مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت، بازگشت به برجام گام اول محسوب می‌شود و پس از آن باید به دیگر مسائل مربوط به ایران رسیدگی کرد.

بورل: بازگشت به برجام گام اول در رسیدگی به دیگر مسائل ایران است

به گزارش سلام نو به نقل از فارس، «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز شنبه با اشاره به اینکه بازگشت به برجام «گام اول» در رسیدگی به مسائل مربوط به ایران است گفت، نمی‌توان یکجا به همه آن‌ها پرداخت.

بورل در مصاحبه با روزنامه «الشرق الاوسط»، گفت تلاش‌های فعلی برای بازگشت به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) «گام اول» در رسیدگی به مسائلی از جمله مداخلاتی است که به ادعای وی ایران در امور داخلی دیگر کشورها انجام می‌دهد.

در ادامه، الشرق الاوسط سوالاتی درخصوص فشارهای فعلی برای بازگشت به توافق هسته‌ای و اینکه آیا اروپایی‌ها از توسعه برنامه ساخت پهپاد و موشک بالستیک توسط ایران نگران هستند، مطرح کرد. بورل در پاسخ گفت، اتحادیه اروپا درخصوص مسائل مختلفی نگرانی دارد اما نمی‌توان همه آن‌ها را یکجا حل کرد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا افزود، اکنون گفت‌وگوها با محور بازگشت به توافق هسته‌ای انجام می‌شوند اما این پایان قضیه نیست زیرا مسائل دیگری نیز وجود دارند که باید مورد بحث قرار گیرند.

او در این‌باره گفت: «گام اول جلوگیری از ایرانی هسته‌ای است. بعد از آن به دیگر مسائل نیز رسیدگی می‌کنیم».

بورل در پاسخ به سوالی درباره نگرانی اروپا از وقوع درگیری در منطقه غرب آسیا در صورت تداوم مداخلات ادعایی ایران در امور دیگر کشورها گفت، دلایل زیادی برای نگرانی از خطرات موجود در منطقه وجود دارد اما اولین کار، بازگشت به برجام است.

«حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران که در نیویورک به سر می‌برد اعلام کرده که جمهوری اسلامی ایران به رغم بدعهدی های آمریکا در موضوع برجام که از زمان دولت اوباما تا کنون ادامه داشته و همچنین بی عملی اروپا، بر اساس اصول خود به دیپلماسی پایبند بوده و آماده گفت‌وگوهایی نتیجه‌ محور است که منافع و حقوق مردم ایران را تأمین کند.

وزیر امور خارجه ایران پیش از این هم در گفتگویی درباره زمان بازگشت ایران به مذاکرات وین با بیان اینکه اراده بازگشت به مذاکره جدی و تامین‌کننده حقوق و منافع ملت ایران را داریم، یادآور شد: «به محض اینکه بررسی‌های ما کامل شود مذاکرات انجام خواهد شد».

«جویی هود» معاون وزیر خارجه آمریکا در امور خاور نزدیک روز جمعه مدعی شد: «با کشورهای شورای همکاری درباره چالش‌هایی که با ایران داریم گفت‌وگو کرده‌ایم. ما در حال حاضر از ایران می‌خواهیم که ضمانت‌هایی درباره پایبندی کامل به توافق هسته‌ای بدهد و هم اکنون بر گزینه دیپلماسی برای تعامل با تهران تمرکز کرده‌ایم».

هود در ادامه این مصاحبه گفت: «به محضی که ایرانی‌ها آمادگی خود را اعلام کردند آماده بازگشت به مذاکرات در وین هستیم  و همانطور که بلینکن شفاف کرده این آمادگی تا ابد نخواهد بود به همین دلیل از ایرانی‌ها می‌خواهیم سریعتر اقدام کنند».

تا کنون ۶ دور مذاکره در شهر وین میان آمریکا و سایر طرف‌های برجام غیر از ایران برای تسهیل بازگشت آمریکا به برجام انجام شده است. طرف‌ها می‌گویند پیشرفت‌های ملموسی در این مذاکرات حاصل شده اما پاره‌ای اختلافات کماکان باقی است.

با آنکه آمریکا طرفی بوده که با نقض تعهدات بین‌المللی‌اش از برجام خارج شده، «آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه آمریکا بار دیگر تلاش کرده با ارعاب و انذار، درباره ضرورت بازگشت ایران به مذاکرات وین فضاسازی کند.

بلینکن بامداد جمعه (به وقت تهران) در یک کنفرانس خبری مدعی شد که ایران هیچ تاریخی برای بازگشت به مذاکرات وین اعلام نکرده است. او همچنین بار دیگر تهدید کرد که امکان بازگشت به پایبندی دوجانبه به برجام، نامحدود نیست.

او همچنین مدعی شد با توجه به پیشرفت‌های هسته‌ای ایران ممکن است زمانی برسد که بازگشت دوجانبه به برجام برای آمریکا در بردارنده منافع ناشی از اجرای توافق اولیه را نداشته باشد. 

انتهای پیام/م

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید