حقایق شگفت انگیز زیادی درباره قارچ‌ها وجود دارد که تا به حال حتی به گوش‌تان هم نخورده است، در این گزارش به معرفی دانستنی‌های خواندنی و جالب در مورد قارچ‌ها پرداخته‌ایم که با شنیدن آن شگفت‌زده می‌شوید.

حقایقی جالب و خواندنی درباره قارچ‌ها که با شنیدن آن شگفت‌زده می‌شوید!

به گزارش سلام نو، قارچ‌ها گروهی از جانداران هستند که تنوع بسیار بالایی در طبیعت دارند. از ریزاندامگانی مانند مخمرها گرفته تا موجودات پرسلولی مثل کپک‌ها و قارچ‌های چتری، همگی در این دسته قرار دارند. برخی از قارچ‌ها برای ما مضر هستند و سعی می‌کنیم از آن‌ها دوری کنیم، اما برخی دیگر طعم دلچسبی داشته و یک غذای لذیذ محسوب می‌شوند. اما اطلاعات شما در مورد قارچ‌ها چقدر است؟ در ادامه این مقاله ۲۵ نکته جالب در مورد قارچ‌ها بیان شده که شاید تا به حال نشنیده باشید.

دانستنی‌های جالب در مورد قارچ‌ها

۱- خیلی قبل‌تر از اینکه زمین توسط درختان اشغال گردد، سرتاسر این سیاره آبی مملو از قارچ‌های غول پیکر بود!

۲- پژوهشی توسط دانشکده جان هاپکینز و بر روی ۳۶ فرد بالغ انجام شد که همه آن‌ها از یک طرف، تحصیلات دانشگاهی داشتند و از طرف دیگر، هیچگونه سابقه مصرف قارچ سیلوسایبین (نوعی قارچ توهم‌زا موسوم به قارچ جادویی) و یا مواد مخدر نداشتند. در این مطالعه، بیش از دو-سوم افراد پس از خوردن قارچ جادویی، اقرار کردند که این یکی از پنج تجربه معنوی برتر در زندگی‌شان بوده است!

۳- لائتیپوروس یک نوع قارچ خوراکی است که مزه مرغ سرخ کرده می‌دهد.

۴- در اورگان یک قارچ عسلی ۲۴۰۰ ساله غول پیکر وجود دارد که ۲۲۰۰ هکتار از سطح جنگل را پوشش داده و به آرامی درختان را از بین می‌برد. این قارچ بزرگترین اورگانیسم زنده در سیاره زمین است.

۵- سیلوسایبین تامپاننسیس گونه‌ای از قارچ‌های روانگردان است که فقط یکبار در سال ۱۹۷۷ و در شهر تامپا از ایالت فلوریدا یافت شده است. تمام قارچ‌های تامپاننسیسی که امروزه وجود دارند از نوادگان این قارچ هستند.

۶- جیلی تراوانگان یک جزیره کوچک در بالی است که اکثر جمعیت آن را مسلمانان تشکیل می‌دهند. در این جزیره نوشیدنی‌های الکلی به شدت منع شده است، اما ساکنین آن می‌توانند قارچ جادویی را به صورت قانونی خرید و فروش کنند و به طور منظم در داخل میلک شیک و یا مانند چیپس سیب زمینی مصرف کنند.

۷- ۳۵۰ میلیون سال قبل، قارچی در عربستان سعودی وجود داشت که ارتفاع آن به ۲۰ فوت (۶ متر) می‌رسید. احتمالا در آن زمان، این قارچ بزرگترین موجود زنده در خشکی بوده است!

۸- قارچ‌های پورتوبلو، دکمه‌ای و سفید، همگی یک نوع قارچ هستند که فقط سطوح بلوغ و به ثمر رسیدنشان متفاوت است.

۹- تصور می‌شود که وایکینگ‌های برسرکرز (Berserkers) برای تحریک و افزایش خشم جنگجوهایشان از قارچ‌های توهم‌زا استفاده می‌کردند.

۱۰- قارچ‌های سایلوسایبین (قارچ جادویی) توسط برنامه تلوزیونی “One Step Beyond” به دنیای غرب معرفی شد. به طوری‌که در آن برنامه، از مجری هنگام مصرف قارچ فیلمبرداری شده است.

۱۱- قارچ‌های Fly Agaric که شبیه قارچ‌های بازی سوپر ماریو (Super Mario Bros) هستند، حاوی یک ماده شیمیایی روانگردان‌اند که می‌توانند باعث میکروپسی/ماکروپسی شود. این توهم‌ها به گونه‌ای هستند که اجسام اطراف شما بزرگتر یا کوچکتر از آنچه هستند، دیده می‌شوند!

۱۲- یک نظریه تکامل وجود دارد که نشان می‌دهد قارچ‌ها نقش مهمی در جداسازی هومو ارکتوس از میمون کمتر تکامل یافته، داشته‌اند. به این نظریه، “تئوری میمون نشئه” گفته می‌شود.

۱۳- بر اساس تحقیقات در حال انجام در ژاپن که مبنای علمی محکمی برای کشاورزی این کشور فراهم می‌کند، رعد و برق باعث افزایش رشد قارچ‌ها می‌گردد.

۱۴- گوزن‌های شمالی عاشق خوردن قارچ‌های روانگردان هستند و این قارچ‌ها ممکن است موجب سرخوشی آن‌ها گردند. این مسئله می‌تواند منشا افسانه گوزن شمالی در حال پرواز باشد!

۱۵- مطابق تحقیقی که در سال ۲۰۰۴ بر روی زنان چینی انجام شده، خوردن قارچ و نوشیدن چای توسط زنان، خطر ابتلا به سرطان سینه را تا ۹۰ درصد کاهش می‌دهد.

۱۶- قارچ‌ها گاهی به گونه‌ای رشد می‌کنند که یک دایره کامل می‌سازند. به این شکل از رشد قارچ‌ها “fairy ring” گفته می‌شود.

۱۷- قارچ‌ها بیشتر به انسان‌ها نزدیک هستند تا گیاهان!

۱۸- در سال ۱۹۷۹، یکی از محققان زبان سامی از دانشگاه منچستر کتابی منتشر کرد که ادعا می‌کرد کلمه “Jesus” در کتاب مقدس اشتباه تفسیر شده و این کلمه یک کد برای گونه خاصی از قارچ‌های توهم‌زا بوده است!

۱۹- یک گونه قارچ خاص وجود دارد که شکل آن شبیه به مغز است به طوری‌که سوئیس و آلمان فروشش را ممنوع کرده‌اند، این در حالیست که برخی دیگر آن را به عنوان یک غذای لذیذ می‌شناسند.

۲۰- قارچ کلاهک مرگ (Death Cap) نه تنها شبیه قارچ‌های خوراکی به نظر می‌رسد، بلکه طعم بسیار خوبی هم دارد و تا زمانی که کبد و کلیه‌های شما را خراب نکرده باشد، علائم مسمومیت را نشان نمی‌دهد!

۲۱- یکی از گرانترین مواد غذایی که تاکنون فروخته شده، نوعی قارچ به نام ترافل سفید با وزن ۳.۳ پوندی (۱.۵ کیلوگرمی) است که ۳۳۰ هزار دلار فروخته شد.

۲۲- گوزن‌های شمالی سیبری نه تنها قارچ‌های توهم‌زا می‌خورند، بلکه ادرار حاوی مواد مخدر نیز آن‌ها را سرخوش می‌کند! به همین خاطر بر سر دسترسی به برف زرد توهمزا، با هم مبارزه می‌کنند.

۲۳- در بیشتر کشورها خرید و فروش هاگ قارچ جادویی کاملاً قانونی است، زیرا حاوی هیچگونه ترکیبات روانگردانی نیست.

۲۴- نوعی قارچ وجود دارد که خودش را از بین می‌برد! این قارچ خوراکی است، اما باید ظرف چند ساعت پس از چیده شدن پخته یا خورده شود.

۲۵- اولین مطالعه مستند در مورد اثرات قارچ جادویی در سال ۱۷۹۹ انجام شد. این پزوهش در پی اشتباه یک خانواده لندنی در تشخیص قارچ مذکور و خوردن آن اتفاق افتاد.

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید