برای هفته آینده کارشناسان بازار سرمایه پیش‌بینی کردند، روند بازار بسته به مشخص شدن سیاست‌های ضدتورمی دولت است. به نظر می‌رسد این عامل در حال حاضر تاثیرگذاری بیشتری نسبت به دیگر عوامل مثل نرخ دلار دارد.

پیش‌بینی بورس شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۰ / چه نمادهایی پیش‌رو بازار خواهند بود؟

به گزارش سلام نو به نقل از تجارت نیوز، روزهای گذشته تنها گروه پتروشیمی مثبت بود و بقیه بازار در بی‌تعادلی قرار داشتند. برای هفته آینده کارشناسان بورس را چگونه پیش‌بینی کردند؟

 بازار سهام هفته گذشته در بیشتر روزها با رشد شاخص همراه بود. گرچه رشد شاخص اندک بود اما رنگ سبز را در بیشتر روزها بر روی شاخص دیده می‌شد.

هفته گذشته با وجود روند مثبت شاخص کل، اما وضعیت گروه‌های بورسی قابل قبول نبود و عمده گروه‌ها قرمزپوش بودند. روزهای گذشته تنها گروه پتروشیمی مثبت بود و بقیه بازار در بی‌تعادلی قرار داشتند.

برای هفته آینده کارشناسان بازار سرمایه پیش‌بینی کردند، روند بازار بسته به مشخص شدن سیاست‌های ضدتورمی دولت است. به نظر می‌رسد این عامل در حال حاضر تاثیرگذاری بیشتری نسبت به دیگر عوامل مثل نرخ دلار دارد.

پیام الیاس کردی، کارشناس بازار سرمایه درباره هفته پیش رو بر این نظر است که گروه لوازم خانگی جزو نمادهای پیش‌رو بازار سهام است و روند شاخص کل هم مثبت است.

محمد خبری‌زاده دیگر کارشناس بازار هم درباره پیش‌بینی هفته آینده بازار سرمایه به تجارت‌نیوز گفت: هفته آینده روند بازار خنثی و متعادل است و تک سهم‌هایی از هر گروه امکان رشد را دارند.

دنیای اقتصاد نوشت:

معاملات بازار سهام در اولین هفته مهرماه با رشد ۶/ ۳‌درصدی شاخص کل به پایان رسید. بعد از دو هفته نزولی بالاخره سمت خرید بازار نیز تا حدودی فعال شد و قیمت عمومی سهام با لیدری پتروشیمی‌ها در مسیر رشد قرار گرفت. به نظر می‌رسد این بار نیز عامل مذاکرات هسته‌ای مهم‌ترین نقش را در هدایت معاملات ایفا کرد. به نظر می‌رسد عدم‌بازگشت سریع به میز مذاکرات و برخی اظهارنظرها از سوی دو سمت، اهالی تالار شیشه‌ای را نسبت به شکل‌گیری یک توافق حداقل در کوتاه‌مدت ناامید کرده است.

رشد تقاضا طی هفته گذشته نیز مرهون همین عامل بوده است؛ جایی که همین انتظارات در بازار ارز، نرخ دلار را به بالاتر از ۲۸‌هزار تومان رساند. بر همین اساس نیز عمده سهامداران و کارشناسان شرکت‌کننده در نظرسنجی «دنیای‌اقتصاد» روند عمومی قیمت‌ها طی هفته جاری را همچنان صعودی ارزیابی کرده‌اند. هر چند هنوز هم چنددستگی در پیش‌بینی مسیر بورس به طرز قابل‌توجهی نمایان است.

کارشناسان چه می‌گویند؟

صعودی: ۵۰‌درصد از کارشناسان حاضر در نظرسنجی «دنیای‌اقتصاد» روند شاخص سهام در هفته جاری را صعودی ارزیابی کرده‌اند. اصلاح اخیر قیمت سهام که در برخی نمادها بیشتر از ۱۰‌درصد بود، زمینه را برای تحریک تقاضا فراهم کرده است. به‌ویژه آنکه برخلاف انتظارات نرخ دلار به سطح قابل‌توجهی رسیده است. رشد مجدد قیمت کالاها در بازارهای جهانی و افزایش قیمت نفت، با تاثیر بر نمادهای مرتبط در بازار سهام (کامودیتی‌محور و پالایشی) در صعود قیمت سهام موثر خواهد بود. در این میان افزایش احتمال حرکت سیاستگذار به سوی حذف نرخ ۴۲۰۰ تومانی دلار و آزادسازی قیمت‌ها نیز به افزایش تقاضا در برخی از گروه‌ها منجر خواهد شد. موضوع اثرگذار دیگر در جلب توجه سهامداران گزارش‌های ماهانه و میان‌دوره‌ای (۶ماهه) شرکت‌هاست که از نظر کارشناسان مطلوب ارزیابی شده‌اند. همچنین از لحاظ تحلیل‌های تکنیکال و نمودارهای مقاومت، عبور مجدد شاخص از کانال یک‌میلیون و ۴۰۰‌هزار واحدی در بهبود تقاضای سهام موثر خواهد بود.

کم‌نوسان: ۴۵‌درصد کارشناسان حاضر در نظرسنجی معتقدند شاخص سهام در هفته جاری کم‌نوسان خواهد بود. این کارشناسان می‌گویند با وجود عوامل حمایتی همچون نرخ ارز، تورم و سطوح قیمت‌ها در بازارهای جهانی، تقاضا محتاط خواهد بود؛ چرا که هر خبری حاکی از بازگشت یا عدم‌بازگشت ایران به میز مذاکره و نتایج حاصل از آن شرایط بازار سهام را به طور قابل‌توجهی تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. ضمن آنکه زمان بازگشت نیز از منظر سهامداران امری مهم خواهد بود. دراین شرایط نوعی از احتیاط و حرکت دست به عصا از سوی معامله‌گران مشاهده خواهد شد. امری که دلیل آن را باید در ترس و نگرانی سهامداران به‌ویژه بعد از تجربه تلخ سال گذشته جست‌وجو کرد. به طور کلی از دیدگاه این دسته از تحلیگران ابهامات و مشخص نبودن وضعیت آتی اقتصادی و سیاسی کشور، نوعی تردید و بی‌واکنشی در بازار حاکم خواهد کرد که نتیجه آن کاهش سطح فعالیت در بورس است. این عوامل در نهایت روند کم نوسانی را در معاملات سهام حاکم می‌کند.

نزولی: ۵‌درصد کارشناسان شرکت‌کننده در این نظرسنجی اما روند نماگر اصلی بورس را نزولی پیش‌بینی کرده‌اند. این افراد معتقدند شرایط بازار سهام به گونه‌ای شده که بعد از هر رشدی انتظار اصلاح قیمت وجود دارد. چرا که به نظر می‌رسد در بیش از یک سال گذشته جو بی‌اعتمادی شدیدی در بازار وجود داشته و در این جو بی‌اعتمادی سهامداران وزن بیشتری به عوامل منفی نسبت به عوامل مثبت می‌دهد. در مجموع مادامی که ابهامات در این سطح قرار دارند، حرکت زیگزاکی روند غالب در معاملات سهام خواهد بود. از سوی دیگر سهامداران ریسک انتشار اوراق برای کسری بودجه را بالا ارزیابی می‌کنند و در واکنش به آن احتمالا در سمت فروش فعال شوند.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید