روانشناسی مطالعه‌ علمی ذهن و رفتار است که شامل مطالعه پدیده‌های آگاهانه و ناخودآگاه و همچنین احساسات و اندیشه است که به عنوان یک رشته دانشگاهی با دامنه‌ وسیع نیز معرفی شده است که از مرزهای بین علوم طبیعی و اجتماعی عبور می‌کند.

معرفی مکاتب روانشناسی | روانشناسان چه فعالیت‌هایی انجام می‌دهند؟

در این مطلب کاربردی، قصد ما این است که شما را با مزایای آموزش روانشناسی و مکاتب آن آشنا کنیم و نحوه آشنایی با آن را به صورت قدم به قدم برای شما شرح می‌دهیم پس تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

روانشناسان به دنبال درک خواص نوظهور مغز هستند که باعث می‌شود این رشته را با علوم اعصاب مرتبط کند. یک متخصص یا محقق حرفه ای درگیر در این رشته را می‌توان روانشناس یا مشاوره نامید؛ برخی از روانشناسان را می‌توان در زمره‌ی دانشمندان اجتماعی، رفتاری یا شناختی طبقه‌بندی کرد.

برخی از روانشناسان سعی می‌کنند نقش عملکردهای ذهنی را در رفتارهای فردی و اجتماعی درک کنند و یا دیگر روانشناسان که فرایندهای فیزیولوژیکی و بیولوژیکی را که زیر بنای عملکردها و رفتارهای شناختی هستند بررسی می‌کنند؛ گذراندن دوره آموزش رشته روانشناسی و یادگیری آن اراده‌ای قوی می‌خواهد و نیازمند آن است که سالیان سال به تحصیل و تمرکز بر جوانب مختلف آن بپردازد اما کسب مجوز برای کمک به دیگران در هرروز و هر ساعت این پروسه را بیشتر از پیش ارزشمند می‌کند اگر به این اندیشیده‌اید که روانشناس شده‌اید اما نمی‌دانید از کجای راه شروع کنید در اینجا می‌توانید گام به گام هر آن‌چه که لازم است را بدانید. 

مکاتب روانشناسی

مکاتب روانشناسی:

روانشناسی یک علم تخصصی است که برای فعالیت در آن باید یکسری اطلاعات را کسب کرد. و سایت هایی وجود دارند که به صورت آنلاین سعی در آموزش این مهارت‌ها دارند. شما می توانید برای این منظور، در کلاس آموزش مکاتب روانشناسی در فرادرس شرکت نموده و ضمن یادگیری مهارت، در وقت و هزینه خود نیز صرفه جویی کنید.

در ابتدا با مکاتب مختلف روانشناسی آشنا شوید:

۱.ساختارگرایی:

به عنوان اولین مکتب فکری روانشناسی در نظر گرفته می‌شود این دیدگاه بر تجزیه‌ی فرایندهای ذهنی به اساسی‌ترین اجزا متمرکز ‌است. ساختارگرایان از تکنیک‌هایی مانند درون‌نگری برای تحلیل فرایندهای درونی ذهن انسان استفاده می‌کنند.

ساختارگرایی به عنوان  واکنشی به نظریه های مختلف مکتب روانشناسی بود و برخلاف مکاتب دیگر ساختارگرایی  با یک نظریه پرداز شکل نگرفت و افراد زیادی در شکل گرفتن و تکمیل آن نقش داشتند مثل ویلیام جیمز یا ویلهلم وونت و... 

۲.روانشناسی گشتالت: 

یک مکتب روانشناسی است که براساس این ایده است که ما چیزها را به صورت یکپارچه تجربه می‌کنیم این رویکرد به روانشناسی در اواخر قرن ۱۹ در آلمان و اتریش در پاسخ به رویکرد مولکولی ساختارگرایی آغاز شد که به جای تجزیه افکار و رفتار به کوچکترین عناصر دقت می‌کردند؛ روانشناسان گشتالت معتقد بودند که شما باید به کل مجموعه دقت کنید که کل از مجموع اجزا تشکیل می‌شود. 

۳.مکتب روانشناسی رفتارگرایی:

 این مکتب تاثیر به سزایی بر روند روانشناسی داشته است و بسیاری از ایده‌ها و تکنیک‌های ناشی از این مکتب فکری هنوز هم امروزه به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد. آموزش رفتاری و سایر تکنیک‌های رفتاری اغلب در برنامه‌های روان‌درمانی و اصلاح رفتار استفاده می‌شود.

۴.مکتب فکری روانکاوی:

یک مکتب روانشناسی است که توسط زیگموند فروید تاسیس شد. این مکتب فکری بر تاثیر  ضمیر ناخودآگاه تاکید ‌می‌کند؛ فروید معتقد بود که ذهن انسان از سه عنصر تشکیل شده است: شناسه، نفس و فراخود.

 شناسه متشکل از انگیزه‌های اولیه است در حالی‌که نفس من جزء شخصیتی است که وظیفه برخورد با واقعیت را بر عهده دارد. فراخود قسمتی از شخصیت است که دارای تمام ایده‌آل‌ها و ارزش‌هایی است که ما از والدین و فرهنگ و اجتماع خود در درون خود از آن‌ها نگهداری می‌کنیم. فروید معتقد بود که تعامل این سه عنصر همان چیزی است که منجر به همه رفتار های پیچیده ما انسان‌ها می‌شود.

مکاتب روانشناسی

شایان ذکر است که شما می‌توانید گواهینامه و یا مجوز خود را در اکثر تخصص‌های روانشناسی کسب کنید ولی باید به این نکته هم دقت کنید که گرفتن مدرک پایان آموزش روانشناسی نیست. اکثر هیئت‎های دولت طالب روانشناسانی هستند که کار کسب آموزش را به طور مداوم ادامه می‌دهند و هرگز از ادامه این راه خسته نمی‌شوند.

 بهتر است به این نکته توجه داشته باشید که تنها گذراندن دوره‌های روانشناسی به صورت تئوری کافی نیست و باید دوره‌های را به صورت عملی هم گذراند این تجربیات عملی، برای آن است که باعث شود تا کارآموزان هم مشاهده کنند هم بیشتر بیاموزند پس از انجام تمرین، روانشناسان باید کارآموزی  را در زمینه ارتباطات خارجی به پایان برسانند کارآموزان تحت نظارت روانشناسان معتبر هستند اما مسئولیت وسیع تر و شدید تری نسبت به قبل دارند کارآموزی یک تعهد زمانی قابل توجه است که ممکن است ۱یا ۲ سال یا بیشتر طول بکشد .

روانشناس کیست؟ چگونه می توان یک روانشناس شد؟ 

زمان آن است که حیطه‌ی کاری روانشناس را بررسی کنیم، روانشناسان قصد دارند رفتارها و فرایندهای افراد را مطالعه و بررسی کنند و نحوه ارتباط افراد با اجتماع‌ را بهبود ببخشند این بخش اغلب شامل بررسی گرایش‌های اجتماعی، عاطفی، شناختی و رفتاری بیماران است.

 برخی از روانشناسان در زمینه‌های خاصی از روانشناسی تخصص دارند و به آموزش در آن زمینه‌ها می‌پردازند مثل آموزش فنون راهنمایی و مشاوره و آموزش روانشناسی شخصیت. 

تبدیل شدن به یک روانشناس نیازمند مقدار زیادی فداکاری و تمایل به فدا کردن وقت آزاد برای سالیان متمادی است؛ مشاغل روانشناسی هم متنوع است هم مفید، متخصصان روانشناس هم مشکلات زندگی خود را می‌توانند حل کنند و هم در مشکلات به دیگران کمک کنند. 

دلایل زیادی برای یادگیری رشته روانشناسی وجود دارد زیرا روانشناسی همه زندگی ما را در برگرفته است مثلا اینکه چه رفتارهایی داریم یا چگونه هستیم یا چگونه خواهیم بود حتی نحوه روابط ما را با دوستان و خانواده را شامل می‌شود، در واقع گذراندن آموزش در رشته روانشناسی تا حد زیادی به زندگی فردی و اجتماعی مردم کمک می‌کند زیرا می‌تواند درباره عملکردهای مختلف فرد توضیح دهد.

 با این نوع بینش انواع مکاتب روانشناسی می‌توانند به افراد در تصمیم‌گیری‌های اجتماعی وحتی جهت‌گیری‎‌های شخصیتی مانند مدیریت استرس و بروز رفتار صحیح و حتی کنترل رفتار مبتنی بر درک رفتار گذشته کمک کند.

مکاتب روانشناسی

زمانی که ما در راستای آموزش روانشناسی قدم برمی‌داریم هم بر زندگی شخصی خود اثر می‌گذاریم و هم قدرت آن را داریم که بر زندگی دیگران اثر بگذاریم از مزایای دیگر یادگیری آموزش روانشناسی، کار در زمینه روانشناسی است یعنی به عبارت دیگر باعث تامین آینده شغلی می‌شود و از این طریق می‌توان دانش خود را در اختیار دیگران قرار داد. از تمایزهای دیگر این رشته آن است که با دلایل رفتارهای دیگران آشنا شد و از این طریق راحت‌‎‌تر می‌شود با مردم برخورد کرد و با آن‌ها تعامل داشت.

 در رشته روانشناسی شاخه‌های فراوانی وجود دارد که می‌توان به آموزش آن‌ها پرداخت مثل آموزش فنون راهنمایی و مشاوره و آموزش روانشناسی شخصیت و دیگر رشته‌های روانشناسی که از گستره وسیعی برخوردار هستند و آموزش آن‌ها باعث بهتر شدن روابط خود و دیگران می‌شوند در زیر به نمونه‌هایی از این رشته‌ها اشاره خواهیم کرد.

۱.آموزش فنون راهنمایی و مشاوره: 

روانشناسی مشاوره یک تخصص روانشناسی است که شامل تحقیقات و کارهای کاربردی در چندین حوزه وسیع است : ۱.فرایند و نتیجه مشاوره ۲. نظارت و آموزش ۳.توسعه حرفه‌ای و مشاوره ۴.پیشگیری سلامت برخی موضوعات به صورت یکپارچه در میان روانشناسان مشاور مثل تمرکز بر پیشرفت تحصیلی یا مشاوره بر پیشرفت دارایی‌ها و نقاط قوت یا بررسی تعاملات فرد و محیط مشترک است؛ در دهه اخیر روانشناسی مشاوره به عنوان یک حرفه گسترش یافته است ودر حال حاظر در بسیاری از کشورهای جهان پخش شده است 

مشاوره یعنی فرایند کمک و راهنمایی مراجعه‌کنندگان توسط یک فرد آموزش‌دیده به صورت حرفه‌ای برای حل مشکلات بخصوص در زمینه شخصی و اجتماعی و روانی، از مزیت‌های گذراندن فنون راهنمایی و مشاوره این است که هم درباره رفتار خود بهتر می‌توانیم تصمیم بگیریم و هم توانایی‌های دیگران را از این طریق بهتر می‌شناسیم و دیگران را متوجه توانایی‌ها و استعدادهایشان بکنیم و شخصیت و ارزش‌ها و باورها را بهتر بشناسیم. 

مشاوره حرفه‌ای، با استفاده از جمع‌آوری داده‌های گذشته افراد از روش های روان شناختی استفاده می‌کند در مصاحبه شخصی از تکنیک‌های مختلف برای شناخت علایق و استعدادها بهره می‌جوید. 

تفاوت زیادی بین یک مشاور حرفه‌ای و شخصی که از برخی مهارت‌های مشاوره تجربه‌ای ندارد وجود دارد مثلا یک درمانگر آموزش‌دیده به شما  به طور کامل و آگاهانه گوش می‌دهد و به شما کمک می‌کند و راه‌حل‌هایی ارائه می‌دهد تا راه‌هایی برای مقابله با مسائل عاطفی پیدا کنید؛ بنابراین رشته مشاوره جنبه های مختلفی را در بر می‌گیرد به عنوان مثال مهم است که مشاوره فرایندهایی را که در جهت رفع مشکل شما به کار می‌برد جواب دهد و نتیجه بخش باشد نه اینکه فقط جلوی شما بنشیند و بگوید باید چه کارهایی انجام دهید یعنی بین مشاور و مراجعه‌کننده فرایندی رخ می‌دهد که زمانی را برای بررسی بر روی مشکلات اختصاص دهند که ممکن است آن مشکلات شامل احساسات استرس‌زا باشد یا جزو مشکلات عاطفی باشد. مشاوره به مراجعه‌کننده یک سری راه حل‌هایی می‌دهد که هم شامل راه‌حل‌های تئوری و هم شامل راه‌حل‌های عملی است ولی راه حل‌های عملی به مراجعه‌کننده کمک می‌کند تا مسائل را به طور واضح‌تری ببیند و می‌تواند مراجعه‌کننده را قادر سازد تا بر احساسات، تجربیات یا رفتار خود بهتر از قبل تمرکز کند.

معرفی مکاتب روانشناسی | روانشناسان چه فعالیت‌هایی انجام می‌دهند؟

مشاوران حرفه‌ای معمولا سیاست‌هایی در مورد اینکه حرف مراجعه کننده را به کسی نمی‌گویند توضیح دهد و این اطمینان را در مراجعه‌کننده ایجاد کند. اما یک مشاور حرفه ای هرگز کارهایی مثل نصیحت کردن، قضاوت کردن در برابر مراجعه‌کننده انجام نمی‌دهد.

 همه ما انسان‌ها در زندگی ناگزیر پستی و بلندی‌های زیادی تجربه می‌کنیم اما گاهی با کمک گرفتن از افراد دانا و یا مشاور یاد میگیریم چگونه از تاریکی های زندگی رهایی پیدا کنیم ویا حتی با گذراندن دوره‌ی نحوه مشاوره آن راه‌حل‌ها را در اختیار  دوستان وحتی افراد جامعه  قرار دهیم.

۲. گذراندن دوره آموزش روانشناسی شخصیت 

روانشناسی شخصیت یکی از محبوب‌ترین و پر طرفدارترین رشته‌های روانشناسی است که زیر مجموعه‌ی رشته‌ی روانشناسی است که به انواع عملکرد افراد از روی نحوه برخورد آن‌ها می‌پردازند یعنی نشان می‌دهد که چگونه افراد به دلیل نیروهای روانی متفاوت هستند حوزه تمرکز این رشته بر روی ایجاد تصویری منسجم از فرد و فرایندهای روانی افراد است؛ همچنین روانشناسی شخصیت به الگوهای پایدار رفتاری، فکری، احساسی مربوط می‌شود نظریه‌های شخصیت‌شناسی در مکاتب مختلف روانشناسی بسته به نوع فرهنگ و دین هر کشور متفاوت است هر نظریه مفروضات متفاوتی در مورد ویژگی هایی مانند نقش ناخودآگاه واهمیت تجربه کودکی دارد.

به طور کلی شخصیت به معنای مجموعه ای پویا و سازماندهی شده از ویژگی های متعلق به شخص است که به طور منحصر به فرد بر محیط، احساسات، انگیزه‌ها و رفتارهای فرد در موقعیت های مختلف تاثیر می‌گذارد؛ شخصیت همچنین به الگوی افکار، احساسات و رفتار هایی که به طور مداوم در طول زمان نشان داده می‌شود اشاره می‌کند که بر انتظارات ،ادراک خود، ارزش‌ها و نگرش‌های فرد تاثیر می‌گذارد. شخصیت‌شناسی همچنین واکنش‌های انسان را نسبت به افراد دیگر مشکلات و استرس پیش‌بینی می‌کند.

 مطالعه شخصیت دارای سابقه وسیع و طولانی در روانشناسی است ودر آن سنت‌های نظری فراوانی وجود دارد؛ نظریه‌ها عمدتاً شامل دیدگاه خلقی، روانی، زیستی، رفتارگرایی، تکاملی و یادگیری اجتماعی است با این‌حال بسیاری از محققان و روانشناسان دیدگاه‎های خاصی دارند یعنی روانشناسان به طور واحد نظریه‌های یکسانی درباره نحوه مشاوره شان بروز نمی‌دهند. در آموزش و پرورش روانشناسی مطالعه‌ی ماهیت شخصیت و رشد روانی افراد معمولاً به عنوان پیش نیاز دوره‌های روانشناسی بالینی مورد بررسی قرار می‌گیرد آموزش شخصیت روشی برای ارزیابی ساختارهای شخصیتی انسان است اکثر ابزارهای ارزیابی شخصیت در واقع پرسشنامه‌ای از خود درونگر می‌باشد؛ و در این راستا از تست شخصیت‌شناسی استفاده می‌کنند. شما میتوانید از طریق گذراندن دوره‌های آموزش آنلاین به تمامی این اطلاعات دست پیدا کنید سایت فرادرس یکی از معتبرترین سایت‌های آموزش آنلاین موجود در کشور است که با جستجو و مراجعه به مطالب آن به راحتی می‌توانید بهترین آموزش‌ها را دریافت کنید.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید