در آگوست ۲۰۲۱ ، یک مطالعه مقدماتی اما گسترده در مورد تغییرات مغزی در افرادی که ویروس کرونا را تجربه کرده بودند ، توجه زیادی را در جامعه عصب شناسی جلب کرد.

خبر بد برای مبتلایان به کرونا حتی کرونای خفیف

به گزارش سلام نو به نقل از theconversation، یافته های جدید درباره بیماری کرونا با گذشت زمان مدام بیشتر می شود. اکنون مشخص شده حتی ابتلا به کرونای طیف خفیف هم می تواند روی مغز تاثیراتی منفی و دنباله دار بگذارد.

با بیش از ۱۸ ماه شیوع بیماری همه گیر محققان به طور پیوسته بینش های جدید و مهمی را در مورد اثراتویروس کرونا بر بدن و مغز جمع آوری کرده اند. این یافته ها نگرانی هایی را درباره تاثیرات طولانی مدت ویروس کرونا بر فرآیندهای بیولوژیکی مانند افزایش سن ایجاد می کند.

اکنون شواهد بیشتر نشان می دهد که ویروس کرونا می تواند بدن و مغز را برای ماه ها یا بیشتر پس از بیماری تحت تأثیر قرار دهد.

در آگوست ۲۰۲۱ ، یک مطالعه مقدماتی اما گسترده در مورد تغییرات مغزی در افرادی که ویروس کرونا را تجربه کرده بودند ، توجه زیادی را در جامعه عصب شناسی جلب کرد.

در آن مطالعه ، محققان بر پایگاه داده موجود به نام بایوبانک انگلستان تکیه کردند که شامل داده های تصویربرداری مغز از بیش از ۴۵ هزار نفر در انگلستان از سال ۲۰۱۴ است. این بدان معناست که اساساً  داده های اولیه و تصویربرداری مغزی از همه این افراد از قبل از همه گیری وجود داشت.

تیم تحقیقاتی، داده های تصویربرداری مغزی را تجزیه و تحلیل کردند و سپس افرادی را که تشخیص داده شده بودند مبتلا به کووید -۱۹ هستند ، برای اسکن اضافی مغز بازگردانده اند. آنها افرادی را که بیماری کرونا را تجربه کرده بودند با شرکت کنندگانی که چنین شرایطی نداشتند مقایسه کردند.

 گروه ها بر اساس سن ، جنس ، تاریخ شروع آزمایش و محل مطالعه و همچنین عوامل خطر مشترک بیماری ها  مانند متغیرهای سلامتی و وضعیت اقتصادی و اجتماعی مقایسه شدند.

این تیم تفاوت های قابل توجهی را در ماده خاکستری مغز بین افرادی که به بیماری کرونا مبتلا شده بودند و کسانی که این بیماری را نداشتند، شناسایی کردند.

ضخامت بافت ماده خاکستری در مناطق مغزی معروف به لوب پیشانی و گیجگاهی در گروه مبتلایان به بیماری کرونا کاهش یافته بود.

البته تاثیر منفی ویروس کرونا بر ماده خاکستری مغز قبلا هم اثبات شده بود.

در جمعیت عمومی طبیعی است که با افزایش سن برخی تغییرات در حجم یا ضخامت ماده خاکستری مشاهده شود اما این تغییرات در افرادی که به بیماری کرونا مبتلا شده بودند بیشتر از حد معمول بود.

اما نکته بسیار مهم این است: قشر خاکستری مغز چه در افراد دارای کرونای شدید و چه دارای افرادی با کرونای خفیف به یک اندازه تحت تاثیر منفی قرار گرفته است.

این بدان معناست حتی افرادی هم که کرونای شدید نداشتند با کاهش قشر خاکستری مغز مواجه شدند.

سرانجام ، محققان تغییرات عملکرد در وظایف شناختی را مورد بررسی قرار دادند و دریافتند کسانی که به بیماری کرونا مبتلا شده اند  در پردازش اطلاعات کندتر از افرادی هستند که سابقه ابتلا به بیماری کرونا را ندارند.

اما این تغییرات در حجم مغز به چه معناست؟

قبل و بعد از کرونا

در اوایل همه گیری ، یکی از رایج ترین گزارشات افراد مبتلا به بیماری کرونا از دست دادن حس چشایی و بویایی بود.

مناطق مغزی همگی با پیاز بویایی مرتبط هستند. این ساختاری در نزدیکی جلوی مغز است که سیگنال های مربوط به بوها را از بینی به سایر مناطق مغز منتقل می کند. پیاز بویایی با نواحی لوب گیجگاهی ارتباط دارد. ما اغلب در مورد لوب گیجگاهی در زمینه پیری و بیماری آلزایمر صحبت می کنیم. لوب گیجگاهی جایی است که هیپوکامپ در آن قرار دارد. با توجه به دخالت در حافظه و فرآیندهای شناختی ، هیپوکامپ احتمالاً نقش کلیدی در افزایش سن دارد.

حس بویایی برای تحقیقات آلزایمر نیز مهم است ، زیرا برخی از داده‌ها نشان داده کسانی که در معرض این بیماری هستند حس بویایی آنها کاهش یافته است.

در حالی که هنوز برای نتیجه گیری در مورد اثرات طولانی مدت این تغییرات بسیار زود است، بررسی ارتباطات احتمالی بین تغییرات مغزی و حافظه مرتبط با بیماری کرونا بسیار مورد توجه است.

این یافته های جدید سوالات مهم و در عین حال بی پاسخ را به دنبال دارد: این تغییرات مغزی پس از بیماری کرونا برای روند و سرعت پیری چه معنایی دارد؟ و آیا با گذشت زمان مغز تا حدی از عفونت ویروسی بهبود می یابد؟

بهبود کیفیت زندگی بعد از کرونا

کارهای آزمایشگاهی و پژوهشی نشان می دهد که با افزایش سن ، مغز اطلاعات را متفاوت می اندیشد و پردازش می کند. علاوه بر این در طول زمان تغییراتی در نحوه حرکت بدن افراد و نحوه یادگیری مهارت های حرکتی جدید مشاهده می شود. چندین دهه کار نشان داده است که افراد مسن زمان بیشتری برای پردازش و دستکاری دارند. آنها معمولاً دانش خود را از حقایق و واژگان حفظ می کنند. با توجه به مهارت های حرکتی ، می دانیم که افراد مسن هنوز یاد می گیرند  اما این کار را کندتر از جوانان انجام می دهند.

وقتی صحبت از ساختار مغز می شود ، معمولاً در بزرگسالان بالای ۶۵ سال شاهد کاهش اندازه مغز هستیم. این کاهش فقط در یک ناحیه نیست. تفاوت ها را می توان در بسیاری از مناطق مغز مشاهده کرد. همچنین به طور معمول مایع مغزی نخاعی افزایش می یابد که به دلیل از بین رفتن بافت مغز فضا را پر می کند. علاوه بر این ، ماده سفید  عایق روی آکسونها نیز در افراد مسن کمتر سالم است.

با افزایش امید به زندگی در دهه های گذشته افراد بیشتری به سن بالاتری می رسند. هدف این است که همه زندگی طولانی و سالمی داشته باشند اما اکنون کرونا زندگی بسیاری را تحت تاثیر قرار داده است و تاثیر منفی آن بر مغز می تواند باعث شود فرآیند پیری زودتر به سراغ افراد بیاید.

یادگیری نحوه قرارگیری همه این قطعات پازل به بشر کمک می کند تا اسرار پیری را کشف و بتواند به بهبود کیفیت زندگی و عملکرد افراد مسن کمک کند. اما اکنون پیش از هر چیزی لازم است اثرات منفی کرونا بر روی مغز پیش بینی شود تا نقشه گسترده تری رو در روی علم پزشکی قرار بگیرد.

کرونا بر مشکلات مغزی بشر افزوده است.

منبع:theconversation / مترجم: هیلدا حسینی خواه 

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید