بلوبری سرشار از ترکیبات گیاهی پلی فنول است که می تواند مزایای تقویت مغز را به همراه داشته باشد.

تقویت باورنکردنی مغز با مصرف این نوشیدنی‌ها

به گزارش سلام نو به نقل از اقتصادآنلاین، Nootropics یک دسته از ترکیبات طبیعی یا مصنوعی هستند که ممکن است عملکرد مغز شما را بهبود بخشند. در حالی که صدها مکمل نوتروپیک در دسترس هستند ، چندین نوشیدنی حاوی ترکیبات طبیعی نوتروپیک  نیزوجود دارند.

علاوه بر این ،  نوشیدنی ها یی که دارای ترکیباتی مانند آنتی اکسیدان ها یا پروبیوتیک ها هستند ممکن است عملکرد مغز شما را بهبود بخشند. در اینجا ۱۵ آب میوه و نوشیدنی وجود دارد که ممکن است سلامت مغز شما را تقویت کند.

۱. قهوه:

قهوه احتمالاً پر مصرف ترین نوشیدنی نوتروپیک است. بیشتر مزایای مغزی آن از کافئین ناشی می شود ، اگرچه حاوی ترکیبات دیگری مانند آنتی اکسیدان کلروژنیک اسید است که ممکن است بر مغز شما نیز تأثیر بگذارد .

یک بررسی نشان داده است  که کافئین ممکن است تمرکز ، هوشیاری ، زمان واکنش و حافظه را در دوزهای ۴۰-۳۰۰ میلی گرم افزایش دهد که معادل ۰.۵-۳ فنجان (۱۲۰-۷۲۰ میلی لیتر) قهوه است .

قهوه همچنین ممکن است  مغز را در برابر بیماری آلزایمر محافظت کند. در یک مطالعه یک هفته ای روی موش ها ، دوز معادل ۵ فنجان (۱.۲ لیتر) قهوه روزانه یا حدود ۵۰۰ میلی گرم کافئین به پیشگیری و درمان آلزایمر کمک می کرد.

با این حال ، مطالعات انسانی مورد نیاز است. به خاطر داشته باشید که کافئین در سطوح حداکثر ۴۰۰ میلی گرم در روز یا حدود ۴ فنجان (۹۴۵ میلی لیتر) قهوه بی خطر است.

۲. چای سبز:

چای سبز

میزان کافئین چای سبز بسیار کمتر از قهوه است. با این وجود ، دارای دو ترکیب نوتروپیک امیدوار کننده است-l-theanine و epigallocatechin gallate (EGCG).

مطالعات نشان می دهد که l-theanine ممکن است باعث آرامش شود و همچنین  همراه با کافئین ممکن است توجه را بهبود بخشد. بررسی ۲۱ مطالعه انسانی نشان داده است که چای سبز به طور کلی ممکن است  تمرکز ، توجه و حافظه را بهبود بخشد.

علاوه بر این ، EGCG می تواند از طریق سد خونی-مغزی وارد مغز شما شود ، به این معنی که می تواند تأثیرات مفیدی بر مغز شما بگذارد یا حتی با بیماری های تخریب کننده عصبی مبارزه کند. با این وجود ، تحقیقات بیشتری  در این زمینه لازم است .

۳. کامبوجا:

کامبوجا

کامبوجا یک نوشیدنی تخمیر شده است که معمولاً از چای سبز یا سیاه و میوه و گیاهان دارویی تهیه می شود. مزیت اصلی آن در معرفی باکتری های مفید به نام پروبیوتیک به روده شما است.

از نظر تئوری ، بهبود سلامت روده ممکن است عملکرد مغز را از طریق محور روده-مغز تقویت کند-یک خط ارتباطی دو طرفه بین روده و مغز شما. با این حال ، تحقیقات کمی صورت گرفته که نشان دهنده این مطلب است که  نوشیدن کامبوجا به طور خاص برای تقویت عملکرد مغز مفید است. کامبوجا  را می توانید خودتان تهیه کرده یا از بازار خریداری کنید.

۴. آب پرتقال:

آب پرتقال سرشار از ویتامین C است و ۱ فنجان (۲۴۰ میلی لیتر) ۹۳ درصد از ارزش روزانه (DV) را تامین می کند. جالب اینجاست که این ویتامین ممکن است مزایای محافظتی عصبی داشته باشد.

یک بررسی بر روی ۵۰  انسان نشان داده است افرادی که میزان ویتامین C خون آنها بیشتر است یا میزان مصرف ویتامین C که  گزارش کرده اند  زیاد است ، از توجه ، حافظه و نمرات زبانی بهتری نسبت به افرادی که سطح خون یا میزان مصرف کمتری دارند ، برخوردارند .

با این حال ، مضرات آب پرتقال شیرین ممکن است از مزایای آن بیشتر باشد. این آب میوه نسبت به خود میوه کالری بالاتری دارد و مصرف زیاد قند اضافه شده با شرایطی مانند چاقی ، دیابت نوع ۲ و بیماری های قلبی مرتبط است .

یک راه بهتر برای به دست آوردن این ویتامین خوردن پرتقال است. خود میوه از نظر آب پرتقال کالری و قند کمتری دارد و فیبر بیشتری دارد - در حالی که هنوز ۷۷ درصد از ویتامین C را برای دوز مورد نیاز ویتامین C تأمین می کند.

۵. آب زغال اخته:

فواید-آب-زغال-اخته

بلوبری سرشار از ترکیبات گیاهی پلی فنول است که می تواند مزایای تقویت مغز را به همراه داشته باشد. آنتوسیانین ها-آنتی اکسیدان هایی که به این توت ها ی بنفش رنگ  مایل به آبی می دهند-ممکن است تا حد زیادی منبع ان باشند.

به این ترتیب ، آب زغال اخته مملو از این ترکیبات است. با این حال ، یک بررسی از مطالعات با کیفیت بالا در نزدیک به ۴۰۰ نفر نتایج متفاوتی نشان داد. بیشترین اثر مثبت شامل حافظه کوتاه مدت و بلند مدت بهتر بود ، اما برخی از مطالعات در این حوزه هیچ اثر مثبت مغز از مصرف زغال اخته را گزارش نکردند .

علاوه بر این ، خوردن خود  بلوبری  یک گزینه سالم تر و کم قند است که ممکن است مزایای مشابهی را به همراه داشته باشد.

۶. آب میوه و اسموتی:

شامل آب سبز میوه ها و سبزیجات سبزرنگ می شود ، مانند:

• سبزیجات برگ تیره مانند کلم پیچ یا اسفناج

• خیار

• سیب سبز

• گیاهان تازه مانند لیموترش

اسموتی های سبز همچنین ممکن است حاوی موادی مانند آووکادو ، ماست ، پودر پروتئین یا موز ویا حاوی خامه و مواد مغذی باشند. در حالی که پتانسیل تقویت مغز آب میوه یا اسموتی به شدت به مواد تشکیل دهنده ان بستگی دارد ، این نوشیدنی ها غنی از ویتامین C و سایر آنتی اکسیدان های مفید هستند .

یکی از دستور العمل های زیر را می توانید برای تهیه ان امتحان کنید.

دستور العمل ساده آب سبز(قابل استفاده تا ۴ وعده)

مواد لازم:

۱ سر کرفس

۲ خیار متوسط

۱ مشت لیموترش

۳ مشت بزرگ اسفناج تازه

۲ سیب کوچک سبز ، خرد شده و خرد شده

۲ لیمو ، پوست کنده شده و دانه های آن برداشته شده است

طرز تهیه:

همه محصولات را کاملاً بشویید ، سپس آن را به اندازه کافی کوچک خرد کنید تا آب میوه گیری شما بتواند آن را مدیریت کند. هر یک از مواد را در آبمیوه گیری بریزید و آب آن را در یک کوزه یا پارچ بزرگ بریزید. خوب مخلوط کنید و تا ۵ روز در یخچال نگهداری کنید.

دستور تهیه اسموتی سبز ساده:

برای یک وعده

مواد لازم:

۲ مشت کلم پیچ خام

نصف موز ، پوست کنده و خرد شده است

نصف آووکادو

۱ فنجان (۲۴۵ گرم) ماست یونانی وانیلی

۱/۲ فنجان (۱۲۰ میلی لیتر) شیر (لبنی یا گیاهی)

یک مشت یخ

طرز تهیه:

کلم پیچ را کاملاً بشویید.

در مخلوط کن ، همه مواد را مخلوط کنید. اگر اسموتی خیلی غلیظ است ، سعی کنید شیر بیشتری اضافه کنید. اگر خیلی نازک است ، موز یا آووکادو بیشتری اضافه کنید.

۷. لاته زردچوبه:

لاته زردچوبه

لاته زردچوبه که گاهی شیر طلایی نیز نامیده می شود ، نوشیدنی های گرم و خامه ای است که دارای زردچوبه  یا ادویه زرد روشن است.

زردچوبه حاوی آنتی اکسیدان کورکومین است که ممکن است تولید فاکتور نوروتروفیک مشتق از مغز (BDNF) را در بدن شما افزایش دهد .

BDNF پایین با نقص روانی و اختلالات عصبی مرتبط است ، بنابراین افزایش سطح BDNF ممکن است عملکرد مغز را بهبود بخشد. با این حال ، باید توجه داشته باشید که لاته زردچوبه کورکومین بسیار کمتری نسبت به آنچه که اغلب در مطالعات استفاده می شود ، در بر دارد. به این صورت ، می توانید  خودتان در خانه  ان را تهیه کنید.

دستور تهیه لاته زردچوبه:

قابل استفاده برای دو وعده

مواد لازم:

۲ فنجان (۴۷۵ میلی لیتر) شیر (لبنی یا گیاهی)

۱.۵ قاشق چایخوری (۵ گرم) زردچوبه آسیاب شده

شیرین کننده های اختیاری مانند عسل یا استویا

رویه های اختیاری مانند دارچین آسیاب شده یا فلفل سیاه

طرز تهیه:

با حرارت ملایم ، شیر را به آرامی گرم کنید تا داغ شود.

زردچوبه را هم اضافه کنید و از روی حرارت بردارید.

لاته ها را داخل لیوان بریزید و در صورت تمایل شیرین کننده یا مواد دیگر اضافه کنید.

۸. لاته آداپتوژن:

لاته های آداپتوژن مانند نوشیدنی های زردچوبه ، نوشیدنی های گرم و خوش طعم هستند که حاوی مواد منحصر به فرد هستند. آداپتوژن ها غذاها و گیاهانی هستند که ممکن است به بدن شما در سازگاری با استرس کمک کنند ، بنابراین عملکرد مغز را بهبود می بخشد و خستگی را کاهش می دهد . بسیاری از لاته های آداپتوژن از قارچ خشک شده ، اشواگاندا یا ریشه ماکا تهیه می شوند.

از آنجا که این نوشیدنی ها حاوی موادی هستند که تأمین آنها دشوار است ، مانند قارچ خشک ، خرید مخلوط آماده از قبل ساده تر است.

۹. آب چغندر:

چغندر یک سبزی ریشه ای قرمز رنگ است که به طور طبیعی سرشار از نیترات است - پیش ساز اکسید نیتریک ، که بدن شما از آن برای تقویت اکسیژن رسانی سلولی و بهبود جریان خون استفاده می کند .

اگرچه بسیاری از مردم آب چغندر را قبل از تمرین به دلیل خاصیت تقویت کننده جریان خون می نوشند ، اما روشن نیست که آیا آب چغندر چه فوایدی برای مغز دارد .

با این وجود ، سیگنال دهی اکسید نیتریک ممکن است در مناطقی از مغز که مسئول زبان ، یادگیری و تصمیم گیری پیشرفته هستند ، نقش داشته باشد و آب چغندر با افزایش تولید اکسید نیتریک ، این اثرات را افزایش دهد .

می توانید  پودر چغندر را با آب مخلوط کرده یا دوز آب چغندر غلیظ مصرف کنید. به طور معمول ، دوز نوشیدنی های چغندر غلیظ فقط ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری (۱۵ تا ۳۰ میلی لیتر) در روز است.

۱۰. چای های گیاهی:

برخی از دمنوش های گیاهی ممکن است باعث تقویت مغز شوند. این شامل:

- مریم گلی:  این گیاه ممکن است  باعث بهبود حافظه و خلق و خوی ، در میان سایر مزایای روانی شود .

مریم گلی

- جینگو: بررسی مطالعات روی بیش از ۲۶۰۰ نفر نشان داد که این گیاه ممکن است علائم بیماری آلزایمر و کاهش خفیف شناختی را کاهش دهد. با این حال ، اکثر مطالعات موجود کیفیت پایینی دارند .

- گیلاس زمستانی یا پنیر باد: این گیاه محبوب نوتروپیک ممکن است در برابر بیماریهای عصبی مانند آلزایمر محافظت کند .

- جینسینگ: برخی شواهد استفاده از جینسینگ برای خواص محافظتی عصبی و ارتقاء عملکرد مغز را نشان می دهند ، اما سایر مطالعات هیچ تاثیری را نشان نمی دهند .

- رودیولا: این گیاه ممکن است به بهبود خستگی ذهنی و عملکرد مغز کمک کند .

رودیولا

به خاطر داشته باشید که چای دوزهای بسیار کمتری از مواد فعال را نسبت به مکمل ها یا عصاره های مورد استفاده در مطالعات علمی ارائه می دهد.

۱۱. کفیر:

کفیر

مانند کامبوجا ، کفیر یک نوشیدنی تخمیر شده حاوی پروبیوتیک است. با این حال ، این ماده از شیر ترش بیشتر از چای تهیه می شود. و ممکن است با ترویج رشد باکتری های سالم در روده به عملکرد مغز کمک کند .

شما می توانید کفیر را خودتان تهیه کنید ، اما خرید آماده آن یک گزینه  آسان تر است. از طرف دیگر ، ماست را انتخاب کنید که دارای پروبیوتیک ها نیز می باشد.

نتیجه نهایی:

نوشیدن نوشیدنی های نوتروپیک ممکن است راهی آسان برای حمایت از سلامت مغز به نظر برسد. با این حال ، اگرچه برخی از این نوشیدنی ها ممکن است به تقویت عملکرد مغز کمک کنند ، اما شواهد خیلی معتبر برای حمایت از نوشیدن هر یک از این نوشیدنی ها برای بهبود تمرکز ، عملکرد یا حافظه وجود ندارد.

صرف نظر از این ، این نوشیدنی ها مزایای سلامتی دیگری را ارائه می دهند و شاید ارزش آن را داشته باشد که ببینید آیا برای شما مفید هستند یا خیر.

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید