در سال ۱۹۸۵ سازمان ملل متحد اولین دوشنبه اکتبر را هر سال به عنوان روز جهانی زیستگاه نامگذاری کرد. ایده این است که در مورد وضعیت شهرها و حق اساسی همه برای سرپناه مناسب فکر کنیم. همچنین قصد دارد مسئولیت جمعی خود را در مورد آینده زیستگاه انسان به جهان یادآوری کند.

روز جهانی زیستگاه

موضوع روز جهانی زیستگاه امسال تسریع اقدامات شهری برای جهانی بدون کربن است. این موضوع تصدیق می‌کند که شهرها مسئول حدود ۷۰ درصد از انتشار جهانی دی‌اکسیدکربن با حمل و نقل، ساختمان‌ها، انرژی و مدیریت پسماند هستند که بخش عمده‌ای از انتشار گازهای گلخانه‌ای شهری را تشکیل می‌دهند. رویدادها و فعالیت‌ها در روز جهانی زیستگاه نشان می‌دهد که چگونه دولت‌ها و سازمان‌های ملی، منطقه‌ای و محلی، جوامع، موسسات دانشگاهی، بخش خصوصی و همه ذینفعان مرتبط می‌توانند برای ایجاد شهرها و شهرکهای پایدار، به دور از کربن، همه کار کنند.

روز جهانی زیستگاه دولت‌های محلی را تشویق می‌کند تا برنامه‌های کاربردی بدون کربن صفر را در آستانه اجلاس بین‌المللی تغییرات آب و هوایی COP۲۶ در نوامبر ۲۰۲۱ توسعه دهند.

سازمان ملل متحد اولین دوشنبه اکتبر هر سال را به عنوان روز جهانی زیستگاه نامگذاری کرد تا در مورد وضعیت زیستگاه‌های ما و حق اساسی همه برای سرپناه مناسب تأملی کند. این روز همچنین به منظور یادآوری جهانی است که همه ما قدرت و مسئولیت شکل‌گیری آینده شهرها را داریم.

در سال ۱۹۸۵ سازمان ملل متحد اولین دوشنبه اکتبر را هر سال به عنوان روز جهانی زیستگاه نامگذاری کرد. ایده این است که در مورد وضعیت شهرها و حق اساسی همه برای سرپناه مناسب فکر کنیم. همچنین قصد دارد مسئولیت جمعی خود را در مورد آینده زیستگاه انسان به جهان یادآوری کند.

تاریخ

روز جهانی زیستگاه برای اولین بار در سال ۱۹۸۶ با موضوع "پناهگاه حق من است" جشن گرفته شد. سایر موضوعات قبلی عبارتند از: "پناهگاه بی‌خانمان‌ها" ،"سرپناه و شهرنشینی" ، "شهرهای آینده" ، "شهرهای امن تر" ، "زنان در حکمرانی شهری" ، "شهرهای بدون زاغه" ، "آب و بهداشت برای شهرها" ، "برنامه‌ریزی آینده شهری خود" ، "شهر بهتر، زندگی بهتر" و "شهرها و تغییرات آب و هوا ".

طومار افتخار

جایزه طومار افتخار زیستگاه توسط برنامه اسکان انسانی سازمان ملل متحد در سال ۱۹۸۹ راه اندازی شد. در حال حاضر معتبرترین جایزه سکونتگاه‌های انسانی در جهان است. هدف آن به رسمیت شناختن ابتکاراتی است که در زمینه‌های مختلف مانند تأمین سرپناه، برجسته کردن وضعیت بی‌خانمان‌ها، رهبری در بازسازی پس از جنگ و توسعه و بهبود سکونتگاه‌های انسانی و کیفیت زندگی شهری، مشارکت چشمگیری داشته‌اند.

امسال فوریت بهبود شرایط زندگی توسط COVID-۱۹ مطرح شده است که زندگی میلیون‌ها نفر را در شهرها ویران کرده است. دسترسی به آب تمیز و بهداشت، همراه با فاصله‌گذاری اجتماعی، پاسخ‌های کلیدی برای همه‌گیری است. اما در مناطق فقیرنشین اجرای این اقدامات دشوار است. این به معنی افزایش خطر عفونت است، نه تنها در محله های فقیرنشین، بلکه در کل شهرها. "

روز جهانی زیستگاه

رصدخانه جهانی شهری

مناطق شهری به ویژه شهرها اکنون کمی بیش از نیمی از هفت میلیارد نفر جمعیت جهان را در خود جای داده‌اند. روندهای فعلی شهرنشینی نشان می‌دهد که تا سال ۲۰۵۰ سه میلیارد نفر دیگر در مناطق شهری زندگی خواهند کرد. واحد رصدخانه جهانی شهری (GUO) یک واحد آماری تخصصی است که وظیفه نظارت جهانی بر دستور کار زیستگاه و سایر دستور کارها را با ارتباط شهری بر عهده دارد. کارهای هنجاری مانند توسعه ابتکار شهرت (CPI) و محاسبه CPI برای شهرهای منتخب را انجام می دهد.

کد خبرنگار: ۲۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید