متخصص آسم، آلرژی و بیماری‌های نقص ایمنی دانشگاه علوم پزشکی بوشهرگفت: واکسن کووید ۱۹ و آنفلوآنزا را می‌توان به‌صورت همزمان دریافت کرد زیرا هر دو واکسن فاقد ویروس زنده هستند.

دریافت همزمان واکسن کرونا و آنفلوآنزا خطر دارد؟

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، دکتر افشین شیرکانی روز شنبه به رسانه‌ها اعلام کرد: طبق دستورالعمل‌های بهداشتی تمامی افراد بالاتر از ۶ ماه می‌توانند سالانه واکسن آنفلوآنزا را دریافت کنند.

این پزشک متخصص آسم، آلرژی و بیماری‌های نقص ایمنی اضافه کرد: با توجه به رویکرد مختلف کشورها در استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی، شیوع دقیق آنفلوآنزا در پاییز و زمستان پیش‌رو قابل پیش‌بینی نیست.

وی گفت: واکسن آنفلوآنزای موجود در ایران از نوع سه و چهار ظرفیتی است که هر ۲ فقط بخش کوچکی از پروتئین این ویروس را دارند.

شیرکانی بیان کرد: واکسن‌های کووید ۱۹ موجود در دنیا همگی بدون ویروس زنده  هستند، بنابراین تزریق همزمان این دو واکسن منعی ندارد، زیرا هر کدام با ساز و کارهای ایمونولوژیک مخصوص به خود سبب تولید آنتی‌بادی در بدن می‌شوند و بر اثر هم تاثیر نمی‌گذارند.

وی تاکید کرد: تنها مشکل این است که اگر هر دو واکسن همزمان تزریق شود فرد ممکن است عوارض جانبی بیشتری را تجربه کند.

پزشک متخصص آسم و آلرژی و بیماری‌های نقص ایمنی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: شایع‌ترین عوارض جانبی واکسن آنفلوآنزا و کووید ۱۹ شامل درد یا قرمزی در محل تزریق، سردرد، تب، حالت تهوع، دردهای عضلانی و خستگی است، اما بیشتر عوارض جانبی هر دو واکسن خفیف است و در یک یا دو روز با مصرف استامینوفن از بین می‌روند.

وی یادآورشد: مصرف همزمان دو واکسن روشی رایج است که سال ها است در کشورهای مختلف طبق برنامه منظم واکسیناسیون اجرا می‌شود و اکنون هم در حال اجرا است.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید