آمارها نشان می‌دهد که در سال گذشته بیش از ۳۰۲ هزار و ۴۰۰ نفر برای پیدا کردن شغل در کاریابی ها ثبت نام کردند که تعداد بیش از ۱۳۶ هزار و ۷۰۰ نفر به بازار کار راه پیدا کرده اند.

آمار تعداد کسانی که در سال ۹۹ به دنبال کار بودند اعلام شد / کدام استان ها بیشترین تعداد کارجویان را دارند؟

سالانه چند صد هزار نفر به دنبال کار هستند. آمار تعداد کسانی که سال ۹۹ به دنبال کار بودند اعلام شده است. گفته می شود بیش از ۳۰۰ هزار نفر سال گذشته به دنبال کار بوده و در سامانه های کاریابی ثبت نام کرده اند.

به گزارش سلام نو به نقل از رکنا، برابر آمارها بیش از ۵۰ درصد نیروی کار مورد نیاز در کشورهای توسعه یافته توسط کاریابی ها جذب می شود، در حالی که این میزان در کشور ما بین ۲۰ تا ۲۵ درصد است، با این حال کاریابی ها سهم بسزایی در تامین نیروی کار مورد نیاز و معرفی فرصت‌های شغلی مناسب برای جوانان و جویندگان کار دارند.

مراکز خدمات اشتغال (کاریابی های دولتی) واحدی سازمانی به شمار می روند که تحت پوشش وزارت کار هستند و خدمات راهنمایی و مشاوره شغلی و کاریابی را به صورت رایگان به جویندگان کار ارائه می‌کنند.

دفتر کاریابی (کاریابی های خصوصی) کارگزاری خصوصی هستند که با مجوز از وزارت کار در ازای دریافت حق‌الزحمه از جوینده کار، خدمات راهنمایی و مشاوره شغلی ارائه می‌کنند.

فرآیند ثبت‌نام به این شکل است که افراد جویای کار با مراجعه به مرکز خدمات اشتغال یا دفتر کاریابی برابر نیاز کارفرما به هم معرفی می‌شوند و چنانچه با هم به توافق برسند، مشغول به کار می‌شوند.

کاریابی

بر اساس گزارش مرکز ‌آمار و اطلاعات راهبردی وزارت کار، تعداد کل جویندگان کار ثبت نام شده در سال ۱۳۹۹ برابر با ۳۰۲ هزار و ۴۶۱ نفر بوده که از این تعداد ۶۶ هزار و ۷۳۳ نفر در کاریابی های دولتی و مراکز خدمات اشتغال ثبت نام کرده که با احتساب جویندگان کار سال‌های قبل بیش از ۶۸ هزار و ۳۶۰ نفر جذب بازار کار شده اند.

همچنین از کل جویندگان کار، ۲۳۵ هزار و ۷۲۸ نفر در کاریابی های خصوصی ثبت نام کرده اند که از این تعداد بیش از ۶۸ هزار و ۳۰۰ نفر به کار گمارده شده‌اند.

در بین استان‌های کشور، تهران و خراسان رضوی بیشترین تعداد کارجویان و بیشترین تعداد جویندگان کار جذب بازار شده را به خود اختصاص داده اند.

کاریابی

نکته قابل تامل، مقایسه تعداد جویندگان کار طی سال‌های ۱۳۹۷ تا ۱۳۹۹ است که از تعداد جویندگان کار در سال ۱۳۹۸ کاسته شده به نحوی که تعداد جویندگان در سال ۱۳۹۷ از ۵۴ هزار نفر به ۲۳ هزار و ۶۰۰ نفر کاهش یافته و پس از آن طی سال ۱۳۹۹ مجدد روند افزایشی خود را از سر گرفته و به رقم ۶۶ هزار و ۷۳۳ نفر رسیده است که البته به نظر می رسد عواملی همچون رشد اقتصادی و برخی مولفه ها در این زمینه تاثیرگذار بوده است. یادآور می شود که رشد اقتصادی کشور طبق گزارش بانک مرکزی در سال ۱۳۹۸ منفی ۶.۵ درصد بوده است.

بر اساس این گزارش، سال گذشته ۱۰۸۴ واحد کاریابی در کشور فعال بودند که از این تعداد ۸۸ واحد دولتی و مابقی خصوصی بوده اند. بیشترین تعداد مراکز خدمات اشتغال و کاریابی های خصوصی نیز متعلق به استان تهران بوده است.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید