برنج از مهم‌ترین و قدیمی‌ترین غلات در جهان است که غذای اصلی نیمی از جمعیت جهان نیز به شمار می‌رود. در این مطلب به فواید و مضرات آن نیز اشاره شده است.

خواص فراوان برنج سفید و قهوه‌ای برای پوست و مو

به گزارش سلام نو به نقل از ایمنا، برنج انواع مختلفی دارد و برنج سفید پرمصرف‌ترین نوع در جهان است. برنج می‌تواند در صورت پخت صحیح و مصرف متعادل یکی از سالم‌ترین غذاها باشد. برنج باعث کاهش فشارخون، افزایش انرژی روزانه بدن و درمان یبوست می‌شود.

خواص برنج سفید

برنج سفید همان دانه برنج قهوه‌ای است که سبوس آن گرفته‌شده است، به همین علت عطر و طعم بهتری دارد، زمان پخت آن سریع‌تر است و مدت‌زمان بیشتری می‌توان آن را نگهداری کرد ولی ارزش غذایی آن نسبت به برنج قهوه‌ای کمتر می‌شود. طبیعت برنج سفید سرد و خشک و سرشار از کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر، ویتامین B۱، ویتامین B۳، ویتامین B۵، پتاسیم، منگنز، سلنیوم، مس و اسیدهای چرب امگا ۶ است. ازجمله خواص برنج می‌توان به تأمین فوری انرژی، کاهش فشارخون بالا، تقویت سیستم ایمنی، جلوگیری از سرطان، بیماری‌های قلبی و کم‌خونی، تقویت متابولیسم، مراقبت از پوست، کمک به هضم، کاهش روند پیری، تنظیم و بهبود حرکات روده و تثبیت سطح قند خون اشاره کرد.

خواص برنج قهوه‌ای

برنج قهوه‌ای یک دانه کامل دست‌نخورده و حاوی سبوس و جوانه است که مزایای بیشتری نسبت به برنج سفید برای سلامتی دارد. برنج قهوه‌ای دارای فیبر، ویتامین‌ها، مواد معدنی، لیگنان ها و آنتی‌اکسیدان‌ها است که برای قلب مفید هستند. به‌طورکلی غلات کامل و برنج قهوه‌ای در کاهش کلسترول خون، کاهش بیماری‌هایی مثل سکته مغزی، دیابت نوع ۲، چاقی و بیماری‌های قلبی مؤثر است. برنج سفید و قهوه‌ای پروتئین، کالری، کربوهیدرات و چربی مشابهی دارند ولی برنج قهوه‌ای حاوی مقدار فیبر بیشتری است.

انواع برنج

در جهان بیش از ۴۰۰۰۰ گونه برنج کاشته می‌شود. گونه‌های مختلف برنج ازنظر شکل، رنگ و اندازه باهم تفاوت دارند که از نظر اندازه نیز به سه دسته دانه بلند، دانه‌متوسط و دانه کوتاه تقسیم می‌شوند. مهم‌ترین انواع برنج عبارت‌اند از:

  • برنج سفید
  • برنج قهوه‌ای
  • برنج وحشی
  • برنج سیاه
  • برنج قرمز یا سرخ

انواع برنج ایرانی

برنج ایرانی نیز انواع مختلفی دارد که می‌توان برنج شمال، جنوب و لنجان را نام برد.

برنج شمال

برخی از این برنج‌ها مانند طارم و هاشمی در شمال کشور کشت می‌شوند و به برنج شمالی معروف هستند.

برنج لنجان

در شهرستان لنجان واقع در استان اصفهان نیز برنجی به اسم برنج لنجان کشت می‌شود.

برنج خوزستان

نوعی برنج نیز در جنوب غربی کشور به‌خصوص استان خوزستان کشت می‌شود که به آن برنج چمپا می‌گویند.

خواص آب برنج برای پوست و صورت

آب برنج حاوی ویتامین‌ها، مواد معدنی و اسیدهای آمینه است که باعث می‌شود پوستی صاف، درخشان و سالم داشته باشید. می‌توانید آب برنج را با یک‌تکه پنبه به پوست خود بزنید، این کار منافذ باز پوست را می‌بندد و جریان خون را در پوست افزایش می‌دهد. همچنین استفاده از آب برنج برای پوست باعث از بین رفتن لک‌های پوستی و جلوگیری از پیری پوست می‌شود. برای خنک کردن و تسکین التهابات پوستی نیز می‌توانید از آب برنج استفاده کنید چراکه اسید فورولیک و آلانتوین موجود در آب برنج خاصیت ضدالتهابی دارد.

خواص آب برنج برای مو

از آب برنج می‌توانید به‌عنوان شامپو یا نرم‌کننده برای موها استفاده کنید، با این تفاوت که آب برنج مواد شیمیایی ندارد. علاوه بر آن دارای اینوسیتول است که برای افزایش الاستسیته مو مفید بوده و از آسیب دیدن مو جلوگیری می‌کند. ماساژ آب برنج بر روی پوست سر نیز به تقویت ریشه موها کمک می‌کند.

طرز تهیه و انواع پخت برنج

به گفته متخصصان بهترین روش برای پخت برنج سفید، پخت به‌صورت دمی یا کته است چون مواد معدنی و ویتامین‌های برنج از بین نمی‌رود. برنج را می‌توان به‌صورت پلو و چلو نیز پخت مانند برنج و مرغ، عدس‌پلو، برنج و قورمه‌سبزی یا انواع دیگر خورشت‌ها، لوبیاپلو و… ازآنجایی‌که برنج به‌تنهایی نمی‌تواند تمام نیازهای بدن را تأمین کند بهتر است همراه با سایر غلات پخته و مصرف شود.

مصلح برنج سفید

معمولاً زیره، زعفران و شوید به‌عنوان مصلح همراه با برنج سفید استفاده می‌شوند.

مضرات برنج

برنج سفید نشاسته و کالری بالایی دارد و زیاده رویی در مصرف آن می‌تواند باعث چاقی و اضافه‌وزن شود. همچنین برنج سفید می‌تواند در افراد مبتلابه دیابت نوع دو باعث افزایش قند خون شود چراکه شاخص گلیسمی بالایی دارد. توصیه می‌شود که این افراد از برنج قهوه‌ای که شاخص گلیسمی پایین‌تری دارد استفاده کنند.

قیمت برنج

قیمت برنج به نوع آن بستگی دارد؛ برنج ایرانی گران‌تر از برنج هندی است، همچنین در بین برنج‌های ایرانی نیز برخی گران‌تر و برخی ارزان‌تر هستند. بنابراین متناسب با نوع برنج، قیمت آن از کیلویی حدود ۱۵ هزار تومان تا ۵۰ هزار تومان یا بیشتر متغیر است.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید