شاید یک پنجره و سیگنال غیرمنتظره بتواند دلار را به یک عقب نشینی محسوس وادار کند و آن مذاکراتی است که بین تهران و ریاض در جریان است.

سیگنال‌های عربستانی دلار را در ایران ارزان می‌کنند؟

سلام نو سرویس بین‌الملل: در روزهایی که همه منتظر از سرگیری مذاکرات برجامی هستند و امیدوارند با آغاز این مذاکرات سیگنال مهم مثبتی به بازار ارز برسد و دلار کمی عقب نشینی کند، به نظر می‌رسد باید منتظر سیگنال‌های مثبتی از سوی عربستان باشیم.

هفته گذشته پر از پالس‌های مثبت سیاسی درباره برجام بود، پالس‌هایی که البته از سخنرانی و موضع‌گیری فراتر نرفت. این پالس‌ها هرچند مورد توجه رسانه‌ها واقع شدند، اما در نهایت قیمت دلار در هفته‌های گذشته چندان تغییری نکرد و با مقاومتی قوی حاضر نشد از کانال ۲۷ هزار تومان عقب‌تر برود.

به نظر می‌رسد با توجه به دورنمای مذاکرات احیای برجام بازار آماده هر گونه واکنشی به اخبار منفی است. ایالات متحده روز گذشته اعلام کرد ایران باید به آژانس بین‌المللی اتمی، اجازه دسترسی به مجتمع تسای کرج را بدهد وگرنه منتظر پاسخ شورای حکام باشد. همین خبر کافی بود تا دلار به سمت ۲۸ هزار تومانی شدن گام بردارد.

با این همه شاید یک پنجره و سیگنال غیرمنتظره بتواند دلار را به یک عقب نشینی محسوس وادار کند و آن مذاکراتی است که بین تهران و ریاض در جریان است.

اخیرا اخباری از دور جدید مذاکرات ایران و عربستان در عراق مخابره شده است، اخباری که طرف عراقی در آن به شدت نسبت به آینده مذاکرات ابراز خوشبینی کرده است. آن طور که خبرنگار وال استریت ژورنال گفته است در دور چهارم مذاکرات علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، از ایران و عادل الجبیر، وزیر مشاور در امور خارجی عربستان شرکت داشتند و به گفت‌وگو پرداختند.

این اتفاق وقتی مهم می‌شود که بدانیم پیش از این پادشاه عربستان در مجمع سازمان ملل چراغ سبز نسبت به مذاکرات با ایران نشان داد و بعد هم سخنگوی وزارت خارجه ایران از مثبت بودن روند مذاکرات ایران و عربستان سخن گفت. اتفاقی که نشان از پیشرفت محسوس و ملموس گفت‌وگوها بین دو طرف دارد.

یک مسئول عراقی به آسوشیتدپرس گفت که بغداد میزبان مذاکرات ایران و عربستان درخصوص پرونده های دارای اختلاف و سطح نمایندگی دیپلماتیک بین دو کشور در نخستین نشست پس از روی کار آمدن رئیس جمهوری جدید ایران بوده است. به گفته این مسئول عراقی دو طرف مسائل دارای اختلاف بین دو کشور را براساس نقشه راهی که پیشتر توافق کرده بودند از جمله سطح نمایندگی دیپلماتیک بین دو کشور بررسی کردند.

اما چرا مذاکرات ایران و عربستان می‌توان سیگنال عملی مثبت به بازار ارز ایران مخابره کند؟ از ابتدای بحران ارز در ایران عربستان و امارات دو رقیبی بودند که باعث تشدید موج‌ها در بازار ارز می‌شدند. هر گونه تفاهم با عربستان می‌تواند باعث کاهش قابل توجه این فشارها شود و فشار جبهه‌ای مخالفان عربی ایران را به شکلی محسوس کم کند.

در نتیجه هر گونه توافق ملموس با عربستان که به بازگشایی نمایندگی‌های دیپلماتیک دو طرف و حل برخی مشکلات منجر شود می‌تواند یکی از اولین و مهم‌ترین حلقه‌های فشار دلاری به تهران را بشکند یا حداقل با ترک‌های جدی مواجه کند.

البته باید به این نکته هم اشاره کرد که توافق با عربستان می‌تواند باعث تسهیل احیای برجام شود و دومینویی از شکستن حلقه‌های تحریمی را آغاز کند که در نهایت به افت شدید قیمت دلار منجر شود.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید