می‌توان به مواردی چون تعطیلی وزارت زنان، تغییر کاربری برخی دیگر از وزارت خانه‌ها، تغییر سیستم آموزش دانشگاهی و خانه نشین کردن اساتید، تعطیلی گسترده کتابخانه‌ها و البته گسترش ترورهای کور و هدفمند در افغانستان نیز اشاره کرد.

۱۰ کاری که طالبان در حکومت یک ماهه خود با افغانستان کرد

سلام نو - سرویس بین‌الملل: حکومت رسمی طالبان بر افغانستان حالا دیگر یک ماهه شده است و آن چیزی که به آن کابینه طالبان گفته می‌شود حالا یک ماهی می‌شود که به هر ترتیبی بر افغانستان حکمرانی می‌کند.

مهم‌ترین سوال در یک ماهگی حکومت جدید طالبان می‌توان این باشد که دست آوردها و نتایج آن برای مردم افغانستان چه بوده است. در ادامه با نگاهی به اخبار افغانستان مروری بر مهم‌ترین تغییراتی که طالبان در این کشور داده است می‌اندازیم.

۱- برقراری نسبی امنیت: اگر بخواهیم از معدود نقاط مثبت حکومت طالبان بگوییم باید از امنیت حرف بزنیم. باید پذیرفت که حالا عملیات انتحاری و کشت‌وکشتار مردم بسیار کاهش یافته است. البته دلیل هم مشخص است؛ عامل ناامنی سابق امروز مسئول حفظ امنیت است.

۲- آوارگان جنگی: آمارهای مختلف بین ۳ تا ۵ میلیون آواره جنگی را برای افغانستان امروز ذکر می‌کنند، آورگانی که تجسم کلمه آوارگی و خانه به دوشی هستند.

۳- کوچ اجباری قومیت‌ها: تعارف‌های حکومت همه شمول و تضمین دادن به این دولت و آن دولت را فراموش کنید. از قندوز تا قندهار و پنجشیر طالبان در حال کوچاندن اجباری مردم است. آمار دقیقی از این مسئله وجود ندارد اما نگاهی به اخبار مختلف نشان می‌دهد که حداقل چند صد خانوار در نقاط مختلف افغانستان مجبور به کوچ اجباری شدند.

۴- فرار مغزها با سرعت نور: هنرمندان، دانشمندان و چهره‌های فرهیخته افغانستان به سرعت نور از افغانستان گریختند. گریختنی که بخش مهمی از آن برای حفظ جان بود، به خصوص برای هنرمندان و چهره‌های جوان افغانستانی که جانشان در معرض خطر بود. طالبان در روزهای نخست از جوانان می‌خواست در افغانستان بمانند و به کشور خدمت کنند اما حالا برخی مقامات طالب می‌گویند که نیروهای تربیت شده در ۲۰ سال گذشته به درد نمی‌خورند!

۵- خانه نشین کردن زنان: کارمندان زن بیشتر ادارات افغانستان خانه نشین شدند. بخش بزرگی از دانشجویان زن خانه نشین شدند. بخش قابل توجهی از دختران دانش آموز نیز دیگر به مدرسه نرفتند.

۱۰ کاری که طالبان در حکومت یک ماهه خود با افغانستان کرد

۶- کابینه طالب شمول و با حضور تروریست‌ها: طالبانی که قول کابینه همه شمول داده بود یک کابینه تمام طالب معرفی که برخی از چهره‌های ارشد آن همین امروز تحت تعقیب نهادهای بین‌المللی هستند و سازمان‌هایی مثل سی آی اِی برای بازداشت آن‌ها جایزه تعیین کرده‌اند.

۷- ناتوانی در کنترل بحران اقتصادی: صنایع نیم بند افغانستان رو به مرگ مطلق هستند، حقوق بخش مهمی از کارکنان دولت دو ماه است که پرداخت نشده و در بسیاری از نقاط افغانستان کمبود مواد غذایی به چشم می‌خورد. پیش بینی می‌شود با این روند اقتصاد افغانستان منهدم شود.

 ۸- رهایی دزدها و داعشی‌ها: به لطف آزاد کردن به قید و شرط زندانیان از زندان‌ها تعداد قابل توجهی زندانی خطرناک و داعشی از زندان آزاد شدند، کسانی که حتی برای خود طالبان هم دردسر ساز خواهند بود.

۹- محدود شدن جدی آزادی رسانه‌ها: به دست باز نسبی برخی رسانه‌های و خبرنگاران خارجی نگاه نکنید. اهالی رسانه افغانستان این روزها در سایه ترس به کار ادامه می‌دهند.

۱۰ – ناتوانی در حکومت داری و کنترل نیروهای خود: اختلاف در طالبان مشهود است. به جز این و حتی فارغ از اختلافات ناتوانی این گروه بر نیروهای خود نیز عیان است. یک گروه سنگ قبر احمد شاه مسعود را ویران و گروه دیگر بازسازی می‌کند. سخنگویی از همکاری با جهان حرف می‌زند و دیگری از همه شمول بودن امیرالمومنین طالبان. طالبان در یک ماهه گذشته نتوانسته در قامت یک حکومت ظاهر شود.

به جز این می‌توان به مواردی چون تعطیلی وزارت زنان، تغییر کاربری برخی دیگر از وزارت خانه‌ها، تغییر سیستم آموزش دانشگاهی و خانه نشین کردن اساتید، تعطیلی گسترده کتابخانه‌ها و البته گسترش ترورهای کور و هدفمند در افغانستان نیز اشاره کرد.

کد خبرنگار: ۹
۳دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • من IR ۰۸:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۵
    5 0
    اینا هشداری هستند برای اون احمقهایی که سودای طالبان رو دارند و فکر میکنند خشک بودن خیلی از تخیلاتشونو بر آورده می کنه
  • علی اصغر از تهران IR ۱۲:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۵
    3 0
    این دینی که طالبان رواج داده افیون ملتهاست همان موضوع که کمونیستهاولنین میگفتند دین افیون ملتهاست منظورش این دین است

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید