مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: توفان گرد و خاک و شن با سرعت ۱۱۲ کیلومتر بر ساعت صبح امروز دوشنبه زابل در شمال استان را درنوردید و دید افقی را آنقدر کاهش داد که تنها اجسام با فاصله ۳۰۰ متر در فرودگاه شهر قابل رویت بود.

وقوع توفان شن وحشتناک در زابل با سرعت ۱۱۲ کیلومتر بر ساعت

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، محسن حیدری اظهارداشت: این دومین توفان شن شدید امسال بوده که بیشترین کاهش دید افقی را از ابتدای سال تا کنون ایجاد کرده  البته حدود ۲ توفان شن با همین سرعت نیز روی داده که نسبت به امروز کاهش دید کمتری داشته است.
وی افزود: از ابتدای سال تا امروز هشت توفان گردوخاک و شن در زابل روی داده که توفان شن روز ۱۸ شهریور با سرعت ۱۲۲ کیلومتر بر ساعت بوده است.
مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان ادامه داد: بر اساس گزارش‌های محلی توفان امروز موجب اختلال در ترددهای جاده‌ای مسیرهای ارتباطی شمال استان بویژه بخشی از مسیر زاهدان - زابل شده است.
وی گفت: با توجه به میدان باد حاکم بر منطقه پیش‌بینی می‌شود غبار ناشی از توفان مناطق شمالی استان به تدریج به برخی نواحی شرقی و مرکزی استان نیز نفوذ کند و موجب کاهش دید افقی و کاهش کیفیت هوا شود.
حیدری افزود: بر اساس آخرین خروجی نقشه‌های پیش‌یابی و مدل‌های جوی انتظار می‌رود از اواخر وقت امروز از شدت و سرعت وزش بادهای ۱۲۰ روزه در شمال استان کاسته شود.
وی اظهارداشت: وزش بادهای منطقه‌ای ۱۲۰ روزه همه ساله از اردیبهشت تا مهر در نوار شرقی ایران و غرب افغانستان و پاکستان جریان دارد که بیابانزایی و افزایش چشمه‌های تولید گردوغبار در منطقه، سبب افزایش وقوع و شدت وقوع پدیده‌های خاکدار شده است.
مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان ادامه داد: بررسی تصاویر ماهواره نشان داده که گردوغبار ناشی از بادهای ۱۲۰ روزه تا ارتفاع ۲۰۰ هکتوپاسکالی از سطح زمین بالا می رود و به صورت افقی نیز تا دریای عرب پیش روی می‌کند.

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید