طرح صیانت از فضای مجازی همچنان یک موضوع باز در مذاکرات مجلس شورای اسلامی است و انتقادات بسیاری بابت اجرای فیلترینگ در آینده نزدیک بر آن وارد است.

اجرای طرح محدودسازی اینترنت از ۴ ماه دیگر / فیلترینگ نداریم فقط محدودیت دسترسی است

به گزارش سلام نو به نقل از شرق، طرح مناقشه‌برانگیز صیانت از حقوق کاربران اینترنت یا همان محدودسازی اینترنت از هفته جاری در دستور کار نمایندگان مجلس قرار گرفته است. طرحی که قرار است دسترسی به شبکه‌های اجتماعی خارجی را محدود کند و این‌گونه کسب‌وکارهای بسیاری از کندی اینترنت و فیلترینگ احتمالی متضرر خواهند شد.

هرچند «مجید انصاری»، سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس، دراین‌باره گفته است: برخی بر این باورند که این طرح به محدودسازی فضایی کسب‌وکار منجر می‌شود، درحالی‌که اتفاقا در این طرح تلاش شده این فضا اهمیت بیشتری پیدا کند و حتی ظرفیت اشتغال بیشتری فراهم کند. نماینده مردم ممسنی و رستم با بیان اینکه در پاره‌ای از مواقع ممکن است حقوق کاربران یا حقوق کسانی که در فضای مجازی به کسب‌وکار مشغول‌اند، مورد تضییع قرار گیرد، گفت: قانون‌گذار در طرح حمایت از حقوق کاربران فضای مجازی درپی حمایت از حقوق کاربران و کسانی است که در این فضا به کسب‌وکار مشغول هستند.

این طرح تکالیفی را برای پلتفرم‌هایی که در این فضا فعال‌اند، مشخص می‌کند و ‌این‌گونه نیست که سهم ایجادکنندگان و کارآفرینان نادیده گرفته شود. با آنکه گفته شده این طرح در حال تغییر و تحول است و احتمالا مواد جنجالی این طرح در حال جایگزین‌شدن هستند و قرار بر ایجاد مانع در مسیر کسب‌وکارها نیست، اما با کاهش محسوس سرعت اینترنت در هفته گذشته و مشکلات بسیاری از کاربران برای بازکردن حتی صفحات خبرگزاری‌های رسمی کشور، شایعه تلاش برای راه‌اندازی اینترنت ملی تقویت شده است.

ارتباط کاهش سرعت اینترنت و طرح صیانت

هرچند سیدعلی یزدی‌خواه با اشاره به ادعای برخی رسانه‌ها مبنی‌ بر قطع یا ضعیف‌شدن اینترنت خانگی در راستای اجرای خودخواسته طرح حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی مشهور به طرح صیانت، گفته است: این موضوع را به‌شدت تکذیب می‌کنم و خیال مردم راحت باشد. طرح مذکور هنوز در کمیسیون مشترک مورد بررسی قرار نگرفته و جلسه‌ای هم برگزار نشده است.

علی یزدی‌خواه، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه فهرست نمایندگان منتخب دو کمیسیون امنیت ملی و قضائی برای حضور در کمیسیون مشترک بررسی طرح حمایت از حقوق کاربران فضای مجازی و خدمات پایه کاربردی، به هیئت‌رئیسه مجلس اعلام شده است، گفت: به این ترتیب ترکیب نمایندگان عضو این کمیسیون مشترک تکمیل شده است. او با بیان اینکه پیش از این نیز هفت کمیسیون تخصصی مجلس، نمایندگان خود را برای حضور در کمیسیون مشترک اعلام کرده بودند، افزود: با اعلام نمایندگان منتخب دو کمیسیون قضائی و امنیت ملی، ترکیب اعضای ۲۳‌نفره کمیسیون مشترک بررسی طرح حمایت از حقوق کاربران فضای مجازی از ۹ کمیسیون، کامل شد و امیدواریم با صلاحدید هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی، نخستین جلسه این کمیسیون هفته آینده تشکیل شود. یزدی‌خواه به‌عنوان یکی از نمایندگان منتخب برای عضویت در کمیسیون مشترک طرح حمایت از کاربران فضای مجازی گفت: با تشکیل نخستین جلسه این کمیسیون در هفته آینده و مشخص‌شدن ساختار، رئیس، سخنگو و دبیر کمیسیون و نیز زمان تشکیل جلسات، بررسی طرح آغاز شده و پس از آن نحوه دعوت از مسئولان ذی‌ربط و فعالان و صاحب‌نظران این حوزه مشخص خواهد شد. او گفت: جلسات این کمیسیون با حضور دوسوم اعضا رسمیت پیدا می‌کند و امیدواریم با اهتمام ویژه‌ای که به این طرح وجود دارد، ظرف مدت چهار تا پنج ماه این بررسی‌ها به سرانجام برسد.

فیلترینگ نداریم فقط محدودیت دسترسی است

طرح صیانت از فضای مجازی همچنان یک موضوع باز در مذاکرات مجلس شورای اسلامی است و انتقادات بسیاری بابت اجرای فیلترینگ در آینده نزدیک بر آن وارد است. لطف‌الله سیاهکالی، نایب‌رئیس فراکسیون رسانه و فضای مجازی و نماینده قزوین گفته است: محدودیت دسترسی به فضای مجازی یک موضوع منطقی در کل جهان است؛ اما در کشور ما به اشتباه به «فیلترینگ» معروف شده است و تعاریف ما در این حوزه اشتباه است.

بنابراین تعیین سطح دسترسی برای اقشار مختلف که در کشورهایی مانند آمریکا و انگلیس اعمال می‌شود، نامش فیلترینگ نیست. حال چه نام مسدودسازی اینترنت، فیلترینگ باشد چه ساماندهی اینترنت، با توجه به کاهش معنای‌دار سرعت اینترنت در هفته گذشته می‌توان پیش‌بینی کرد با اجرائی‌شدن این طرح شرایط برای حداقل فعالیت‌ها در اینترنت نیز دشوار خواهد شد چه رسد به فعالیت صاحبان کسب‌وکار در شبکه‌های اجتماعی چون اینستاگرام که مطمئنا با شرایط غیرقابل‌کنترلی مواجه و مجبور به تعطیلی کسب‌وکار خود خواهند شد.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید