مرکبات حاوی مقدار زیادی ویتامین C و B۶ هستند که این به ریه‌ها کمک می‌کند راحت‌تر اکسیژن را منتقل کنند. 

خوراکی‌های مفید برای تقویت ریه‌ها در ایام کرونا

به گزارش سلام نو به نقل از اقتصادآنلاین، ریه‌ها از هزاران مجراهای شاخه‌شاخه که به کیسه‌های هوای کوچک یا نایژه ختم می‌شوند، ساخته شده‌اند. بیشتر از ۳۰۰ میلیون از این کیسه‌های کوچک در ریه‌های ما وجود دارد که باعث می‌شود ظاهر آن مانند یک زمین تنیس شود تا نیازهای تنفسی بدن را برآورده کنند غشای این کیسه‌های هوای کوچک از دستمال کاغذی نیز نازک‌تر است تا تبادل گازها را به بیشترین حد ممکن برساند. 

ریه‌های ما بخش بزرگی از سیستم ایمنی ما را تشکیل می‌دهند، آلودگی‌ها و عفونت‌هایی که به‌وسیله میکروب‌ها به وجود می‌آیند، به‌وسیله مخاط داخل ریه جذب می‌شوند و به‌وسیلة مویچه‌های نازک به سمت بالا حرکت می‌کنند و باعث می‌شوند ما سرفه کنیم یا آن‌ها را ببلعیم؛ عطسه نیز راه دیگری است که ریه‌ها از آن استفاده می‌کنند تا از عفونت و آلودگی، حتی قبل از این که این مهاجمین سینوس‌ها را رد کنند، خلاص شوند. 

مراقبت‌های لازم و نکات مهم برای داشتن ریه سالم

ریه‌ها مهم هستند و باید از آن‌ها مراقبت شود اولین و مهم‌ترین چیز، 

• نکشیدن سیگار: 

عکس-سیگار-کشیدن-ممنوع-17

سیگارکشیدن به مویچه‌هایی که کمک می‌کنند تا آلودگی و عفونت زدوده شود، آسیب می‌زند و باعث بسته شدن راه‌های هوایی می‌گردد، هم چنین از آلودگی‌ها چه در خانه و چه در خارج از خانه اجتناب کنید. این همیشه امکان‌پذیر نیست ولی شما می‌توانید سهم خود را با رانندگی کمتر، استفاده کمتر از لوازم الکتریکی و استفاده از اجاق‌های برقی ایفا کنید. هنگام نقاشی یا سرگرمی دیگری که شامل گردوغبار یا گازهای صنعتی است از ماسک استفاده کنید. 

• ورزش: 

ورزش لزوماً ریه‌ها را تقویت نمی‌کند زیرا آن‌ها به ماهیچه‌های دیافراگ وابسته هستند، ولی هر بهبودی در سیستم قلبی عروقی، کار ریه‌ها را آسان‌تر می‌کند. روزانه هر فعالیتی را به مدت ۳۰ دقیقه انجام دهید، تا باری که بر روی ریه‌ها تحمیل می‌شود را سبک‌تر کنید و عملکرد انتقال اکسیژن و متابولیسم را افزایش دهید.

 این ۳۰ دقیقه می‌تواند حتی به طور ناپیوسته در طول روز انجام شود. ماشینتان را دورتر از فروشگاه پارک کنید، از پله‌ها استفاده کنید، از پشت میز بلند شوید و دور ساختمان راه بروید، چند حرکت پروانه‌ای بزنید، در محله پیاده‌روی کنید و یا حتی کمی در جا بدوید، هر کاری بهتر از نشستن است. 

تغذیه نیز مهم است ولی برای داشتن ریه سالم چه بخوریم؟ 

چیزی که ما می‌خوریم مستقیماً بر روی ریه‌ها تأثیر نمی‌گذارد، ولی غذای ما به طور غیرمستقیم از طریق سیستم قلبی عروقی و فراهم‌کردن محافظت آنتی‌اکسیدانی با آن‌ها تماس پیدا می‌کند. غذای پرچرب با افزایش ریسک ابتلا به سرطان ریه در ارتباط است از طرفی دیگر، خوردن میوه می‌تواند این خطرات را کاهش دهد. 

خوردن غذاهای سالم همراه با ورزش هر دو به حفظ سلامت پاکیزگی و عدم کارکرد زیاد ریه کمک می‌کند. غذاهای تازه و خام بهترین راه برای به‌دست‌آوردن آنزیم‌ها، ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌هایی هستند که باعث راحت‌تر شدن تنفس می‌شوند. 

• داشتن ریه سالم با آب: 

آب نقش بزرگی را در سلامت ایفا می‌کند و پایة هر عمل پاک‌کننده‌ای است، آب خالص و پاکیزه برای حفظ جریان خون به داخل و خارج از ریه‌ها ضروری است. آب هم چنین ریه‌ها را مرطوب نگه می‌دارد و باعث جریان مخاط می‌گردد؛ ممکن است که چندش‌آور به نظر برسد ولی این مخاط خیلی مهم هستند و برای انسجام مویچه‌ها به‌منظور حرکت سموم، میکروب‌ها و آلودگی‌ها به بیرون از بدن نیاز است. 

• سیر و پیاز برای داشتن ریه سالم: 

سیر

این غذاهای تندوتیز برای قلب و هم چنین ریه‌ها عالی هستند آن‌ها التهاب را کاهش می‌دهند، کلسترول کم می‌کنند و با عفونت‌ها مبارزه می‌کنند. 

• زنجبیل برای داشتن ریه سالم: 

این ادویه خاصیت ضدالتهابی دارد و حذف آلودگی‌ها از ریه‌ها را سرعت می‌بخشد. 

• داشتن ریه سالم با فلفل چیلی: 

فلفل‌ها با کپسیکین پر شده‌اند، ترکیب تندی که باعث سوزش می‌شود. کپسیکین جریان خون را بهبود می‌بخشد، غشای مخاطی را تحریک می‌کند و عفونت مبارزه می‌کند. 

• مصرف سبزیجات کلمی برای داشتن ریه سالم: 

کلم، گل‌کلم و بروکلی نشان داده‌اند که می‌توانند باعث متوقف شدن رشد سرطان ریه شوند و خطر ابتلا به سرطان ریه را نصف کنند، آن‌ها سرشار از کلروفیل هستند که خون را تمیز می‌کند و دوباره می‌سازد و دارای مقادیر زیادی از آنتی‌اکسیدان‌های مؤثر هستند. 

• نقش انار در داشتن ریه سالم: 

آب انار روند رشد تومورهای ریوی را آرام می‌کند. انار حاوی بسیاری از انواع آنتی‌اکسیدان‌ها شامل الاژیک اسید است که در تحقیقات مربوط به سرطان گام‌های بلندی برداشته است. 

• تأثیر زردچوبه در داشتن ریه سالم: 

این ادویه با زنجبیل در ارتباط است و بسیاری از خواص آن را دارد. زردچوبه هم چنین حاوی کورکومین می‌باشد که ترکیبی است که باعث می‌شود سلول‌های سرطانی خودشان را از بین ببرند. 

• حبوبات، دانه‌ها و آجیل‌ها در داشتن ریه سالم: 

همه این‌ها حاوی منیزیم هستند که ماده معدنی است که برای داشتن ریه‌هایی سالم لازم است. آن‌ها هم چنین اسیدهای چربی را که برای داشتن سیستم قلبی عروقی سالم نیاز است، فراهم می‌کنند. 

• داشتن ریه سالم با هویج: 

این میوة ریشه‌ای سرشار از ویتامین A ، C و لیکوپن است، تمام آنتی‌اکسیدان‌هایی که بر روی سلامت ریه اثر می‌گذارند و ریسک ابتلا به بیماری‌های ریوی را کاهش می‌دهند. 

• داشتن ریه سالم با استفاده از پرتقال: 

مرکبات حاوی مقدار زیادی ویتامین C و B۶ هستند که این به ریه‌ها کمک می‌کند راحت‌تر اکسیژن را منتقل کنند. 

• داشتن ریه سالم با کدوحلوایی: 

کدوحلوایی مانند هویج غذای دیگری است که سرشار از بتاکاروتن و ویتامین C است. 

• فلفل‌دلمه‌ای: 

این فلفل ملایم غنی از ویتامین C و کاروتنوئید و زاگسنتین. کاروتنوئید نشان داده است که می‌تواند خطر ابتلا به سرطان ریه را کاهش دهد.

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید