مدیریت تعارض سبک‌هایی دارد که به پنج دسته تقسیم می‌شود که دانستن زمان و چگونگی استفاده از هر سبک می‌تواند به کنترل تعارض کمک کند و منجر به بهبود محیط کار و غیره شود البته که با مدیریت مناسب تعارض یک سازمان قادر است مسائل بین فردی را به حداقل برساند، رضایت مشتری را افزایش دهد و نتایج تجاری بهتری را تولید کند.

سبک های مدیریت تعارض (همکاری، رقابت، اجتناب و ... )

یک ویژگی کاملاً ضروری برای یک مدیر خوب بودن، درک نحوه مدیریت تعارضات است.  بدون درک پنج شیوه مدیریت تعارض و روش صحیح اجرای آنها در موقعیت های مختلف، این مهم قابل دستیابی نیست.

در این مطلب کاربردی، قصد ما این است که شما را با سبک‌های مدیریت تعارض و به وجه تشابه مدیریت تعارض با روانشناسی سازمانی می‌پردازیم و به صورت قدم به قدم شما را با مفاهیم مدیریت تعارض و روانشناسی سازمانی آشنا می‌کنیم پس تا انتها مطلب با ما همراه باشید. 

 تعریف اصطلاحی از تعارض این است که هرگونه تنش زمانی ایجاد می‌شود که فرد متوجه می‌شود که خواسته‌ها و نیازهایش در حال برآورده شدن نیست؛ تعارض زمانی به وجود می‌آید که اهداف یا گروه‌ها با اهدافی روبرو می‌شوند که هر دو طرف نمی‌توانند به طور رضایت بخشی به آن‌ها برسند؛ به عبارت دیگر تعارض به معنای هرگونه تضاد یا ضدیت منافع فردی یا گروه با فرد یا گروه دیگر است بنابراین ممکن است درگیری‌ها به دلیل برداشت‌ها، ارزش‌ها و شیوه‌های مختلف کاری یا فرهنگی  ایجاد شود پس برای جلوگیری از تعارض باید آن را مدیریت کنیم.

حال به هدف اصلی مدیریت تعارض می‌پردازیم و آن هدف، فرایند محدود کردن جنبه های منفی تعارض و افزایش جنبه های مثبت آن است. مدیریت تعارض پیامدهای مثبت تعارض را با هدف بهبود در یادگیری درون یک سازمان را ارتقا می‌دهد. پس می‌توان برای حل بحران‌ها دوره آموزش مدیریت تعارض را گذراند.آموزش مدیریت باعث می‌شود مدیران و حتی افراد جامعه قدرت بر کنترل درگیری‌ها داشته باشد.‌ هدف از آموزش اصول مدیریت افزایش یادگیری و بالا بردن نتایج گروهی، از جمله اثر بخشی یا عملکرد در محیط سازمانی است که درگیری را به طور صحیح مدیریت کند تا بتواند نتایج گروه را بهبود بخشد.

بیش از ورود به بحث باید به این نکته توجه داشت که مدیریت تعارض شاخه‌ای از روانشناسی است و برای فعالیت و موفقیت در آن باید یکسری مهارت‌ها را کسب کرد و با یکسری مفاهیم آشنا شد سایت فرادرس با برگزاری آموزش مدیریت تعارض به صورت آنلاین سعی در آموزش این مهارت دارد شما می‌توانید با ثبت نام در این کلاس‌ها می‌توانید خود را آماده برای ورود به این عرصه کنید.

سبک‌های مدیریت تعارض

تعریف تعارض از زبان اشخاص مشهور:

۱. فوللت درباره تعارض یک تعریف ساده ارائه می‌دهد از نظر او تعارض یعنی: ظاهر متفاوت اختلاف نظرها  وتفاوت در علایق محسوب می‌شود.

۲. چونگ و مگینسون تعارض را این‌گونه تعریف می‌کنند: مبارزه بین نیازها، خواسته‌ها، ایده‌ها، علایق یا افراد ناسازگار یا دردناک.

۳. دیوید ال. آستین، می‌گوید: می‌توان آن‌ را به عنوان اختلاف نظر بین دو یا چند فرد یا گروه تعریف کرد، در حالی که هر فرد یا گروه سعی می‌کنند نظر یا اهداف خود را در برابر نظر و اهداف دیگران بپذیرند.

انواع سبک‌های مدیریت تعارض 

مدیریت تعارض سبک‌هایی دارد که به پنج دسته تقسیم می‌شود که دانستن زمان و چگونگی استفاده از هر سبک می‌تواند به کنترل تعارض کمک کند و منجر به بهبود محیط کار و غیره شود البته که با مدیریت مناسب تعارض یک سازمان قادر است مسائل بین فردی را به حداقل برساند، رضایت مشتری را افزایش دهد و نتایج تجاری بهتری را تولید کند.
 

سبک‌های مدیریت تعارض

وقتی صحبت از سبک‌های تعارض می‌شود هیچ راه‌حلی وجود ندارد که در همه‌ی شرایط جواب دهد هر موقعیت متفاوت خواهد بود از عوامل تحریک کننده درگیری گرفته تا طرفین درگیری؛ مدیری که در حل تعارض مهارت دارد باید بتواند با نگاهی متفاوت به تعارض، مدیریت تعارضی را که در آن شرایط لازم است را به کار گیرد که در زیر به انواع مدیریت تعارض می‌پردازیم:

۱.سبک همکاری:

این سبک بهترین نتایج را در بلند مدت ایجاد می‌کند اما در عین حال رسیدن به آن، اغلب دشوار و وقت‌گیر است. در این سبک نیاز ها و خواسته‌های هر طرف در نظر گرفته می‌شود تا همه راضی باشند این امر اغلب شامل همه طرفین می‌شود که در کنار هم بنشینند و از طریق مناقشه صحبت کرده و باهم مذاکره کنند. این مورد زمانی صورت می‌گیرد که حفظ رابطه بین همه طرفین حیاتی باشد. از مزایای این سبک این است که همه کاملا خوشحال می‌شوند و راه‌حلی کاملا درست است که همه مشکلات را حل ‌می‌کند و عیب این شیوه مدیریت تعارض،‌ زمان‌بر بودن آن است که این امر می‌تواند در مواقعی منجر به ضرر شود. 

۲. سبک رقابت:

این سبک سازش را رد می‎کند و شامل تسلیم نشدن در برابر دیدگاه‌ها یا خواسته‌های دیگران می‌شود. یعنی یکی از طرفین بر نظریه‌ی خود که گمان می‌کند بهترین نظریه است ایستاده و تا زمانی که نظریه اش پذیرفته نشود عقب نشینی نمی‌کند. از مزایای آن می‌توان گفت که مدیرانی که از این سبک استفاده ‌می‌کنند نشان می‌دهند که قوی هستند و از اصول خود عقب نشینی نمی کنند و از معایب آن این است که مدیرانی که بیش از حد از این روش استفاده می‌کنند نشان می‌دهند که بسیار مستبد و غیرمنطقی هستند.‌

۳. سبک اجتناب: 

هدف از این سبک کاهش ناسازگاری می‌باشد و در این روش طرفین حذف و  به نحوی نوعی فرار از درگیری محسوب می‌شود. از مزایای این روش، دادن زمان برای آرامش به افراد است و می‌تواند تعداد زیادی از مسائل را حل کند و اگر در شرایط نامناسب استفاده شود ممکن است درگیری‌ها را بدتر می‌کند و اگر بیش از حد استفاده شود ممکن است ضعف مدیران را برملا کند.

۴. سبک سازش:

 این سبک برعکس سبک رقابت می‌باشد این سبک به دنبال یافتن حد وسط با درخواست هر دو طرف است تا برخی از جنبه های خواسته‌های خود را بپذیرند تا در مورد آن به راه‌حل مناسبی برسند. همچنین سازش می‌تواند منجر به نارضایتی شود، اگر از آن به طور بیش از حد به عنوان حل تعارض استفاده شود؛ از مزایای این سبک آن است که مسائل را می‌تواند به سرعت حل کند پس طرفین درگیر درک بیشتری از دیدگاه‌های طرف مقابل خواهند داشت؛ سازش می‌تواند زمینه را برای همکاری فراهم کند و از معایب آن این است که هیچکس کاملا از حل درگیری خوشحال نمی‌شود چون ممکن است طرفین حس کنند قربانی تصمیم دیگری شده‌اند و ممکن است در آینده مایل به مصالحه مجدد نباشند.

۵. سبک سازگاری:

 این سبک ترجیح دادن نیاز های طرف‌ دیگر بر نیازهای شخصی است شما به آنها اجازه می‌دهید برنده شوند و راه خود را پیش ببرند. سازگاری برای شرایطی است که شما به اندازه طرف مقابل به موضوع اهمیت نمی‌دهید از جوانب مثبت آن این است که اختلافات کوچک را سریع و آسان می‌تواند به طور درست و صحیحی حل کند  و این روش بهترین گزینه برای اختلافات کوچک است و از معایب آن این است که اگر مدیران بیش از حد از این روش استفاده کنند ممکن است ضعیف تلقی شوند و همچنین استفاده از این روش برای مسائل بزرگتر مناسب نیست زیرا این سبک قادر نیست مسائل را به طور معناداری حل کند و در چنین مواقعی باید از این روش اجتناب کرد.

حال که تعاریف مدیریت تعارض برای ما آشکار شد به روانشناسی سازمانی و وجه تشابه آن دو با یک دیگر می‌پردازیم.

سبک‌های مدیریت تعارض

روانشناسی سازمانی چیست؟

از فواید روانشناسی سازمانی این است  که کارایی کسب و کار را افزایش می‌دهد و رفتار مصرف کننده را برای بهبود بازاریابی و افزایش فروش مطالعه می‌کند اگر این شغل مورد نظر شماست، برای یادگیری دوره آموزش روانشناسی سازمانی‌ به خواندن آن ادامه دهید. برای آنکه در این زمینه به موفقیت‌های لازم برسید برسید باید بدانید که چه مراحلی را باید طی کنید اولین مرحله گذراندن دوره آموزش روانشناسی است، دومین مرحله قبولی در آزمون است و سومین مرحله بدست آوردن تجربه کاری تحت نظارت است. در این کار به فروانی از تست شخصیت استفاده می‌شود در زیر به چرایی آن می‌پردازیم.

اصول روانشناسی و روش‌های تحقیقی را که در محل کار استفاده می‌کنند. در این‌گونه روانشناسی به شخصیت یک شرکت و روحیه‌ی کارکنان می‌پردازند تا کارکنان و مدیران بتوانند در جهت اهداف شرکت به طور موثر کار کنند.

وجه تشابه روانشناسی سازمانی با مدیریت تعارض دقیقا در همین مطلب است که هردو به حیطه کاری مربوط می‌شوند، روانشناسی سازمانی و مدیریت تعارض هردو در حیطه کار برای سوددهی بهتر و جلوگیری از درگیری و انتخاب کارکنان با شخصیت مناسب‌تر به کار گرفته می‌شوند.

روانشناسی سازمانی که به روانشناسی کار و سازمان نیز معروف است یک رشته کاربردی در روانشناسی می‌باشد، این رشته علم رفتار انسان در رابطه با کار و نظریه‌ها و اصول روانشناختی را در مورد سازمان‌ها و افراد در محل کار خود و عموماً در زندگی کاری افراد اعمال می‌کند. 

روانشناسان صنعتی و سازمانی در قالب دانشمند یا پزشک آموزش دیده‌اند آن‌ها با بهبود عملکرد، با ایجاد انگیزه، رضایت شغلی، ایمنی و سلامت شغلی و همچنین سلامت کلی و رفاه کارکنان خود به موفقیت یک سازمان کمک می‌کنند؛ یک روانشناس سازمانی درباره رفتارها، نگرش‌های کارکنان تحقیق می‌کند.

 برای انجام تحقیقات سازمانی به روش‌های مختلفی تکیه می‌کنند. طرح‌های مطالعاتی مورد استفاده روانشناسان شامل نظرسنجی، آزمایش، شبه آزمایش و مطالعات مشاهده‌ای است روانشناسان بر منابع مختلف داده از جمله قضاوت‌های انسانی، پرسشنامه‌ها و نظرسنجی تکیه می‌کنند.

روانشناسی سازمانی یکی از ۱۷ تخصص حرفه‌ای شناخته شده توسط انجمن روانشناسی آمریکا است. در انگلستان، این شغل به عنوان یکی از نه عنوان تحت حمایت حرفه روانشناسی می‌باشد که توسط شورای بهداشت و مراقبت تنظیم می‌شود در انگلستان برنامه‌های تحصیلات تکمیلی در زمینه روانشناسی، روانشناسی سازمانی، توسط انجمن روانشناسی بریتانیا تائید می‌شود.

در استرالیا عنوان روانشناس سازمانی توسط قانون حمایت می‌شود و توسط آژانس قانونی بهداشت استرالیا تنظیم می‌شود در استرالیا همچنین مانند انگلستان روانشناسی سازمانی یکی از نه حوزه مورد تائید متخصصان روانشناسی استرالیا است. 

در اروپا، فردی که دارای گواهینامه تخصصی در کار روانشناسی سازمانی است یک روانشناس واجد شرایط و متخصص در زمینه روانشناسی کار است؛ روانشناسان اروپایی و روانشناسان صنعتی و سازمانی یکی از سه تخصص اصلی روانشناسی در اروپا است.

سبک های مدیریت تعارض (همکاری، رقابت، اجتناب و ... )

رابطه تست شخصیت شناسی با روانشناسی سازمانی:

در روانشناسی سازمانی با استفاده از تست شخصیت به مشاغل کمک می‌کنند تا بهترین و کارآمدترین کارکنان را استخدام کنند ریشه‌ تست شخصیت به قرن‌های ۱۹و ۱۸ میلادی باز می‌گردد، زمانی که شخصیت از طریق اندازه‌گیری برجستگی‌های بر روی جمجمه انسان و فیزیوگرافی که شخصیت را براساس ظاهر بیرونی مورد سنجش قرار می‌دهد، ارزیابی می‌شد. 

سر فرانسیس‌گالتون در اواخر قرن ۱۹ رویکرد دیگری برای ارزیابی شخصیت درپیش گرفت. بر اساس فرضیه‌ی واژگان، گالتون تعداد صفت‌هایی را که در فرهنگ لغت انگلیسی توصیف شخصیت می‌کردند را برآورد کرد و لیست گالتون در نهایت توسط لوئیس لئون ترستون به ۶۰ کلمه که معمولاً برای توصیف شخصیت در آن زمان استفاده می‌شد محدود کرد. درکل آزمون‌های واقعی شخصیت‌شناسی بسیار محدود بودند گرچه ریموندکتل و همکارش فرانک‌واربرتون لیستی بیش از دو هزار آزمون عینی جداگانه تهیه کردند که می‌تواند در ساختن تست‌های عینی شخصیت مورد استفاده قرار گیرد. اولین اقدامات ارزیابی شخصیت در دهه ۱۹۲۰ ایجاد شد به منظور سهولت در روند انتخاب پرسنل، به ویژه در انتخاب نیروهای مسلح به کار گرفته شد؛ از آن زمان به بعد طیف وسیعی از مقیاس ها و پرسشنامه‌های شخصیتی ایجاد شدند از جمله پرسشنامه‌های شخصیت می‌توان به مقیاس چند فازی مینه سوتا و یا پرسشنامه عامل شانزده شخصیت و پرسشنامه شخصیت و بسیاری دیگراشاره کرد.

تحقیقات فراوانی در زمینه توسعه آزمون شخصیت انجام شده است؛ از سه روش عمومی برای توسعه آزمون شخصیت به کار می‌برند: ۱.روش تجربی ۲.روش استقرایی ۳.روش قیاسی که امروزه اکثر آزمون‌ها هر سه روش را شامل می‌شوند. از طریق تست شخصیت شناسی می‌توانیم بفهمیم که کدام حرفه و یا کدام رشته متناسب با شخصیت ماست و یا کدام مناسب شخصیت ما نمی‌باشد همچنین این امکان را می‌دهد که براساس شخصیت خود بتوانید در زندگی‌تان یا شغل‌تان بیشتر موفق باشید به هر حال هر کار یا محیط کاری مجموعه‌ای از ویژگی های منحصر به فرد خود را می‌طلبد به بیان ساده‌تر از طریق تست شخصیت‌شناسی می‌توانید خودتان را کشف کنید.

در این مقاله سعی کردیم با معرفی سبک‌های مدیریت تعارض و رشته‌ی روانشناسی سازمانی شما را در مسیر درست برای ورود به این عرصه راهنمایی کنیم پس کافی است اراده کنید و یک برنامه‌ریزی صحیح و قابل اجرا داشته باشید و اگر بتوانید خود را مقید به انجام آن کنید، مطمئن باشید در یک بازه زمانی کوتاه به موفقیت در آن می‌رسید. برای این کار بهتر است از سایت فرادرس به آموزش آنلاین سبک های مدیریت تعارض بپردازید سایت فرادرس که از معتبرترین و پیشرفته‌ترین سایت های آموزش آنلاین موجود در ایران است و شما با ثبت نام در دوره‌های آموزشی سایت فرادرس می‌توانید اطلاعات خود را در آن روز به روز بالا ببرید. 

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید