسانی ۵ برابر و یارانه چه کسانی حذف می‌شود؟

سلام نو سرویس اقتصادی: این روزها از گوشه و کنار خبرهایی درباره پرداخت یارانه ۲۰۰ هزار تومانی به مردم شنیده می‌شود، این به آن معنا است که یارانه فعلی تقریبا ۵ برابر شود. اما آیا چنین چیزی ممکن است و آیا دولت دنبال چنین برنامه‌ای است؟

ابراهیم رئیسی از معدود نامزدهای اصولگرایی بود که وعده یارانه میلیونی به مردم نداد، اتفاقی که بسیاری از اقتصاددانان آن را رخدادی مثبت می‌دانستند. با این همه این روزها شایعه افزایش یارانه بسیار قوی شده است. اتفاقی که باید دید چگونه، از کدام منابع و با کدام هدفی رخ می‌دهد؟

آنطور که به نظر می‌رسد یارانه جدید دولت همان یارانه ۲۰۰ هزار تومانی است و به عموم مردم تعلق نمی‌گیرد و تنها پنج دهک اول شامل آن می‌شوند.

چه کسانی یارانه ۲۰۰ هزار تومانی خواهند گرفت؟

آن گونه برخی منابع گزارش کرده‌اند ۹ میلیون نفر از کمک بگیران سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی از یارانه بگیران جدید هستند. مدیر عامل سازمان هدفمندسازی یارانه ها نیز به تازگی از پرداخت دو هزار میلیارد تومان برای کاهش فقر مطلق، حمایت از زنان سرپرست خانوار، خدمات حمایتی مددجویان و کودکان کار و پرداخت مستمری به حساب کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی کشور خبر داد.

اگر همین میزان این بار هم ملاک قرار بگیرد سهم هر کدام از ۹ میلیون نفر کمک بگیران سازمان بهزیستی و کمیته امداد از بودجه دو هزار میلیارد تومانی اخیر رقمی بیش از ۲۲۲ هزار تومان خواهد بود. آیا این به آن معنی است که ۵ دهک مورد نظر برای دریافت یارانه ۲۰۰ هزار تومانی این گونه انتخاب می‌شوند یا گروه‌های دیگری نیز مد نظر دولت قرار دارند.

ابراهیم رئیسی درباره یارانه ۲۰۰ هزار تومانی چه گفته است؟

زمان واریز یارانه ۲۰۰ هزار تومانی براساس اظهارات ابراهیم رئیسی آذر امسال است، یعنی حدود دو ماه دیگر. یارانه ۲۰۰ هزار تومانی وعده‌ای است که رئیس‌جمهور دولت سیزدهم داده و گفته که به پنج دهک اول پرداخت می‌شود.

به گفته او قرار است برای خانوارهای پنج دهک اول کارت اعتباری معیشت صادر شود. این کارت‌ها هر ماه به‌ازای هر نفر بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان شارژ می‌شوند. پنج دهک اول جمعیت کشور این یارانه را می‌گیرند، با این تفاوت که دهک‌های اول، دوم و سوم به ازای هر نفر ۲۰۰ هزار تومان و دهک‌های چهارم و پنجم به ازای هر نفر ۱۵۰ هزار تومان دریافت می‌کنند.

یارانه جدید نوعی وام قرض الحسنه است؟

آنطور که رئیس‌جمهور توضیح داده این یارانه نوعی وام قرض الحسنه است که با کارمزد دو درصد پرداخت می‌شود؛ البته رئیسی گفته دولت به خانوارهایی که توان پرداخت ندارند کمک می‌کند. با واریز یارانه ۲۰۰ هزار تومانی از آذر  امسال، یارانه پنج دهک اول جامعه چندین برابر می‌شود.

با این تفاسیر یارانه خانوارهایی که در سه دهک اول باشند، با فرض یک خانواده پنج نفره، به این شکل خواهد شد:

یارانه نقدی: ۲۲۷ هزار تومان(زمان پرداخت ۱۰ آذر)

یارانه معیشتی بنزین: ۲۰۵ هزار تومان(زمان پرداخت ۲۰ آذر)

یارانه جدید: یک میلیون تومان (زمان پرداخت احتمالا آخر آذر)

سیر تا پیاز یارانه دویست هزار تومانی / یارانه چه کسانی ۵ برابر و یارانه چه کسانی حذف می‌شود؟

اگر یک خانواده در دهک‌های چهارم و پنجم باشد، وضعیت یارانه‌هایی که از آذر دریافت می‌کنند به شرح زیر است:

یارانه نقدی: ۲۲۷ هزار تومان(زمان پرداخت ۱۰ آذر)

یارانه معیشتی بنزین: ۲۰۵ هزار تومان(زمان پرداخت ۲۰ آذر)

یارانه جدید: ۷۵۰ هزار تومان(زمان پرداخت احتمالا آخر آذر)

پرداخت یارانه چه کسانی متوقف می‌شود؟

آن چنان که همه می‌دانیم به علت تحریم و دیگر مشکلات اقتصادی وضع منابع مالی کشور چندان فوق‌العاده نیست. از طرف دیگر هیچ اتفاقی رخ نداده است که باعث افزایش منابع مالی کشور شود. چشم انداز برجام هم به شکلی نیست که بتوان انتظار داشت در مدتی کوتاه منابع مالی کشور آزاد شود. پس هزینه افزایش یارانه از کجا تامین خواهد شد؟

گزینه اول چاپ پول است. دولت به بانک مرکزی دستور چاپ پول می‌دهد و با استقراض و دیگر راه‌ها میزان پول مورد نیاز برای افزایش یارانه را تامین می‌کند. این کار در نهایت به کاهش قدرت خرید مردم و کاهش بیش از پیش ارزش پول ملی منجر می‌شود و به تورم افسار گسیخته دامن خواهد زد.

تنها راه منطقی موجود برای افزایش یارانه‌های پنج دهک بالایی حذف یارانه ثروتمندان و توانمندان است. دولت روحانی در سال‌های گذشته چندین بار خواست دست به چنین کاری بزند اما به دلیل مشکلات کشور، فضای خاص روانی حاکم بر جامعه و برخی موانع چندان در این امر موفق نبود، اما شاید دولت رئیسی در نهایت بتواند به چنین تصمیمی جامع عمل بپوشاند.

البته برخی اقدامات نیز در این زمینه شده است از جمله حذف یارانه مشترکان پرمصرف برق که اخیرا از سوی مسئولین تایید شده است. آن چنان که به نظر می‌رسد بر اساس مصوبه مجلس یارانه  مشترکان بد مصرف که معادل ۸۵۰ هزار مشترک بودند در آخرین قبض برق حذف شد. اگر این روند ادامه دار باشد و یارانه ماهیانه ثروتمندان هم حذف شود دولت می‌تواند با خیال راحت یارانه ۵ دهک ابتدایی جامعه را افزایش دهد.

کد خبرنگار: ۹
۵۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 17
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 34
  • ارکیده IR ۰۴:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
    6 1
    منظورتون چیه ک دودرصده؟یعنی ب ازای هرنفر ۲۰۰تومن وام میده؟بعد چطور میخواد برداشتش کنه؟و چند نوبت قراره وام بدن؟و اگرم قراره یارانه اضاف بشه پس اون درصد سود و بازپرداخت چیه ک صحبتش کنن؟
  • IR ۰۶:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
    0 2
    این ایده خوبی است اگر درست انجام شود نه ازطریق مصرف برق نمیشه تشخیص به حد کافی داد.
  • بهمن شیرگیر فرزندجهانگیر تالش IR ۰۸:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
    2 2
    باسلام کی یارانه را میدن چندین ساله تعقیر نکرده چقدر امروز وفردا میکنید فکری برایمان بکنید
  • اهدیه خزایی IR ۰۸:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
    0 2
    خلی خوبه به فکرمامردم ضعیف هستین خدا خیرتان بده
  • IR ۰۹:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
    0 1
    دهک های پایین ایا فرزندان فوت شدگان که بدون سرپرست مانده اند بخصوص فرزندان دختر نباید در لیست دهک ها واز گروهی که بیشترین کمک ها باید به این بچها انجام شود در نظر گرفته شود تا بتوانند به ارزوهایشان برسند ودر جامعه برای خود وکشور موفق باشند وبه دلیل درامد کم اینده شون خراب نشه
  • بازنشسته IR ۱۱:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
    4 0
    وقتی خط فقر ۱۱ میلیون تومان هست یارانه چه کسی را میشود قطع کرد؟ مگر چنددرصد از مردم بیشتر از ۱۱ میلیون تومان حقوق میگیرند؟
  • IR ۱۱:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
    7 0
    بهانه ای برای بالا بردن قبمت سوخته نشانه هایش پیداست سوخت بره بالا همه چیز اتومات سر به فلک می کشه
  • IR ۱۲:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
    4 1
    با گرانی های اخیر دهکها هم بایستی دوباره تنظیم شده و سطح فقر بازیابی شود
  • ایرانی IR ۱۸:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
    1 1
    من و مادرم یارانه میگیریم ولی نمیدونم کدوم دهک هستیم میشه یکی از دوستان توضیح بده؟
    • IR ۰۷:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۸
      1 0
      درگوگل سرچ کنید.طبقه بندی دهک ها مشخصه، کسانی که درماه زیر یک میلیون درآمد دارند، جز دهک های یک،،، بالا یک میلیون، دهک دوم،، بالای دومیلیون،، دهک سه، الی اخر
  • IR ۱۹:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
    0 0
    من دوتا پسر سرباز دارم که بیکارند شوهرم توی شهرستانه ماهی کلا پنج میلیون داریم آیا این انصافه بخدا سخته والا سخته ولی بازم شکر میکنم که همینم هست وامیدوارم خدا دل رئوف به مسئولین بده وهمتی والا خدایا کمکشون کن به راه راست هدایتشون بفرما آمین
  • امید IR ۲۰:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
    0 0
    بوی گرونی سوخت میاد
  • علی برکت ا... IR ۲۱:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
    1 2
    راه حل کوتاه مدت و غیر منطقی
  • IR ۲۱:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
    0 0
    کسایی که یارانه ندان چطور میشه ثبت نام کنن؟؟؟؟
  • IR ۰۰:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۸
    3 0
    سلام یکی توضیح بده اگه یارانه س دیگه باز پرداخت و2درصد چیه نکنه ماه اول 200یا150میده ماه دوم هم پس میگیره
  • #سفیر IR ۱۲:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۸
    0 0
    آره واقعأ این اقا یا خانوم درست میگن ؛ اگه یارانست و 200هزار تومن میخوان بدن پس وام چیه یکی باید اینو توضبح بده ؟؟!!!
  • IR ۱۱:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
    0 0
    مگر فرق بین دهک پنج و شش یا هفت چقدر است که اگر به آنها ندهید دهک پنج هم تبدیل به هفت میشود بدون کوچکترین زحمتی با این گرانی کمر شکن همه واجد شرایط هستن کمی عاقلانه تصمیم بگیرید بهترین راه حل کوپن است

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید