در سال ۲۰۱۶، گروهی از محققان ایتالیایی صدای اوتسی مرد یخی ۵۳۰۰ ساله را بازسازی کردند. بقایای منجمد شده این مرد در کوه‌های آلپ کشف شد. همانند تولید صدای نسیامون، دانشمندان فقط توانستند دستگاه صوتی او را برای تولید چند حروف صدادار بازسازی کنند.

جزییات بازسازی صدای یک مومیایی بعد از ۳۰۰۰ سال / عکس

از این هیجان انگیزتر نمی‌شود که صدای یک مرده ۳۰۰۰ ساله را بشنوید. دانشمندان بدن مومیایی شده یک کاهن مصری را زیر سی تی اسکن قرار دادند.

دانشمندان به لطف تکنولوژی پیشرفته چاپگر سه بعدی، اسکنرهای پزشکی و حنجره الکتریکی توانستند تا بخش زیادی از مجرای صوتی یک مومیایی مصر باستان را بازسازی کنند. این تکنولوژی برای جهانیان این امکان را فراهم کرد که بعد از ۳۰۰۰ سال صدای او را باز بشنوند. آنها موفق شدند با استفاده از این تکنیک یک صدای واحد تولید کنند، صدایی بین مصوت‌های bad  و bed.

جزییات بازسازی صدای یک مومیایی بعد از ۳۰۰۰ سال / عکس

باستان شناسان موفق شدند تا صدای یک  کاهن مومیایی شده را به نام نسیامون بازسازی کنند. او در معبد کارناک واقع در شهر تیبز مشغول ستایش خدایان مصر بوده است.

وقتی که این کاهن فوت کرد، صدایش نیز روی یک کتیبه همراه با تابوتش که نوشته،" نسیامون، حقیقت صدا" جاودانه شد. اما صدای نسیامون دقیقاً چگونه بود. دانشمندان برای شنیدن آن مشتاق شدند.

گروهی از محققان در انگلستان جزئیات تلاش‌هایشان را برای بازسازی صدای نسیامون بعد از سه هزار سال به طور مفصل بیان کردند.

هدف اصلی مححقان بازسازی دوباره مجراهای صوتی او بود. مومیایی کردن موجب شده بود تا گلو و دهان این مومیایی تا حد زیادی سالم بماند.

محققان می‌گویند، نحوه مومیامی در اینجا حائز اهمیت بود. کیفیت عالی جسد مومیامی باستانی دستگاه صوتی او را به شکلی عالی حفظ کرده بود.

دانشمندان با استفاده از سی تی اسکن تصاویر سه بعدی درون گلو مومیامی را اسکن کردند. سپس، تصاویر با استفاده از چاپگر سه بعدی چاپ شدند و با حنجره الکترونیکی برای بازسازی ترکیب شدند.

نتیجه این عمل بازسازی خیره کننده دستگاه صوتی نسیامون بود.

دانشمندان می‌گویند، قطعاً این مومیایی الان قادر به صحبت کردن نیست، اما ما اعتقاد داریم که این امکان در آینده وجود دارد تا بازسازی کلمه‌هایی شبیه به صدای واقعی اش را تولید کنیم.

بازسازی صدا شاید به نظرتان بی اهمیت بیاید ولی بازسازی صدای فردی که ۳۰۰۰سال پیش می‌زیسته است، هرگز صورت نگرفته است.

در سال ۲۰۱۶، گروهی از محققان ایتالیایی صدای اوتسی مرد یخی ۵۳۰۰ ساله را بازسازی کردند. بقایای منجمد شده این مرد در کوه‌های آلپ کشف شد. همانند تولید صدای نسیامون، دانشمندان فقط توانستند دستگاه صوتی او را برای تولید چند حروف صدادار بازسازی کنند.

بازسازی صدای نسیامون قدم مهمی برای بازسازی واژگان صوتی کامل و صحبت کردن او است. علاوه براین، مححقان امیدوارند تا نرم افزار کامپیوتری را برای پیش بینی عناصر گفتاری، مانند: اندازه و گردش زبان او و جایگاه فک تغییر دهند تا بتوانند الگوی حقیقی سخن گفتن او را بازسازی کنند.

طبق نظرات باستان شناسان، نسیامون در دهه پنجاه سالگی در اثر خفگی فوت کرده است، اما تحقیقات بیشتر می گویند علت مرگ این کاهن خفگی در نتیجه واکنش آلرژیک به وجود آمده و احتمالا حشره ای زبان او را گزیده بوده است. که همین امر توضیح می دهد که چرا زبان این مومیایی به صورت سالم از دهانش بیرون زده است.

مححقان می گویند، هیچ چیزی شخصی تر از صدای یک فرد نیست. قطعاً شنیدن صدای شخصی باستانی تجربه ای فراموش نشدنی برای کسانی است که به موزه می‌روند، زیرا ارتباط مردم با گذشته فقط ارتباطی بصری است، ولی با صدا  این ارتباط چند بعدی می‌شود. همچنین، این تکنیک می تواند به تفسیر میراث های تاریخی کمک کند.

کد خبرنگار: ۲۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید