تا سپتامبر ۲۰۲۱ بیش از ۶۵۰۰ ارز دیجیتال معرفی شده است، در حالی که تعداد زیادی از این رمزارزها حجم معاملات بسیار کمی دارند، اما برخی از آنها محبوبیت زیادی پیدا کرده‌ است.

حقایقی جالب و خواندنی درباره ارز دیجیتال که با شنیدن آن شگفت‌زده می‌شوید!

حقایق شگفت انگیز زیادی درباره ارز دیجیتال وجود دارد که تا به حال حتی به گوش‌تان هم نخورده است، در این گزارش به معرفی دانستنی‌های خواندنی و جالب در مورد ارز دیجیتال پرداخته‌ایم که با شنیدن آن شگفت‌زده می‌شوید.

آموزش ارزهای دیجیتال

با توجه به همه‌گیری و رایج شدن ارزهای دیجیتال، آموزش ارزهای دیجیتال امروزه بسیار مورد توجه است و سایت فرادرس به صورت کامل به زبان ساده به آموزش حرفه‌ای این رمز ارزها پرداخته است .

روش‌های بسیار مختلفی برای فعالیت در زمینه ارزهای دیجیتال وجود دارد مانند تأسیس صرافی، استخراج ارز، خرید و فروش ارزهای دیجیتال و بسیاری فعالیت‌های دیگر که می‌توانند برای سرمایه‌گذاری در این زمینه مورد استفاده قرار بگیرند. 

ارز دیجیتال چیست؟

ارز دیجیتال یا کریپتوکارنسی نوعی ارز رمزنگاری شده و غیر متمرکز است که هیچ نهاد و سازمانی ‌بر آن کنترلی ندارد، از ارزهای دیجیتال می‌توان برای خرید و فروش استفاده کرد و پتانسیل ذخیره و رشد ارزش رمزارزها امروزه توجه بسیاری از سرمایه گذاران را به خود جلب کرده است.

در حال حاضر هزاران ارز دیجیتال مختلف موجود است که بیت کوین به عنوان محبوب‌ترین و اصلی‌ترین آن شناخته می‌شود که در سال ۲۰۰۹ ایجاد شد؛ از سایر ارزهای رمزنگاری شده می‌توان به  اتریوم، ریپل، بایننس کوین، XRP اشاره کرد.

حقایقی جالب و خواندنی درباره ارز دیجیتال که با شنیدن آن شگفت‌زده می‌شوید!

هر یک از رمزارزها اهداف متفاوتی را ارائه می دهند، برخی از آن‌ها برای استفاده به جای پول نقد طراحی شده‌اند و برخی دیگر برای معاملات مستقیم طراحی شده اند، ارزهای دیجیتال با روش‌های مختلفی تولید می‌شوند و به عنوان مثال بیت کوین با روش ماینینگ تولید می‌شود و برخی دیگر نیز به صورت کامل استخراج و سپس در دسترس عموم قرار می‌گیرند.

رمزارزها کاملاً دیجیتالی هستند، بنابراین هیچ سکه یا صورتحسابی فیزیکی به ارز دیجیتال شما متصل نیست، اما در عوض، کاربران ارز دیجیتال را در کیف پول دیجیتالی نگه می دارند، این کیف پول دقیقاً مانند حساب بانکی است و از طریق صرافی آنلاین می‌توان آن‌ها را خریداری کرد و یا به فروش رساند، کیف پول شما ممکن است آنلاین باشد یا بصورت آفلاین در دستگاه سخت افزاری مشابه درایو USB ذخیره شده باشد.

در حالی که اکثر ارزها توسط یک بانک مرکزی حمایت می‌شوند، به طور مثال دلار آمریکا با "اعتماد و اعتبار کامل" دولت ایالات متحده پشتیبانی می شود، رمزارزها  توسط کاربران حفظ و ارزش‌گذاری می‌شوند.

چرا از رمزارزها استفاده می‌شود؟

مردم از رمزارزها معمولاً به خاطر ویژگی‌هایی چون پرداخت سریع، ناشناس بودن و اجتناب از پرداخت کارمزد بانک‌های معمولی، استفاده می‌کنند و برخی دیگر رمزارزها را به عنوان سرمایه‌گذاری در نظر می‌گیرند، به این امید که شاید در آینده ارزش آن‌ها افزایش یابد.

ارزهای دیجیتال چگونه کار می کنند؟

بیشتر ارزهای دیجیتال (به جز توکن‌ها) توسط یک فرآیند به نام استخراج یا ماین تولید می‌شوند و فرایند به دست آوردن ارزهای دیجیتال شبیه به مبادله دلار برای دارایی‌های دیجیتالی است، فقط این‌که شما برای پرداخت هزینه کالا و خدمات به جای دلار آمریکا از دارایی‌های دیجیتالی استفاده می‌کنید.

 هنگام انجام معامله با ارز دیجیتال، باید از کیف پول دیجیتال برای تبادل ارز دیجیتال استفاده کنید و این نوع کیف پول به شما امکان انتقال پول بین حساب‌ها را می‌دهد.

برای تکمیل معامله، باید به چیزی که از آن به عنوان کلید خصوصی یا رمز عبور یاد می‌شود، دسترسی داشته باشید و کلیدهای خصوصی شبیه حساب‌های بانکی هستند و این امکان برای شما وجود دارد که بیش از یک کلید خصوصی داشته باشید؛ همانطور که ممکن است بیش‌تر از یک حساب بانکی داشته باشید و تمام پولی که برای هر کلید ارسال می‌شود را در اختیار داشته باشید.

شبکه‌ای که رمزارزها در آن مبادله می‌شوند مانند یک دفتر کل حسابداری بسیار بزرگ است که معاملات انجام شده در این دفتر کل ثبت می‌کند و به شما این امکان را می‌دهد که کل معاملات را بدون مشاهده نام واقعی وام گیرندگان یا وام دهندگان مشاهده کنید، در این صورت، امکان ایجاد تغییر در اطلاعات ثبت‌شده در سیستم و دستکاری آنها وجود نخواهد داشت و هر تراکنش جدیدی که قرار است در سیستم به ثبت برسد باید مورد تایید تمام کاربرانی باشد که در شبکه بلاک چین و شبکه‌های مشابه آن هستند، قرار گیرد.

برای تأیید معاملات رمزارزها ، باید فرآیندی به نام استخراج رمزارزها  انجام شود و استخراج یک فرآیند بسیار پر انرژی است و برای موفقیت به محاسبات عظیم و الگوریتم های پیچیده نیاز دارد، اما با این حال، کسانی که موفق می‌شوند که این فرآیند را با موفقیت انجام دهند، کوین یا توکن به عنوان جایزه دریافت می‌کنند.

اما فناوری بلاک چین چیست؟

در سیستم سنتی برای انجام یک تراکنش مالی از یک واسطه مانند بانک استفاده می‌شد، اما بلاک چین این امکان را می‌دهد که ارسال‌کنندگان و دریافت‌کنندگان به صورت مستقیم با هم در ارتباط باشند.

بلاک چین درواقع پایگاه داده‌ای است که مجموع و معاملات مربوط به ارزهای دیجیتال را پیگیری می‌کند و به منظور ذخیره داده‌ها، آن‌ها به "بلوک"هایی تقسیم می شوند که از نظر زمانی به هم متصل و زنجیر شده‌اند.

حقایقی جالب و خواندنی درباره ارز دیجیتال که با شنیدن آن شگفت‌زده می‌شوید!

برخلاف ارزهای سنتی، بلاک چین دارای قدرت مرکزی نیست که آن را کنترل کند و دفتر کل توزیع شده سیستمی است که در آن هر کاربر ارز دیجیتال می‌تواند داده های دفتر کل را به طور همزمان مشاهده کند و به منظور ایجاد و تأیید بلوک‌های جدید، پردازش معروف به "تایید کار" یا "تایید سهام" اغلب در عملکرد این سیستم ضروری است.

راهنمای استفاده از رمزارزها

رمزارزها  مانند ارزهای سنتی عمل می‌کنند زیرا می‌توانند برای خرید استفاده شوند و دارای ویژگی‌های مشابه ارزهای سنتی هستند.

استفاده از رمزارزها می‌تواند هم برای خرید آنلاین کالا و هم برای استخدام افراد برای انجام کارهای خاص مورد استفاده قرار گیرد.

به منظور مبادله رمزارزها با ارز فیات، می‌توانیم آن را با ارز فیات یا ارزهای ملی مبادله کنیم یا آن را با ارزهای دیجیتال مختلف از جمله بیت کوین معامله کنیم.

علاوه بر سرمایه گذاری در رمزارزها، می‌توان با فروش آن‌ها در زمان افزایش ارزش و خرید مجدد آن هنگام کاهش ارزش، سود زیادی کسب کرد.

حقایقی جالب و خواندنی درباره ارز دیجیتال که با شنیدن آن شگفت‌زده می‌شوید!

شناخت انواع مختلف ارزهای دیجیتال

تا سپتامبر ۲۰۲۱ بیش از ۶۵۰۰ ارز دیجیتال معرفی شده است، در حالی که تعداد زیادی از این رمزارزها حجم معاملات بسیار کمی دارند، اما برخی از آنها محبوبیت زیادی پیدا کرده‌ است.

فراتر از آن، حوزه رمزارزها همواره در حال گسترش است و ممکن است فردا رمز ارز جدیدی منتشر شود و در حالی که بیت کوین به طور گسترده به عنوان پیشگام در دنیای ارزهای رمزنگاری شده شناخته می‌شود، تحلیلگران رویکردهای زیادی را برای آینده رمزارزهایی غیر از بیت‌کوین در نظر می‌گیرند که در ادامه با برخی از مهم‌ترین رمزها آشنا خواهید شد.

بیت کوین

در بین رمزارزهای مختلف شاید معروف‌ترین و شناخته شده‌ترین ارز بیت کوین باشد و بسیاری از کشورهای دنیا این ارز را به رسمیت شناخته‌اند؛ السالوادور به عنوان اولین کشور جهان،  بیت کوین را  برای خرید کالاها و خدمات  به رسمیت شناخته و آن را قانونی اعلام کرد؛ همچنین ژاپن نیز به عنوان قطب معاملات بیت کوین در دنیا تبدیل شده است و امروزه.این ارز ارزش بسیار بالایی دارد و حجم بالایی از معاملات به وسیله آن انجام می‌شود.

اتریوم

اتریوم در حال حاضر دومین ارز دیجیتال با ارزش بازار پس از بیت کوین است و یک پلتفرم نرم افزاری غیر متمرکز است که به شما امکان می‌دهد تا قراردادهای هوشمند را بدون هیچ‌گونه خرابی، تقلب، کنترل یا دخالت شخص ثالث ساخته و اجرا کنید، در سال ۲۰۱۴، اتریوم پیش‌فروش اتر را راه اندازی کرد که با استقبال زیادی مواجه شد.

هدف از اتریوم ایجاد مجموعه‌ای غیرمتمرکز از محصولات مالی است که هرکسی در جهان بدون در نظر گرفتن ملیت، قومیت و دین می‌تواند آزادانه به آن دسترسی پیدا کند و شناسه‌های دولتی می‌تواند به حساب‌های بانکی، وام، بیمه یا انواع دیگر محصولات مالی دسترسی داشته باشد و تفاوتی که این ارز با بیت کوین دارد این است که بلاکچین آن برای اجرای کدهای مختلف برنامه نویسی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

لایت کوین

لایت کوین، در سال ۲۰۱۱ معرفی شد و با نماد LTC شناخته می‌شود ، یکی از اولین رمزارزها بود که در راه بیت کوین حرکت کرد و اغلب از آن به عنوان نقره دیجیتال دنیای رمزارزها یاد می‌شود، یعنی اگر بیت کوین را طلا در نظر بگیریم، لایت کوین یادآور نقره است . به این معنی که هدف از ایجاد لایت کوین درواقع ایجاد ارزی برای مقاصد روزمره‌تر و ارزان‌تر است.

حقایقی جالب و خواندنی درباره ارز دیجیتال که با شنیدن آن شگفت‌زده می‌شوید!

اگرچه لایت کوین از بسیاری جهات شبیه بیت کوین است ، اما نرخ بلوک سریع تری دارد و از این رو زمان تایید تراکنش سریع‌تری را ارائه می‌دهد و به غیر از توسعه‌دهندگان، تعداد زیادی از تجار هستند که لایت کوین را ترجیح می‌دهند.

لازم به ذکر است که از سپتامبر ۲۰۲۱ ، ارزش بازار لایت کوین ۴ میلیارد دلار و ارزش هر توکن آن حدود ۱۹۰ دلار است.

استلار

رمز ارز استلار یک شبکه بلاک چین به صورت منبع باز است که برای ارائه راه حل‌های سازمانی با اتصال موسسات مالی به منظور انجام معاملات بزرگ طراحی شده است و معاملات عظیم بین بانک‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری که معمولاً چندین روز طول می‌کشد، شامل تعدادی از واسطه‌ها می‌شود و هزینه قابل توجهی را نیز در بر می‌گیرد،  اکنون می‌تواند تقریباً آنی و بدون واسطه انجام شود و برای کسانی که معامله را انجام می‌دهند ، هزینه کمی داشته باشد.

تفاوت برجسته بین استلار و بیت‌کوین، پروتکل اجماع آن است و لومن که با علامت اختصاری XLM نمایش داده می‌شود، واحد پول اصلی استلار است که از کاربران خود می‌خواهد تا با داشتن لومن بتوانند در شبکه معامله خود را انجام دهند.

استلار با اینکه به عنوان یک بلاک چین در معاملات نهادی معرفی شده، اما همچنان یک بلاک چین باز محسوب می‌شود که هر فرد می‌تواند از آن استفاده کند و یکی دیگر از مزایای این سیستم علاوه بر اینکه امکان انجام معاملات برون مرزی بین تمامی ارزها را دارد، این است که استلار لومن به استخراج نیاز ندارد و در مقایسه با بیت‌کوین سریع‌تر است.

حقایقی جالب و خواندنی درباره ارز دیجیتال که با شنیدن آن شگفت‌زده می‌شوید!

استلار توسط مک کالب، یکی از اعضای موسس آزمایشگاه ریپل و توسعه دهنده پروتکل ریپل تاسیس شد، او سرانجام جایگاه خود را در ریپل رها کرد و به عنوان بنیانگذار توسعه استلار همکاری کرد، جالب است بدانید که استلار لومنز تا سپتامبر ۲۰۲۱ دارای سرمایه ۵۶۵ میلیون دلاری است.

کاردانو 

کاردانو با نماد اختصاری ADA در سال ۲۰۱۵ توسط چارلز هاسکینسون ، استاد کامپیوتر و بنیانگذار اتریوم تاسیس شد. اما وی به دلیل اختلاف نظر با دیگر بنیانگذاران، این پروژه را ترک کرد. رمزارز کاردانو (ADA) از یک پروتکل اثبات سهام به نام اوروبروس استفاده می‌کند که از بلاک‌چین‌های مجاز و بدون مجوز استفاده می‌کند.
کاردانو به دلیل استقبال اولیه از اعتبارسنجی سهام قابل توجه است. این روش زمان تراکنش را تسریع می کند و با حذف جنبه رقابتی و حل مشکل تأیید تراکنش در پلتفرم‌هایی مانند بیت کوین ، مصرف انرژی و تاثیرات زیست محیطی را کاهش می دهد. کاردانو همچنین مانند اتریوم برای فعال کردن قراردادهای هوشمند و برنامه‌های غیرمتمرکز، عمل می‌کند.

حقایقی جالب و خواندنی درباره ارز دیجیتال که با شنیدن آن شگفت‌زده می‌شوید!

توکن کاردانو در مقایسه با سایر سکه‌های رمزنگاری شده رشد نسبتاً کمی داشته است. در سال ۲۰۱۷ ، قیمت آن ۰.۰۲ دلار بود اما تا اوت ۲۰۲۱ ، قیمت آن به ۲.۱۱ دلار رسید.
 

بهترین راه برای خرید رمزارزها چیست؟

علیرغم این که می‌توانید رمزارزهایی مانند بیت کوین را از طریق دلار آمریکا خریداری کنید، موارد دیگری نیز وجود دارد که نیاز به پرداخت در قالب نوع دیگری از ارزهای رمزنگاری شده دارند.

داشتن کیف پول رمزنگاری شده، که می‌توانید به صورت آنلاین به آن دسترسی داشته باشید ، به شما امکان خرید رمزارزها را می‌دهد و قبل از خرید ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین یا اتریوم، به طور کلی باید در صرافی ثبت نام کنید و سپس پول واقعی را برای خرید منتقل می‌کنید.

آیا ارز دیجیتال قابل اعتماد است؟

فناوری بلاک چین که از ارزهای رمزنگاری شده پشتیبانی می‌کند ، به دلیل ماهیت غیرمتمرکز و فرایند رمزگذاری که برای هر تراکنش انجام می‌دهد، ذاتاً امن است؛ اما این بدان معنا نیست که کاملاً ایمن است و همانطور که اکثر مردم دلار آمریکا یا سایر ارزهای معتبر را امن می‌دانند، از آنجا که رمزارزها توسط هیچ مرجع دولتی پشتیبانی نمی‌شوند، از حمایت بسیاری از ارزهای استاندارد در سراسر جهان برخوردار نیستند.

حقایقی جالب و خواندنی درباره ارز دیجیتال که با شنیدن آن شگفت‌زده می‌شوید!

بر خلاف پولی که در بانک‌ها بیمه شده‌اند "دفتر حمایت مالی مصرف کنندگان" در اطلاعیه ای در سال ۲۰۱۴ هشدار داد: اگر یک شرکت ارز مجازی شکست بخورد هیچ دولتی خسارت را جبران نخواهد کرد و همچنین اگر وجوه شما از بین رفته یا به سرقت رفته باشد، به دلیل ماهیت غیر متمرکز بلاک چین و عدم نظارت دولتی، بازیابی آنها بسیار مشکل خواهد بود.

همانطور که برخی از محبوبیت اخیر رمزارزها ناشی از اعتقاد سرمایه‌گذاران به ارزش آن است، این ارزش همچنان بر اساس حدس و گمان است و برای کسانی که روی رمزارزها سرمایه‌گذاری می‌کنند، این یکی از خطرناک‌ترین سرمایه‌گذاری‌هایی است که انجام می‌دهند.

همچنین پس از خرید یا استخراج رمزارزها، نگهداری از آن‌ها نیز بسیار حائز اهمیت است، چراکه هکرهای بسیاری به دنبال سرقت رمزارزها از کیف پول‌ها هستند و افراد تازه‌کار چون اطلاعات کافی درباره  نگهداری درست ارزهای دیجیتال خود ندارند به راحتی طعمه هکرها می‌شوند، پس باید توجه کنید که اگر کسی به کلیدهای خصوصی شما دسترسی داشته باشد نیز به راحتی می‌تواند ارزهای شما را از کیف پول دیجیتال شما به سرقت ببرد.

دانیل جانسون ، مشاور مالی می‌گوید: "من معتقدم که همه باید یک مجموعه متنوع داشته باشند." هرگونه سرمایه گذاری که انجام می‌دهید باید به نسبت بقیه سبد سهام شما و بازار کلی وزن مناسب داشته باشد و همانطور که شما تمام پول خود را در یک شرکت سرمایه گذاری نمی‌کنید، عاقلانه نیست که هر دلار را در بازار ارز دیجیتال قرار دهید.

چه طور در ارز دیجیتال سرمایه‌گذاری کنیم؟

امروزه ارزهای دیجیتال جایگاه بسیار مهمی در بین مردم و کشورها پیدا کرده است و افراد به دنبال استخراج و سرمایه‌گذاری از طریق این رمزارزها می‌باشند و با وجود نوسان زیاد بازارهایی مثل بازار طلا، مسکن و خودرو و هم‌ در ایران ارزهای دیجیتال به گزینه مناسبی برای سرمایه گذاری تبدیل شده است و کسانی که از ابتدای کار در این بازار سرمایه‌گذاری کرده‌اند توانستند به ثروت‌های بسیار زیاد دست پیدا کنند، اما سرمایه گذاری و استخراج در این بازار ساده نیست و بیش از دیگر بازارهای سرمایه گذاری نیازمند شناخت، بررسی و آموزش است. به طور مثال به تازگی نهادهای مالی چین در اقدامی تمام  معاملات  و استخراج رمز ارزها را ممنوع کردند که با این تصمیم شوک بزرگی به این بازار وارد شد و باعث شد در بازار سهام آمریکا، ارزش سهام شرکت‌هایی که در زمینه معاملات رمز ارزها  فعالیت دارند بین ۴ تا ۷ درصد کاهش یابد. این اتفاقات باعث می‌شود افرادی که آموزش کامل در این زمینه ندارند تحت تاثیر اتفاقاتی نظیر این تصمیمات جبران ناپذیر و آنی بگیرند.

برای فعالیت و موفقیت در این بازار باید به صورت مداوم مهارت و آموزش‌هایی را کسب کنید که سایت فرادرس مجموعه‌ای از آموزش ارزهای دیجیتال به صورت تخصصی برای شما فراهم کرده است که در آن کارشناسان بسیار باتجربه آموزش‌های بسیار عالی و کاربردی را در اختیار شما قرار داده‌اند و شما به راحتی می‌توانید به صورت آنلاین آموزش‌ها را دریافت کنید و علاوه بر صرفه جویی در وقت و هزینه خود  برای ورود به این بازار جذاب و جدید آماده شوید.

کد خبرنگار: ۹
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید