اگر متوفی فرزندی داشته باشد میزان دیه‌ای که به مادر  وی تعلق می‌گیرد یک ششم است و مابقی دیه میان دیگر بازماندگان آن شخص تقسیم می‌شود. این در حالی است که اگر متوفی فرزندی نداشته باشد فقط یک چهارم دیه به مادرش تعلق می‌گیرد.

سهم دیه مادر از فرزند چقدر است؟

امروز می‌خواهیم در مورد سهم دیه مادر از فرزند صحبت کنیم و قصد داریم که ابعاد مختلف این موضوع را به دقت مورد بررسی قرار دهیم. چراکه همان‌طور که می‌دانید این مسأله از نظر حقوقی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و در حال حاضر افراد بسیاری با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. این در حالی است که بسیاری از این افراد اطلاع چندانی در مورد این موضوع ندارند و به همین دلیل با مشکلات بسیاری مواجه می‌شوند.

نحوه تعیین سهم دیه مادر از فرزند چگونه است؟

نحوه تعیین سهم دیه مادر به امور بسیاری بستگی دارد. یکی از این امور وضعیت تأهل فرزند فوت شده است که در حین تقسیم دیه حتما باید مورد توجه قرار بگیرد و برای این که ابعاد این موضوع به خوبی برای شما روشن شود. ما تصمیم داریم در ادامه این بحث هر دو بعد این قضیه را به خوبی مورد بررسی قرار دهیم.

سهم دیه مادر از فرزند مجرد

مجرد بودن متوفی یکی از مهم‌ترین اموری است که در میزان سهم دیه مادر از فرزند تأثیر می‌گذارد و نظر قانون در رابطه با این مسأله به شرح ذیل است:

اگر پدر و مادر متوفی در قید حیات باشند، سهم دیه مادر فقط یک سوم است و ما بقی دیه او به پدرش تعلق می‌گیرد. اما اگر پدر وی در قید حیات نباشد تمام مبلغ دیه به مادر متوفی تعلق می‌گیرد و نکته بسیار مهمی که در رابطه با این مسأله وجود دارد این است که در صورتی که هر یک از والدین فرد فوت شده در قید حیات باشند، به خواهر و برادر وی هیچگونه سهمی تعلق نمی‌گیرد.

بیشتر بخوانید : روش های قانونی گرفتن حق طلاق چیست؟

سهم دیه مادر از فرزند چقدر است؟

سهم دیه مادر از فرزند متأهل

همان‌طور که پیش از این اشاره شد ازدواج فرد فوت شده یکی دیگر از موضوعاتی است که در نحوه تعیین سهم دیه مادر از فرزند تأثیر می‌گذارد و از آن جایی که در برخی موارد موضوع تقسیم دیه با مسائلی خاصی مانند تقسیم ارث همراه می‌شود، بر میزان پیچیدگی این موضوع افزوده می‌شود. از این رو بهتر است کسانی که با چنین مسائلی درگیر هستند از نظر قانون در این رابطه با این مسائل اطلاع داشته باشند. از این رو ما تصمیم داریم که نظر قانون را در این رابطه به طور کامل برای شما شرح دهیم.

اگر متوفی فرزندی داشته باشد میزان دیه‌ای که به مادر  وی تعلق می‌گیرد یک ششم است و مابقی دیه میان دیگر بازماندگان آن شخص تقسیم می‌شود. این در حالی است که اگر متوفی فرزندی نداشته باشد فقط یک چهارم دیه به مادرش تعلق می‌گیرد.

نکاتی مهم در مورد نحوه تعیین سهم دیه مادر از فرزند

ما در قسمت‌های قبلی سعی کردیم مسائلی را که در امر تعیین سهم دیه مادر تأثیر می‌گذارد را توضیح دهیم. اما لازم است این نکته را یادآور شویم که حل و فصل چنین مسائلی به تخصص کافی نیاز دارد. از این رو پیشنهاد ما به شما این است که اگر با چنین مسائلی رو به رو شدید حتما قبل از هر گونه اقدامی با یک کارشناسان مجرب در مورد موضوع مورد نظر خود مشورت کنید و از آن جایی که این موضوع از نظر ما از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، ما تصمیم داریم یک سایت حقوقی معتبر به نام گروه وکلای هوداد را به شما معرفی کنیم.

جالب است بدانید که این سایت یکی از معتبرترین سایت‌هایی است که در زمینه مسائل حقوقی فعالیت می‌کند و  با داشتن بهترین وکیل انحصار وراثت ،وکیل طلاق توافقی و خانواده مهارت بالایی در حوزه مباحث حقوقی دارند، مراجعه طرفین یک دعوا به آن‌ها می‌تواند سرعت رسیدگی به پرونده‌های حقوقی را به صورت قابل ملاحظه‌ای بالا ببرد. این در صورتی است که افرادی که بدون مشورت با وکیل وارد چنین مسائلی می‌شوند، باید زمان و هزینه زیادی را صرف کنند و حتی در  برخی موارد این احتمال نیز وجود دارد که افراد ذی حق به حقی که قانون برای آن‌ها تعیین کرده، نرسند. به همین دلیل توصیه ما این است که این موضوع حتما جدی گرفته شود.

نتیجه‌ گیری

ما امروز در مورد سهم دیه مادر از فرزند صحبت کردیم و سعی کردیم که این موضوع را به طور دقیق مورد بررسی قرار دهیم و هدفمان این بود که به کسانی که درگیر چنین مسائلی هستند، کمک کنیم. البته همان‌طور که پیش از این اشاره شد، فرآیند تقسیم دیه یک موضوع چند بعدی است و از آن جایی که بررسی تمام ابعاد آن در این مقال نمی‌گنجد ما به طور خاص به سهم دیه مادر پرداختیم. در آخر نیز امیدواریم که مباحثی که در این رابطه مطرح شد مفید بوده باشد و بتواند به کسانی که با چنین مسائلی دست و پنجه نرم می‌کنند، کمک کند. برای کسانی که به دنبال دعاوی حقوق خود مثل بررسی سهم دیه مادر از فرزند خود هستند، ما مشاوره با گروه وکلای هوداد را پیشنهاد می کنیم. این سایت با در اختیار داشتن وکلای با تجربه می تواند به شما در رسیدن به نتیجه یاری کند.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید