حقایق شگفت انگیز زیادی درباره مصر باستان وجود دارد که تا به حال حتی به گوش‌تان هم نخورده است، در این گزارش به معرفی دانستنی‌های خواندنی و جالب در مورد مصر باستان پرداخته‌ایم که با شنیدن آن شگفت‌زده می‌شوید.

حقایقی جالب و عجیب درباره مصر باستان که با شنیدن آن شگفت‌زده می‌شوید! / عکس

به گزارش سلام نو، مصر باستان در تاریخ یک کشور قدرتمند بوده هست و تمام مردمان کشور غریبه به این مصر احترام میکردند .

از زمان بچگی همۀ وقت مطالب مربوط به مصر باستان برایم دیدنی بوده اند. مدت زمان زیادی بر روی این فرهنگ و تمدن تحقیق کرده و انشاالله مطالب زیر معرفی خوبی از این تمدن باستانی باشد.

. فرعون هیچ وقت اجازه نمی‌داد موهایش دیده شود او همۀ وقت تاج یا پوششی به نام nemes روی سرش می‌گذاشت «در تصویر بالا پوشش سر سرشناس توت انخ آمون را می‌بینید»

. پپی دوم مصر برای این که از نشستن مگس‌ها روی خود پیشگیری کند، همۀ وقت چندین خدمتکار لخت که با عسل آغشته شده بودند را نزدیک خود نگه می‌داشت.

. زنان و مردان مصری آرایش میکردند- رنگ آرایش چشم معمولا سبز «ساخته شده از مس» یا مشکی «ساخته شده از سرب» بود. مصری‌ها معتقد بودند آرایش قدرت شفابخشی دارد. دراصل آرایش در ابتدا بعنوان محافظی در برابر آفتاب بهرهگیری می‌شد تا وسیله‌ای برای زیبایی.

. درحالیکه بهرهگیری از آنتی بیوتیک‌ها از قرن بیستم شروع شد، در طب مردم قدیم بهرهگیری از غذاهای فاسد یا خاک در درمان عفونت‌ها رواج داشت. مثلا در مصر باستان عفونت‌ها با بهرهگیری از نان کپک زده درمان می‌شد.

. بچه‌های مصری تا سن نوجوانی هیچ لباسی به تن نمی‌کردند. در آب و هوای گرم آنجا پوشیدن لباس لازم نبود. مردان بزرگسال دامن می‌پوشیدند درحالیکه زنان لباس کامل تری می‌پوشیدند.

خواندنی های جالب در مورد مصر باستان

. مصری های ثروتمند کلاه گیس می گذاشتند درحالیکه مردم طبقات دیگر یا یک تکه از موی خودشان را بلند میکردند یا دم خوک به سرشات وصل می کردند. پسرهای مصری تا سن ۱۲ سالگیسرشان را کامل می تراشیدند و فقط یه طره موی بلند را برای محافظت در برابر کک و شپش نگه می داشتند!

. مشخص نشده که چه کسی بینی مجسمه ابوالهول «تصویر بالا» را خراب کرد. طراحی هایی از مجسمه ابوالهول فاقد بینی از سال ۱۷۳۷ وجود دارد، بیش از ۶۰ سال گذشته از این که ناپلئون به مصر رسید و صدها سال گذشته از دو جنگ جهانی ارتش های بریتانیا و کشور آلمان. تنها کسی که احتمال دارد اینکار را کرده باشد یک کشیش مسلمان شده به نام سلیم آل دهر هست که سال ۱۳۷۸ به خاطر دشمنی با علم و هنر فاقد محاکمه مجازات شد.

. مصری ها اعتقاد داشتند زمین مانند کلوچه پهن و گرد هست و رود نیل در وسط آن جریان دارد.

. سربازان مصری بعنوان یک نیروی پلیس داخلی بهرهگیری می شدند. اضافه بر این برای فرعون نیز مالیت جمع میکردند.

در هر معبد مصری قرار بر این بود که فرعون وظایف روحانیان فوق العاده رتبه را تقبل کند، اما معمولا روحانی ارشد در این مکان مستقر می شد.

. نخستین هرم «نخستین پله‌های جیزه حدود ۲۶۰۰ سال گذشته از میلاد مسیح ساخته شد- تصویر بالا» دراصل با یک دیوار به بلندی ۳۴ فوت که ۱۵ در داشت احاطه شده بود. تنها یکی از درها باقی مانده هست.

. زن‌ها در مصر باستان از برابری قانونی و اقتصادی با مردان برخوردار بودند. با اینحال هیچ وقت برابری اجتماعی بین زن و مرد وجود نداشت.

. برعکس باور مردم، اسکلت‌های باستانی نشان می‌داد سازندگان اهرام دراصل مصریانی بودند که به احتمال چندان به استخدام دائمی فرعون درآمده بودند. نقاشی‌های فرسکو نشان میدهد که حداقل تعدادی از این کارگران به کار خود افتخار می‌کردند و گروه خود را «دوستان خوفو» می‌نامیدند و یا از اسامی دیگری بهرهگیری میکردند که وفاداری شان را به فرعون نشان می‌داد.

. وقتیکه جسدی مومیایی می‌شد، مغزش از میان یکی از سوراخ‌های بینی بیرون کشیده می‌شد و امعا و احشای بدنش برداشته می‌شد و درون کوزه‌هایی به نام canopic قرار داده می‌شد. هر قسمت بدن در یک کوزه مشخص قرار داده می‌شد. تنها عضو داخلی بدن که بیرون آورده نمی‌شد قلب بود، زیرا مصری‌ها قلب را نشیمنگاه روح می‌دانستند.

. رامسس بزرگ ۸ زن رسمی و نزدیک ۱۰۰ معشوقه داشت. او وقتیکه در سال ۱۲۱۲ گذشته از میلاد درگذشت بیش از ۹۰ سال داشت. / تالاب

کد خبرنگار: ۱۵
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید