حجم جو به عنوان کالای اساسی و نهاده دامی در حال حاضر در محوطه قرار داشته و با توجه به عدم صدور مجوز قرنطینه نمی تواند ترخیص شود و تنها امکان انتقال به انبارهای اختصاصی تحت گمرک را خواهد داشت.

طوفان حاره‌ای در کمین چند هزار تن جو بلاتکلیف / نایلون، جو را نجات می‌دهد؟!

به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، تعلل در ترخیص کالاهای اساسی موجود در گمرک و بنادر موجب شده اکنون در آستانه طوفان حاره‌ای، حجم چند هزار تنی جوهای بلاتکلیف و مانده در محوطه باز، در معرض طوفان قرار گیرد که احتمال از بین رفتن این حجم کالای ورودی با ارز ۴۲۰۰ وجود دارد؛ آن هم زمانی که تامین نهاده‌های دامی و البته تامین ارز ترجیحی از چالش های فعلی به شمار می‌رود.

طبق پیش بینی های صورت گرفته وزش طوفان حاره‌ای بخش هایی از جنوب از جمله سواحل مکران و چابهار را در بر خواهد گرفت. در کنار تمامی ابعاد و آثار این طوفان، موضوع کالاهای موجود در گمرک و بنادر و آنچه از چندی پیش اعلام می شد در محوطه ها قرار دارد، مطرح است.

جوهای بلاتکلیف در محوطه

بررسی ها نشان می‌دهد از جمله این اقلام، وجود ۱۱۴۱ تن جو در محوطه اسکله شهید بهشتی است که اخیرا یک محموله ۶۴ هزار تنی نیز به آن اضافه شده ولی هنوز ترخیص و تخلیه نشده است.

 این در حالی است که محصول مربوط به یکی از شرکت های دولتی بوده که با ارز ۴۲۰۰ تومان آن را وارد کرده و اواخر شهریورماه نیز اظهار کرده اند، ولی امکان ترخیص پیدا نکرده است.

پیگیری از گمرک با تایید این موضوع همراه بود؛ به گونه ای که این حجم جو به عنوان کالای اساسی و نهاده دامی در حال حاضر در محوطه قرار داشته و با توجه به عدم صدور مجوز قرنطینه نمی تواند ترخیص شود و تنها امکان انتقال به انبارهای اختصاصی تحت گمرک را خواهد داشت.

حتی اگر قابل ترخیص باشد، کامیون نیست!

اما حتی اگر مجوز قرنطینه هم برای ترخیص صادر شود بارگیری فوری این حجم از کالای روی زمین مانده قبل از وقوع طوفان، به تعدادی زیادی حدود ۲۶۰۰ دستگاه کامیون نیاز دارد در حالی که چنین امکانی اکنون در این بندر نیست و این محصول در معرض طوفان شدید و سهمگین قرار داشته و ممکن است بخش زیادی از آن از بین برود.

این تعلل در شرایطی اتفاق افتاده که طبق مصوبات قبلی، مانع اصلی در ترخیص کالاهای اساسی یعنی تامین ارز  تا حدودی برداشته شده و کالا می تواند به صورت ۹۰ درصدی بدون صدور کد رهگیری بانک ترخیص شود، بر این اساس این محموله بلاتکلیف جو در محوطه گمرک نیز مشمول این مصوبه بوده و با پیگیری فوری بعد از ورود و دریافت مجوزهای لازم امکان ترخیص فوری داشته است در حالی که بعد از گذشت مدت ها هنوز شرکت مربوطه ، مجوز لازم از جمله قرنطینه را دریافت نکرده است .

نایلون، جو را نجات می‌دهد؟!

با این وجود موضع مدرس خیابانی - استاندار سیستان و بلوچستان- در این رابطه این بوده که بخشی از کالاهای اساسی و نهاده‌های دامی که در بنادر چابهار قرار دارد مقرر شده به انبارها و محل‌های مسقف منتقل شوند، ولی چون حجم آن زیاد است شاید مجبور شوند که با چادر و نایلون یک بخشی از آن را پوشش دهند.

با این اعلام اکنون این سوال مطرح است که آیا نایلون می‌تواند در مقابل این طوفان سهمگین از اقلامی مانند جو حفاظت کند؟

مصوبه امن برای شرکت های دولتی!

این بار اول نیست که شرکت‌ها دولتی اقلام وارداتی خود را در گمرک و بنادر نگه داشته و روند ترخیص آن ماه ها طول می‌کشد، موضوعی که می‌توان از جمله دلایل آن را به حاشیه امنی که مصوبه ستاد تنظیم بازار برای آنها ایجاد کرد اشاره کرد؛ به طوری که طبق این مصوبه اقلام وارداتی مربوط به شرکت امور پشتیبانی دام و شرکت بازرگانی دولتی متروکه نمی شود.

این در حالی است که با ورود کالا به گمرک و بنادر، صاحب کالا اگر تا دو ماه به وضعیت آن رسیدگی و فرایند ترخیص را طی نکند با تذکر گمرک برای اجرای مقررات متروکه مواجه خواهد شد و حداکثر تا دوماه دیگر جهت تعیین تکلیف فرصت خواهد داشت و بعد از آن کالا مشمول مقررات متروکه شده و جهت تعیین تکلیف به سازمان اموال تملیکی سپرده می شود، در حالی که شرکت های دولتی واردکننده اقلام اساسی از این موضوع مستثنی شده‌اند.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید