علی بیگدلی با اشاره به فعالیت‌های رژیم اشغالگر قدس علیه ایران گفت: شرایط اخیر نشان می‌دهد که اسرائیل از تمام ابزارهای قدرت خود در اطراف ما استفاده می‌کند تا ایران را به گونه‌ای وارد یک جنگ بکند.

اسرائیل می‌خواهد ایران را وارد یک جنگ با آذربایجان کند / به نمایش قدرت نیاز است، اما تحریک نه

سلام نو محمدعلی صف‌آرا: آن چه که در شمال غربی ایران در حال رخ دادن است نگران کننده به نظر می‌رسد. به باور بسیاری از کارشناسان با توجه به اهمیت مرز ایران و ارمنستان، ایران آماده است تا در صورت ادامه مناقشه به هر شکل از هر تغییری در مرزهای خود جلوگیری کند و در این قصد نیز جدی است.

علی بیگدلی، کارشناس روابط بین‌الملل با اشاره به این مسئله و ریشه‌های نارضایتی ایران از ترکیه و آذربایجان به سلام نو گفت: از زمان اولین مانور نظامی ترکیه، آذربایجان و پاکستان در دریای مازندران ایران نسبت به این مانور اظهار ناخشنودی کرد و گفت که چون پاکستان از کشورهای ساحلی این دریا نیست حق ندارد وارد آن بشود و این خلاف تمام کنوانسیون‌هایی است که قبلا امضا شده است.

وی ادامه داد: با وجود این که این کشورها به تذکر ایران چندان توجه نکردند و ایران هم کوتاه آمد، اما این قضیه نقطه عطفی در روابط ما با آذربایجان و ترکیه شد.

این استاد دانشگاه با اشاره به دور نمای ترکیه از تحرکاتی که در آن سوی ارس دارد، گفت: این روزها ترکیه به دنبال این است که یک کوریدور را از طریق آذربایجان و قره باغ ایجاد کنند که شاخه‌های آن به افغانستان، پاکستان و چین برود. این کوریدور هم بازارهای جدید به ترکیه می‌دهد هم با ساختن یک راه ابریشم جدید مسیر چین به اروپا را کوتاه می‌کند. به همین دلیل این مسئله به مرور جدی‌تر شد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر اظهارنظرهای علی‌اف هم نشان داد که جای پای اسرائیل در آن منطقه هر روز در حال گسترش است. به خصوص با توجه به این نکته که اسرائیل یکی از بزرگ‌ترین تامین کنندگان سلاح آذربایجان است.

بیگدلی مجموع این مسائل را دلیل نگرانی ایران دانست و گفت: در نتیجه ایران برای نمایش قدرت دست به اقدامات اخیر زد. البته باید به خاطر داشته باشیم که این اقدامات نباید تحریک کننده باشد چون موقعیت بسیار حساس است. با توجه به تحریکات اسرائیل باید حواس ایران باشد که وارد یک جنگ ناخواسته نشود چون این جنگ می‌تواند برای ما بسیار زیان‌آور باشد.

این کارشناس روابط بین‌الملل با اشاره به فعالیت‌های رژیم صهیونیستی علیه ایران گفت: شرایط اخیر نشان می‌دهد که اسرائیل از تمام ابزارهای قدرت خود در اطراف ما استفاده می‌کند تا ایران را به گونه‌ای وارد یک جنگ بکند. آن چنان که می‌بینید اسرائیل با کشورهای جنوب ایران هم روابط خوبی هستند. در نتیجه من با نمایش قدرت موافقم، اما با اقدامات تحریک آمیزی که ایران را به یک ماجرای فاجعه آمیز بکشد موافق نیستم.

بیگدلی در پاسخ به این پرسش که در این شرایط ایران باید برای عدم تغییر در مرز خود با ارمنستان چه کند، گفت: آن مرز، مرز بسیاری حساسی است و ما باید تلاش کنیم تا آن منطقه بسته نشود و از دست نرود. با این همه با توجه به تحریک‌های اسرائیل شرایط بسیار حساس است و با ما باید با دقت و دیپلماسی نرم و منعطف با آن برخورد کنیم.

وی در خصوص تاثیر احتمال احیای مذاکرات برجام در شرایط فعلی، گفت: با توجه به تلاش اسرائیل پیشنهاد من این است که برای کاهش سطح التهاب بلافاصله مذاکرات برجام را آغاز و همکاری با آژانس را ادامه دهیم. این اتفاق هم التهاب در اطراف ما را کم می‌کند و هم تا حدی باعث کوتاه آمدن اسرائیل خواهد شد. در نتیجه شاید بتوان گفت آغاز مذاکرات برجام باعث می‌شود تا کشورهای غربی تلاش کنند تا ترکیه و آذربایجان را به کاهش تنش با ایران مجاب کنند.

کد خبرنگار: ۹
۴دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید