فاضل میبدی با اشاره به نقش مداحان در به وجود آمدن موج هجوم مردم به مرزها و فشار آن‌ها به دولت، گفت: به حال آن ملت و مملکتی که سیاست، فرهنگ و معارف دنیا آن دست چهار مداح بیفتند.

برای پیاده روی اربعین نباید قانون و مسائل بهداشتی را زیر پا گذاشت / به حال آن ملت و مملکتی که سیاست، فرهنگ و معارف آن دست چهار مداح بیفتند باید گریست / در مملکت ما کارهایی به نام دین انجام می‌شود که دینی، قانونی و اخلاقی نیست

سلام نو سرویس سیاسی: پیاده روی اربعین بار دیگر به یکی از مسائل مهم کشور تبدیل شده است. از یک طرف دولت اعلام کرده بود که امسال سفر به عراق برای اربعین تنها از طریق هوایی ممکن است و از طرف دیگر برخی از مردم برای رفتن به عراق به سمت مرز هجوم بردند. این هجوم وقتی شدیدتر شد که برخی مداحان نیز به پیاده روی اربعین و سفر به عراق از طریق مرز زمینی تاکید کردند.

در نهایت مرز زمینی گشوده شد، اما به گزارش رسانه‌ها تا رخ دادن این اتفاق بسیاری زیر دست و پا و فشار جمعیت آسیب دیدند و حتی ادعا شده یک نفر جان خود را از دست داده است.

اما آیا تاکیدی چنین محکم بر پیاده‌روی اربعین آن هم در دوران کرونا ضروری است؟ آیا مداحان باید چنین متغیر تعیین کننده‌ای در تصمیمات کلان کشور باشند؟

محمد تقی فاضل میبدی، استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با سلام نو با اشاره به سابقه پیاده روی اربعین گفت: مراسم اربعین از دیرباز انجام می‌شده و مناسک خاصی هم داشته ولی این که شما قانون و مسائل ایمنی و بهداشتی را برای انجام یک عمل مستحبی زیر پا بگذارید اصلا درست نیست. به باور من کسانی هم که مردم را برای هجوم به مرز و باز کردن راه به هر قیمتی تشویق می‌کنند هیچ توجیه شرعی ندارند. آن‌هایی هم که در حال تبلیغ این مسئله در تلویزیون هستند هم اشتباه می‌کنند.

وی با بیان اینکه ما اگر مسلمان و شیعه امام حسین هستیم باید تابع قانون باشیم، افزود: با این وجود متاسفانه امروز در مملکت ما کارهایی به نام دین انجام می‌شود که دینی، شرعی، قانونی و اخلاقی نیست. این همه تبلیغ کردن و مردم را پشت مرزها فرستادن و آن‌ها را زیر دست و پا له کردن هیچ توجیهی ندارد و از منکرات است.

این استاد حوزه ادامه داد: این که مردم این چنین بدون ماسک و رعایت مسائل بهداشتی به پشت مرز بروند نشانی از عقلانیت ندارد و به باور من اسلام این حرکات را نمی‌پسندد. از طرف دیگر مسلمان باید عزتمند و قانونمند سفر کند و این رفتارها هیچ توجیهی ندارد.

وی با اشاره به شرایط خاص ایران در حوزه کرونا گفت: من خودم برای اربعین بسیار احترام قائلم اما نباید قانون را، به خصوص در شرایط خاص کرونا، زیر پا بگذاریم.

فاضل میبدی با انتقاد از رویکرد مسئولین در حوزه کرونا؛ ادامه داد: متاسفانه دولتمردان ما در این مدتی که کرونا آمده بسیار سیاسی کار کردند، متخصصانه برخورد نکردند، مراسم مذهبی که باید تعطیل می‌شد را تعطیل نکردند، واکسن را به موقع وارد نکردند و جناح بازی کردند تا ما امروز این قدر تلفات دهیم.

وی با اشاره به نقش مداحان در به وجود آمدن موج هجوم مردم به مرزها و فشار آن‌ها به دولت، گفت: باید به حال آن ملت و مملکتی که سیاست، فرهنگ و معارف دنیا آن دست چهار مداح بیفتند، گریست. مداح اگر می‌خواهد شعار امام حسین را زنده کند باید از عدالت، عقلانیت، قانون و حفظ عزت مسلمین بگوید، نه این که به هر طریقی در مرز فشار بیاوریم که اربعین برویم پیاده روی! در چنین پیاده روی هیچ ثوابی نیست.

این استاد حوزه با اشاره به شرایط امنیتی منطقه ادامه داد: بالاخره مرز باید کنترل شود، آن هم در دورانی که امنیت کشور باید حفظ شود. این که فشار بیاوریم و باعث عدم کنترل مرز شویم و امنیت کشور به نام امام حسین زیر پا گذاشته شود یک حرکت یزیدی است، نه حرکت حسینی! باید این مداحان را کنترل کرد و به حال صداوسیما تاسف خورد که چیزهایی را تبلیغ می‌کند که هیچ وجه دینی ندارند.

وی ادامه داد: ملت ایران یک ملت متمدن و تشیع یک جریان دینی عزتمند، عقلانی و قانون مدار است و اینطور نبود که با شعار چند نفر آدم نامشخص مردم را به این شکل به سمت مرزها بفرستیم. این طور هُل دادن مردم سمت مرزها هیچ ثوابی ندارد.

کد خبرنگار: ۹
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید