مصرف روزانه پیاز، نقش مهمی در کاهش خطر ابتلا به سرطان و دیابت دارد و در بهبود بیماری‌های قلبی عروقی مؤثر است.

خواص باورنکردنی مصرف روزانه پیاز

به گزارش سلام نو به نقل از برنا،  پیاز یک ماده مغذی است که حاوی پروتئین، فیبر، ویتامین C، سلنیوم، فولات و آنتی اکسیدان‌های متفاوت است. امروزه، پیاز پرکاربردترین ماده اولیه برای پخت غذا است و نام آن در بسیاری از دستور غذاهای خوش طعم به چشم می‌خورد. مصرف مداوم پیاز باعث بهبود کیفیت زندگی انسان‌ها می‌شود و تاثیر چشمگیری در کاهش خطر ابتلا به بیماری‌ها دارد. در ادامه به بررسی مهم‌ترین فواید مصرف پیاز می‌پردازیم:

کاهش خطر ابتلا به سرطان

پیاز دارای ترکیبات آلی گوگرد است که تاثیر مواد سرطان‌زا را که ما هر روز مصرف می‌کنیم، بی‌اثر می‌کند. اگر این سبزی پرخاصیت را با مواد مفید دیگر مانند زرچوبه، ترکیب و سپس استفاده کنیم، فواید بیشتری خواهد داشت. این ماده غذایی حاوی آنتی‌اکسیدان‌ است؛ بنابراین با رادیکال‌های آزاد مبارزه و از  آسیب آن‌ها به DNA سلولی که باعث ایجاد سرطان می‌شود، جلوگیری می‌کند. موضوع قابل توجه اینکه هرچه مصرف روزانه پیاز بیشتر باشد، نقش محافظتی آن بیشتر خواهد بود. بررسی‌های محققان نشان داده است مصرف این سبزی جادویی، تاثیر چشمگیری در کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ، سرطان کبد، سرطان تخمدان، سرطان دهان و مری، سرطان پستان، پروستات، کلیه و معده دارد.

کاهش خطر ابتلا به دیابت

پیاز ماده‌ای بسیار مفید برای کاهش پیشروی دیابت نوع دوم است؛ این نوع دیابت زمانی اتفاق می‌افتد که انسولین نتواند گلوکز را به خوبی سنتز کند. معمولا وقتی قند موجود در رژیم‌های غذایی زیاد باشد، این بیماری به وجود می‌آید. زمانی که شما پیاز مصرف می‌کنید، مقدار انسولین موجود در سیستم بدن افزایش پیدا می‌کند. "آلیل پروپیل دی‌سولفید" (Allyl propyl disulfide) موجود در پیاز، بعضی بخش‌های کبد را که انسولین در آن‌ها غیرفعال می‌شود، فعال کرده و بدین ترتیب مقدار انسیولین بیشتری برای سنتز گلوکز در جریان خون آزاد می‌شود. در نتیجه تاثیر زیادی در کاهش خطر ابتلا به دیابت دارد.

بهبود سلامت قلب و عروق

پیاز، حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان به نام "کوئرستین" (quercetin) است که اثر رادیکال‌های آزاد را که باعث آسیب سلولی می‌شود، خنثی کرده و نقش مهمی در سلامت افراد دارد. همچنین کوئسترون، باعث نرمی و انعطاف پذیری رگ‌ها می‌شود، به تنظیم فشار خون و کاهش سطح کلسترول افرادی که در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی هستند، کمک می‌کند. علاوه بر این خوردن پیاز، باعث رقیق شدن خون می‌شود؛ در نتیجه احتمال لخته‌ شدن خون کاهش پیدا می‌کند. به منظور تامین سلامت قلب و عروق، توصیه می‌شود افراد مصرف پیاز را در رژیم غذایی روزانه خود جای دهند.

تقویت عملکرد سیستم ایمنی

"کوئسترون" به همراه "سلنیوم" موجود در پیاز باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. موضوع قابل توجه اینکه سیستم ایمنی فوق‌العاده فعال می‌تواند باعث بروز مشکلات زیادی شود که یکی از آن‌ها التهاب مفاصل یا آرتروز است، اما به نظر می‌رسد ترکیب کوئسترون و سلنیوم این مشکل را برطرف می‌کند. علاوه بر این سلنیوم نقش مهمی در کنترل بیماری‌های ویروسی، التهابی و آلرژیک دارد.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید