ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت: برای ازسرگیری مذاکرات برای احیا و اجرای کامل برجام در آینده نزدیک امیدواریم.

اظهار امیدواری روسیه برای ازسرگیری مذاکرات برجام

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، زاخارووا روز پنجشنبه در نشست مطبوعاتی هفتگی وزارت امور خارجه روسیه در واکنش به سوالی در مورد دیدار حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه و مذاکرات دو طرف درباره برجام و نیز کنفرانس بازنگری در پیمان عدم انتشار سلاح های هسته ای در سال آینده گفت: ما هیچ ارتباطی بین کنفرانس پیمان عدم انتشار سلاح های هسته ای و اجرای کامل برجام و مذاکرات در این زمینه نمی بینیم.  

وی افزود: رایزنی های در مورد برجام و توقف اجرای برخی تعهدات ایران در چارچوب این توافق در پاسخ به اقدامات آمریکا از ماه آوریل تا ماه ژوئن در وین برگزار شد. 

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت: آنچه که مربوط به تداوم و مذاکرات در مورد احیای برجام در آینده می شود، باید خاطر نشان کنم پیش بینی در مورد تاریخ ازسرگیری این مذاکرات درست نیست. 

دیپلمات ارشد روس در همین حال تصریح کرد که کوتاهترین مسیر برای حل وضعیت پیرامون برجام، اجرای کامل مفاد آن با توازن منافع بدون هر گونه موارد اضافی است. 

زاخارووا گفت: ما از طرف های شرکت کننده در برجام دعوت به ازسرگیری مذاکرات وین می کنیم و چنین تمایلی را برای آغاز این مذاکرات می بینیم و امیدواریم این امر در آینده نزدیک تحقق یابد. 

وی در ادامه سخنان خود گفت که مشروح مذاکرات و نشست مطبوعاتی سرگئی لاوروف و حسین امیرعبداللهیان در پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه روسیه منتشر شده است. 

مذاکرات وین برای ازسرگیری اجرای برجام بین ایران و اعضای گروه ۱+۴ و نیز آمریکا از ماه ژوئن متوقف شده است و مسکو بارها اعلام کرده که خواهان ازسرگیری این مذاکرات است. 

میخائیل اولیانوف سفیر و نماینده دائم فدراسیون روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین سه‌شنبه شب در پیامی توئیتری به‌صورت تلویحی به جوسازی رسانه‌ها و مقامات غربی مبنی بر عدم تمایل ایران به ادامه دادن مذاکرات احیای برجام واکنش نشان داد.

این دیپلمات ارشد روس که در دورهای قبلی مذاکرات احیای برجام در وین به عنوان نماینده کشورش در مذاکرات حضور داشته است، در حساب کاربری خود در توئیتر درباره آینده این مذاکرات نوشت: «شرکت در مذاکرات وین اختیاری است.این به منافع همه شرکت‌کنندگان از جمله ایران مربوط می‌شود.»

 وی افزود:ما هیچ دلیلی نداریم که فکر کنیم تهران مایل به ادامه دادن این فرآیند [مذاکرات] نیست. تنها بحث زمان بازگشت به میز مذاکرات مطرح است که در آینده نه‌ چندان دور اتفاق خواهد افتاد. 

 ایران پیشنهاد روسیه درباره مذاکرات در قفقاز را مثبت خواند

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در ادامه نشست خبری در واکنش به سوالی در مورد اظهارات دیروز وزیر امور خارجه ایران در نشست خبری مشترک با لاوروف که مخالفت تهران با تغییر مرزها در منطقه قفقاز جنوبی را اعلام کرد گفت: وزارت امور خارجه ایران سخنگویی دارد و می توانید برای گرفتن پاسخ این سوال به او مراجعه کنید.

وی افزود: موضع اصولی ما این است که برای برقراری ثبات ژئوپلیتیکی در منطقه قفقاز با همه کشورهای مسئول همکاری می کنیم. 

زاخارووا گفت: وزرای خارجه ایران و روسیه در دیدار روز گذشته در مسکو مذاکرات منطقه قفقاز جنوبی در فرمت ۳+۳ را بررسی کردند و طرف ایرانی این مذاکرات را مثبت ارزیابی کرد.

مذاکرات در فرمت ۳+۳ شامل ارمنستان، گرجستان، جمهوری آذربایجان و ایران، روسیه و ترکیه می شود. 

روسیه با شرکای خود در مذاکرات آستانه برای پیشبرد روند حل مسائل سوریه تلاش می کند.

زاخارووا در بخش دیگری از سخنان خود گفت که روسیه به همراه شرکای خود در مذاکرات در فرمت آستانه برای پیشبرد روند حل و فصل سیاسی مسائل سوریه تلاش می کند.  

روسیه به اقدام ناتو پاسخ می دهد

زاخارووا در بخش دیگر نشست خبری گفت: تصمیم ناتو برای اخراج دیپلمات های روس از مقر این پیمان برای مسکو غیرمنتظره بود.

وی خاطرنشان کرد که این اقدام ناتو بی اساس و عوام فریبانه است و مسکو به آن پاسخ می دهد. 

ناتو روز چهارشنبه هشت تن از نمایندگان روسیه در این اتحاد نظامی را اخراج و اعلام کرد که آنها مخفیانه به عنوان افسران اطلاعاتی کار می‌کردند.

به گزارش ایرنا، یک مقام ناتو در این باره گفت: ما می‌توانیم تأیید کنیم که اعتبارنامه هشت عضو نمایندگی روسیه در ناتو که افسران اطلاعاتی اعلام نشده بودند، تعلیق شده است.

این مقام ناتو که از وی نامی آورده نشده تصریح کرد: تعداد پست‌هایی را که روسیه می‌تواند افراد را در این سازمان برای آنها اعتبارنامه صادر کند به ۱۰ مورد کاهش یافته است. 

زاخارووا در نشست خبری این را نیز گفت که روسیه نگران افزایش تحرکات گروه تروریستی داعش در افغانستان است. 

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید