رئیس شورای تامین دام کشور گفت: خشکسالی و کمبود نهاده‌ها باعث کاهش کیفیت دام‌ها شده است.

۱۲ میلیون دام روی دست عشایر ماند / چرا دام‌ها صادر نمی‌شوند؟

به گزارش سلام نو به نقل از تجارت‌نیوز، در فصل پاییز و زمستان تقاضا برای خرید گوشت بالا می‌رود و گوشت گران می‌شود اما امسال خشکسالی و کمبود نهاده باعث شده کیفیت گوشت دام‌ها کاهش پیدا کند و گوشت ارزان شود!

این روزها حتی فروشندگان گوشت هم حتی تقاضایی برای خرید دام ندارند، چرا که آنها هم معتقدند ممنوعیت صادرات انباشت چربی‌ را در دام‌ها زیاد کرده است. از سوی دیگر به دلیل خشکسالی برخی از دام‌ها هستند که هنوز به وزن ایده‌آل نرسیده‌اند. بنابراین خرید این دام‌ها برای فروشندگان گوشت و مردم صرفه اقتصادی ندارد.

چرا دام‌ها صادر نمی‌شوند؟

رئیس شورای تامین دام کشور درباره چرایی عدم صادرات دام توضیح داد: یکی از چالش‌های اصلی برای صادرات دام برگشت ارز حاصل از صادرات است. چرا که با تشدید تحریم‌ها شبکه بانکی مسدود است و دامداران نیز به آسانی نمی‌توانند دام خود را صادر کنند. از این رو برخی از دام‌ها به طور نارس راهی کشتارگاه می‌شوند.

منصور پوریان به تجارت‌نیوز گفت: علاوه بر نگرانی‌ها برای بازگشت ارز مساله دیگر حمل و نقل است. زیرساخت حمل و نقل ایرانی برای صادرات دام مهیا نیست و همچنین با افزایش قیمت حمل و نقل صادرات توجیه اقتصادی ندارد.

کاهش قیمت گوشت ادامه دارد

اخیرا وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گزارشی منتشر کرده که نشان می‌دهد در سال ۹۰ مصرف ماهانه گوشت خانوارهای دهک اول (کم‌درآمدترین خانوارها) ۷۰۰ گرم در ماه بوده. اما این میزان اندک در سال ۹۸ کمتر هم شده و میزان مصرف ماهانه گوشت این خانوارها ماهانه ۳۰۰ گرم است.

رئیس شورای تامین دام کشور با اشاره به وضعیت بازار بیان کرد: نیاز کشور در یک سال یک میلیون تن گوشت است اما به دلیل کاهش تقاضا، مصرف کل کشور حدود ۲۵۰ هزار تن بوده و اکنون دام روی دست دامداران تلمبار شده است.

او اظهار کرد: آنچه پیش‌بینی می‌شود در نیمه دوم امسال به دلیل انباشت دام‌ها در دامداری کمبودی نداریم و گوشت در یک ماه گذشته حدود ۱۵ هزار تومان ارزان شده است. اکنون قیمت دام زنده سبک با قیمت ۵۵ هزار تومان و دام سنگین با قیمت ۵۳ هزار تومان فروخته می‌شود.

بررسی‌ها نشان می‌دهد بعد از تعطیلی ۲۰ درصد سوپرمارکت‌ها و ۱۰ درصدی واحدهای فروش فرآورده‌های گوشتی این بار خبر رسیده است که ۱۰ درصد قصابی‌های تهران تعطیل شده است. دلیل این مساله هم کاهش مصرف گوشت و افزایش تورم است!

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید