قیمت نفت در قراردادهای اتی در بورس لندن تا مرز ۷۷ دلار برای عرضه در ماه نوامبر افزایش یافت.

قیمت نفت در بازارهای جهانی رکوردشکنی کرد

به گزارش سلام نو به نقل از بهار نیوز، تداوم روند افزایشی در قیمت نفت در این روزها به مساله اصلی صنعتگران و رسانه ها تبدیل شده است. مساله ای که می تواند موج های تازه ای از تورم را در اقتصاد دنیا ایجاد کند و در مسیر بازسازی آسیبهای اقتصادی ناشی از همه گیری گرونا اختلال ایجاد کند.

قیمت نفت در قراردادهای اتی در بورس لندن تا مرز ۷۷ دلار برای عرضه در ماه نوامبر افزایش یافته است و سطح کنونی قیمت  تقریبا مشابه سطح قیمت در سال ۲۰۱۸ است.در مورد دلیل افزایش قیمت در بازار نفت می توان این طور بیان کرد که این بازار با مازاد تقاضا روبرو است. از یک طرف افزایش سرعت  واکسیناسیون در دنیا باعث شده است تا شمار زیادی از کشورها از رکود و بحران خارج شوند و روند بازسازی اقتصادی شروع شود و از طرف دیگر کشورهای تولید کننده نفت که به دلیل بحران کرونا سرمایه گذاریهای لازم برای توسعه زیر ساختی را انجام نداده بودند و بعضا تولید را کاهش دادند برای افزایش مجدد حجم تولید نیاز به  زمان بیشتری دارند. در این شرایط عدم توازن بین عرضه و تقاضای نفت در بازار وجود خواهد داشت که  بستر را برای افزایش قیمت این منبع ارزشمند انرژی در دنیا فراهم می کند.

وب سایت ورلد اویل هم در تایید این خبر به کاهش توان تولید نفت در چین و امریکا اشاره کرد و نوشت:« در هفته گذشته افت تولید چین باعث شد تا بازار با شوک بزرگی روبرو شود. هم اکنون حجم ذخایر نفتی امریکا به پایین ترین سطح طی سه سال اخیر رسیده است و توان تولید نفت در چین هم در پایین ترین سطح طی دو سال گذشته قرار دارد. از طرف دیگر فشارهای تازه ای به بازار نفت وارد شده است. از جمله اینکه قیمت گاز طبیعی با سرعت زیادی رشد کرده است و بسیاری از مصرف کنندگان گاز به مصرف نفت روی اورده اند. رشد تقاضا در بازار نفت فشار مضاعفی را به قیمت وارد کرد.»

اوپک هم در گزارش اخیر خود در مورد تاثیر رشد قیمت گاز طبیعی در بازار نفت هشدار داده است. بر مبنای این گزارش در صورتیکه بازار گاز طبیعی به تعادل نرسد، تقاضا برای نفت به طور متوسط روزانه ۳۷۰ هزار بشکه بیشتر خواهد شد که مساله ای جدی و نگران کننده است. این در حالیست که کشورهای اوپک هنوز در مورد افزایش تولید با هم به توافق نرسیده اند و در صدد هستند تا شرایط را برای تغییرات جدی اماده کنند.

تحلیل گران بر این باورند روند افزایشی در قیمت نفت در ماه های اتی ادامه خواهد داشت. کوین راس، در این مورد به ورلد اویل گفت: «بازار شرایط تازه ای دارد. قیمت نفت برنت برای عرضه در ماه نوامبر بالغ بر ۷۷ دلار است و انتظار می رود در ماه دسامبر از مرز ۸۵ دلار عبور کند. حتی انتظار می رود در سال جدید میلادی ما شاهد سه رقمی شدن قیمت نفت در بازار جهانی باشیم که این رشد قیمت ریشه در رشد تقاضا  خواهد داشت. رشدی که با بازگشت زندگی عادی به دنیا، از سر گیری سفرهای هوایی و باز شدن مرزهای بین المللی قابل پیش بینی است ولی بدون شک می تواند افزایش فشارهای مالی به اقتصاد دنیا را نیز به همراه بیاورد و بحران های دست و پا گیری را برای اقتصاد جهان به وجود بیاورد.

رشد تورم و چالشهای ناشی از آن مهمترین نگرانی اقتصاددانان است. مساله ای که به دلیل تزریق های پی در پی به اقتصاد در سال کرونایی ایجاد شده است ورشد قیمت نفت هم به ان دامن خواهد زد.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید