کمیته علمی توصیه کرد که با توجه به اینکه زمان واردات واکسن فایزر هم مشخص نیست و نمی توانیم مادران باردار را بیشتر از این بدون واکسن منتظر بگذاریم، با واکسن سینوفارم مادران باردار را واکسینه کنیم. خوشبختانه کمبود واکسن هم به هیچ عنوان نداریم.

چرایی وارد نشدن واکسن فایزر برای مادران باردار از زبان سخنگوی ستاد کرونا

به گزارش سلام نو به نقل از برنا، دکتر علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره چرایی وارد نشدن واکسن فایزر برای مادران باردار اظهار کرد: واردات واکسن فایزر اما و اگرهای زیادی داشت. چراکه نظر ما همواره بر این بود خروجی و اصالت واکسن از کشورهای آمریکا و انگلستان نباشد و به‌ همین دلیل به دنبال بستن قرارداد با کشورهای دیگر برای واردات واکسن فایزر بودیم.

او افزود: ابتدا قرار بود میزان زیادی واکسن فایزر تحویل ایران شود اما تعداد آن کم شد و به ۲ میلیون و ۴۰۰ دوز رسید که بعد باز هم میزانش توسط طرف مقابل کم شد و به ۲ میلیون دوز رسید. درنهایت هنگام عقد قرارداد هم مشکلاتی ایجاد شد.

رئیسی با اشاره به اینکه قرار بود واکسن فایزر فقط برای مادران باردار وارد شود، ادامه داد: کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا بررسی و اعلام کرد که توزیع فایزر در روستاها مشکلاتی دارد. به عنوان نمونه نمی‌ارزید ۱۰ دوز واکسن را برای زنان باردار به یک روستاها ببریم و تزریق کنیم.

سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا با بیان اینکه از طرف دیگر نتایج واکسن سینوفارم خوب بوده است، گفت: کمیته علمی توصیه کرد که با توجه به اینکه زمان واردات واکسن فایزر هم مشخص نیست و نمی توانیم مادران باردار را بیشتر از این بدون واکسن منتظر بگذاریم، با واکسن سینوفارم مادران باردار را واکسینه کنیم. خوشبختانه کمبود واکسن هم به هیچ عنوان نداریم.

این مسئول در ادامه درباره واکسیناسیون دانش‌آموزان گفت: برای واکسینه کردن گروه سنی زیر ۱۸ سال، سینوفارم در دنیا مورد تائید قرار گرفته و برای ۳ تا ۱۸ سال گواهی تزریق دارد. واکسن ایرانی پاستور هم این گواهی را دارد. چراکه در کوبا نتایج خوبی از آن حاصل شده است. به همین دلیل هردو واکسن برای دانش آموزان ۱۲ تا ۱۸ سال مناسبند. البته این دو واکسن به هیچ عنوان تک‌دوز نیستند و هر دو واکسن سینوفارم و پاستوکووک دو دوز هستند.

رئیسی با تاکید بر اینکه برای واکسیناسیون گروه سنی زیر ۱۲ سال هنوز کمیته علمی تصمیم نهایی نگرفته است، اضافه کرد: احتمالا کمیته علمی تصمیم گیرد که فقط به دانش آموزان ۶ تا ۱۲ سالی که دارای بیماری زمینه‌ای مثل دیابت نوع یک، بیماری مزمن تنفسی، بیماری خونی و ... هستند واکسن تزریق شود و دانش آموزانی که چاق هستند و رنج سنی آنها ۶ تا ۱۲ سال است نیز شامل گروه‌های دریافت واکسن باشند.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره نحوه برخورد با معلمانی که واکسن نمی‌زنند، تصریح کرد: معلمانی که یک دوز واکسن را دریافت کردند و دوز دوم را نمی‌خواهند بزنند، باید با هزینه خودشان هر هفته تست PCR منفی ارائه دهند و معلمانی که کلا واکسن نزده‌اند، باید هر دو روز یک‌بار تست PCR منفی را با هزینه خودشان همراه داشته باشند تا اجازه ورود به کلاس داشته باشند.

او در پایان درباره تامین داروی درمان قارچ سیاه در کشور هم گفت: درحال حاضر برای آمفوتریسین بی، که داروی درمان قارچ سیاه است مشکلی نداریم، به اندازه کافی در کشور دارو داریم و در تمام بیمارستان‌های دولتی این دارو وجود دارد.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید