سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا به عنوان بخشی از تغییرات سازمانی دفتر خود در امور ایران و کره شمالی را تعطیل کرده است.

تعطیلی دفتر سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا در ایران و کره شمالی

به گزارش سلام نو به نقل از فارس، رسانه‌های آمریکا امروز پنجشنبه گزارش داده‌اند در «سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا» (سیا) برخی تغییرات سازمانی با هدف تمرکز بیشتر واشنگتن روی مقابله با نفوذ چین اعمال شده است. 

اصلی‌ترین تغییر سازمانی، تأسیس دفتری با مأموریت ویژه برای هدایت منابع سیا به سمت مقابله با چین است و این سازمان تصمیم گرفته به مقابله با قدرت روزافزون این کشور آسیایی بپردازد.

روزنامه نیویورک‌تایمز گزارش داده میزهای ایران و کره شمالی در سیا به فعالیتشان خاتمه داده و مسائل این دو کشور بار دیگر در دفاتر منطقه‌ای مربوط به خاورمیانه و آسیای شرقی مورد تحلیل قرار خواهد گرفت.

یک مقام ارشد سیا به نیویورک‌تایمز گفت اتمام فعالیت دفاتر ایران و کره شمالی به معنای کاهش اهمیت این کشورها یا کم شدن از تهدیدهای ناشی از آنها نیست، بلکه بعد از بررسی عملیات‌های سیا این جمع‌بندی حاصل شده که تحلیل این کشورها به عنوان بخشی از منطقه محل وقوع آنها نتایج دقیق‌تری به دست می‌دهد.

این تغییرات سازمانی در شرایطی اتفاق افتاده‌اند که روزنامه نیویورک‌تایمز در روزهای گذشته با انتشار چند گزارش از مقابله کارآمد جمهوری اسلامی ایران با روش‌های جاسوسی سیا خبر داده بود.

این روزنامه در جدیدترین گزارش خود روز سه‌شنبه نوشته بود شمار زیادی از جاسوس‌های سیا دستگیر و یا کشته شده‌اند و یا فعالیت‌هایشان لو رفته است. نیویورک‌تایمز نوشته ایران و برخی از کشورهای دیگر توانسته‌اند با شناسایی منابع اطلاعاتی سیا، آنها را به جاسوس‌های دوجانبه تبدیل کنند.

طبق گزارش این روزنامه، مقام‌های ارشد اطلاعاتی آمریکایی هفته گذشته به تمامی دفاتر سیا در سراسر دنیا هشدار داده‌اند که شمار نگران‌کننده‌ای از مخبران به کار گرفته شده دستگیر یا کشته شده‌اند.

نیویورک‌تایمز شهریورماه سال جاری هم گزارش داده بود عملیات سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) برای تشکیل شبکه مخبران در ایران در نتیجه «عملیات ضداطلاعاتی بسیار کارآمد» از سوی تهران ناکام مانده است.

روزنامه نیویورک‌تایمز نوشته است: «مقام‌های آمریکایی می‌گویند پیام مکتوب ارسال‌شده از سوی یک افسر سیا که مسئولیت تشکیل شبکه‌های جاسوسی در ایران را به عهده داشت در سراسر بخش‌های مقر مرکزی این سازمان اطلاعاتی در لانگلی طنین‌انداز شد: شبکه مخبران آمریکا تا حد زیادی مغلوب عملیات‌های ضد اطلاعاتی بسیار کارآمد تهران شده بود و تهران، مانع تلاش‌ها برای بازسازی این شبکه شده است.»

 نیویورک‌تایمز به نقل از مقام‌های آمریکایی مدعی شده رژیم اسرائیل با فراهم کردن «اطلاعات موثق» درباره فعالیت‌های هسته‌ای، برنامه موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران  به آمریکا برای پر کردن این شکاف کمک کرده است.

به نوشته روزنامه آمریکایی سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل سوابق طولانی همکاری با یکدیگر دارند و این همکاری‌ها به خصوص در دوران ریاست‌جمهوری «دونالد ترامپ» در آمریکا به شدت افزایش یافت.

با وجود این، نیویورک‌تایمز مدعی شده این وضعیت بعد از روی کار آمدن «جو بایدن»، رئیس‌جمهور فعلی آمریکا که خواستار احیای توافق هسته‌ای برجام بود تغییر کرد تا جایی که در بهار سال جاری، «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر وقت رژیم صهیونیستی حتی تبادل اطلاعاتی با آمریکا را به دلیل «عدم اعتماد به دولت بایدن» متوقف کرد. 

طبق گزارش نیویورک‌تایمز، چالش پیش کنونی روی تل‌آویو و واشنگتن، در حالی که «نفتالی بنت»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی برای دیدار با «جو بایدن» به واشنگتن سفر کرده بازسازی اعتماد، آن هم با وجود پیگیری اهداف متناقض در قبال ایران است.

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید