رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی مدعی شد که محدود شدن توانمندی های بازرسی این نهاد تبعاتی دارد.

 خواهان دسترسی به سایت های هسته ای ایران هستیم

به گزارش سلام نو به نقل از مهر، «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌وگو با «زینب بداوی» مجری برنامه «هاردتاک» شبکه بی بی سی، بار دیگر ادعاها مبنی بر لزوم دسترسی کامل آژانس به تأسیسات هسته‌ای ایران را تکرار کرد.

وی با اشاره به درخواست برای دسترسی به تجهیزات آژانس در سایت «تسا» واقع در کرج گفت: شما قبلاً گفتید که این درخواست آمریکایی‌ها است؛ خیر، آمریکایی‌ها درخواست نمی‌کنند، من درخواست می‌کنم. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از ایران درخواست می‌کند تا به آنچه که با آن‌ها در روز یکشنبه ۱۲ سپتامبر (۲۱ شهریور ماه) توافق کردم؛ احترام بگذارند. توافق کردیم که ما بتوانیم تمامی تجهیزات خود را در آنجا سرویس کنیم، شما به دوربین‌هایی که در آنجا نصب شده اشاره می‌کنید حال آنکه این همه تجهیزات نیست و بخشی از آن است.

گروسی در بخش دیگری از ادعاهای خود افزود: احتمال بازگشت به توافق در صورت محدود شدن توانمندی‌های بازرسی آژانس بسیار دشوار خواهد بود بنابراین ما تلاش می‌کنیم که بازرس ها را در آن‌جا حفظ کنیم.

مدیرکل آژانس در ادامه افزود: ما برای دسترسی کامل (به تأسیسات هسته‌ای ایران) فشار می‌آوریم. با ایران توافق کردیم که به زودی برای دیدار احتمالی با رئیس‌جمهور و وزیر خارجه ایران، به این کشور بازگردم. من با دولت قبلی ایران کار کردم و هم‌اکنون یک دولت جدید روی کار آمده است. می‌خواهم با آن‌ها نشست برگزار کنم و به حرف‌های آن‌ها گوش کنم و ببینم که چه نظراتی دارند. امیدوارم که آن‌ها نیز به حرف‌های من گوش کنند.

ادعاهای تکراری گروسی در حالی مطرح می شود که پیشتر، «کاظم غریب آبادی» سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان‌های بین المللی مستقر در وین، در واکنش به گزارش اخیر مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی مبنی بر عدم اجازه ایران برای نصب مجدد دوربین‌های نظارتی در مجتمع تسای کرج، گفت: بسیار مایه تأسف است که پس از ۳ حمله تروریستی به تأسیسات هسته‌ای ایران طی یک سال گذشته، آژانس هنوز آن‌ها را محکوم نکرده است. بر اساس قطعنامه‌های آژانس و سازمان ملل این کار لازم است و حتی به خاطر تجهیزات، ایمنی و امنیت بازرسان آن.

به گفته غریب آبادی: بیانیه مشترک سازمان انرژی اتمی ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی در ۱۲ سپتامبر به خاطر حسن نیت ایران برای جایگزینی رسانه ذخیره سازی «تجهیزات شناسایی شده» حاصل شد. این فعالیت‌ها توسط آژانس از ۲۰ تا ۲۲ سپتامبر انجام شد.

نماینده ایران در سازمان‌های بین المللی در وین تاکید کرده بود: در جریان گفتگوها در تهران و وین، ایران خاطرنشان کرد از آنجا که مجتمع تسا کرج هنوز تحت تحقیقات امنیتی و قضائی است، تجهیزات مربوط به این مجتمع تحت سرویس فنی قرار نمی‌گیرد. به همین دلیل، در بیانیه مشترک از عبارت «تجهیزات مشخص شده» استفاده شده است. بنابراین، گزارش ۲۶ سپتامبر مدیرکل آژانس دقیق نیست و فراتر از شرایط مورد توافق در بیانیه مشترک است. هر تصمیمی که ایران در مورد تجهیزات نظارتی اتخاذ می‌کند تنها بر اساس ملاحظات سیاسی و نه قانونی است و آژانس نمی‌تواند و نباید آن را به عنوان یکی از حقوق خود در نظر بگیرد.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید