حریری یکی از نیروهای امید بخش تیم اقتصادی دولت را وزیر اقتصاد دانست و افزود: آقای احسان خاندوزی را من از قبل می‌شناسم و نقطه امید من در تیم اقتصادی دولت عموما متکی به ایشان است چون تا امروز همان حرف‌های زمان پژوهشگری و نمایندگی را می‌زند و هنوز دنبال آن دغدغه‌هایی است که پیش از این داشت.

باید جلوی هر اقدام و حرف تورم زایی را گرفت / اگر طرح ساخت مسکن تورم زا است باید کنار گذاشته شود / اقتصاد ما در حال قرار گیری در آستانه یک انفجار است

سلام نو سرویس اقتصادی: اقتصاد ایران روزهای خاصی را تجربه می‌کند، روزهایی که می‌توان آن را دوران چشم انتظاری نامید. بازارهای مختلف، تجار و اقتصاددان‌ها همه و همه در انتظار سیاست‌ها، تصمیمات و اقدامات دولت جدید هستند. از برجام تا نگاه دولت به سیستم بانکی کشور. مجموعه‌ای از انتخاب‌های مهم در پیش روی دولت قرار دارد که می‌تواند سرنوشت اقتصاد ایران را تعیین کند.

مجیدرضا حریری، رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین، در گفت‌وگو با سلام نو تاکید می‌کند که هنوز برای قضاوت عملکرد دولت زود است چون بسیاری از وزارت خانه‌ها هنوز معاونان و مدیران ارشد جدید خود را نشناخته‌اند. او معتقد است باید بعد از پایان سال جاری به قضاوت دولت نشست.

وی با اشاره به غریبه نبودن چهره‌های اقتصادی دولت گفت: دوستانی که امروز انتخاب شدند با وجود جوانی چهره‌های آشنایی هستند و سابقه و کارنامه‌ای دارند. اما آن چه که انسان به عنوان منتقد، پژوهشگر یا نماینده مجلس از خودش بروز می‌دهد با آنچه که در مقام یک وزیر یا مسئول اجرایی بروز می‌دهد متفاوت است چون وقتی انسان آن سوی میز می‌نشیند با واقعیت‌ها و محدودیت‌های موجود مواجه می‌شود.

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین با بیان اینکه به طور کلی به عمده بخش اقتصادی کابینه امیدوار است ادامه داد: با این وجود ترجیح می‌دهد فعلا از ارزیابی پرهیز کنم. ما باید اجازه دهیم این دولت کار کند و بعد نتیجه کارش را ارزیابی کنیم. ما مثل همیشه از هر بخش دولت که خوب عمل کند حمایت می‌کنیم و از هر بخشی که ضعیف عمل کند انتقاد خواهیم کرد.

حریری یکی از نیروهای امید بخش تیم اقتصادی دولت را وزیر اقتصاد دانست و افزود: آقای احسان خاندوزی را من از قبل می‌شناسم و نقطه امید من در تیم اقتصادی دولت عموما متکی به ایشان است چون تا امروز همان حرف‌های زمان پژوهشگری و نمایندگی را می‌زند و هنوز دنبال آن دغدغه‌هایی است که پیش از این داشت.

وی در ارزیابی وعده‌هایی مثل ساخت یک میلیون مسکن در سال یا ایجاد یک میلیون شغل در سال گفت: ایجاد سالی یک میلیون شغل یا ساخت یک میلیون واحد مسکونی در شرایط عادی چندان نشدنی و دست نیافتنی نیست و نیاز کشور است، اما آیا در شرایط فعلی می‌توانیم آن را اجرا کنیم؟ به نظر من نه، مگر زمانی که منظومه سیاستگذاری‌های ما به سمت حل مشکل مردم حرکت کند.

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین ادامه داد: برای ایجاد شغل و حل شدن مشکلات اقتصادی باید به سمت کنترل و کاهش تورم رفت. به جای وعده ایجاد شغل یا ساخت مسکن باید تورم را کنترل کنیم. همانطور که آقای رئیسی هم گفتند باید هر اقدامی که منجر به افزایش تورم می‌شود را کنار گذاشت حتی اگر ساخت 2 میلیون واحد مسکونی در 4 سال باشد.

وی در ادامه افزود: اگر طرح ساخت مسکن تورم زا است محکوم است و باید کنار گذاشته شود. هر حرفی که تورم زا است را نباید بگوییم. اقتصاد ما در حال قرار گیری در آستانه یک انفجار است و همه باید جلوی افزایش تورم را بگیرند. این اتفاق که رخ دهد بقیه مشکلات را به مرور می‌توان حل کرد.

حریری ادامه داد: اگر مشکلات خارجی را کاهش دهیم، تزریق سرمایه خارجی داشته باشیم و محیط امن اقتصادی ایجاد کنیم ساخت یک میلیون مسکن در سال چندان کار خارق‌العاده‌ای نیست. اما اگر امروز و امسال دنبال چنین هدفی باشیم حتما نمی‌شود و ممکن نیست.

وی با اشاره به اینکه واقعیت اقتصادی آدم‌ها را مجبور می‌کند که از شعارهایی که منطق اقتصادی ندارند دست بکشند، گفت: من معتقدم باید تا پایان سال جاری و برآیند یک دوره شش ماهه به دولت مهلت داد و دید که چه می‌کند. ما به همه کابینه‌ها مهلت دادیم و باید به این کابینه هم وقت دهیم چون هنوز بسیاری از معاونین وزارت خانه‌ها مشخص نشدند.

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین در انتها گفت: من آرزو دارم روزی برسد که دستگاه تکنوکراسی ما بر مبنای تخصص اداره شود و هر وزیر که آمد تمام معاونان و مدیرانش را تعویض نکند.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید