یک کارشناس مسائل بین‌الملل در تحلیلی نسبت به لغو تمامی تحریم‌ها از سوی آمریکا ابراز عقیده کرد: اگر بخواهیم به نقطه مطلوب برسیم و بار سنگین تحریم‌ها را برداریم باید نوع نگاه را نسبت به منطقه و مسائل بین‌المللی تغییر دهیم تا در پی آن مشکلات اقتصادی هم برطرف شود.

امکان رسیدن به توافق دور از انتظار است/ لغو تحریم‌ها در اختیار بایدن نیست/ این که گفته می‌شود همه تحریم‌ها باید برداشته شود تا وارد مذاکره با آمریکا شویم، امر محالی است

به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، علی بیگدلی درباره این که رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان بر لغو تمامی تحریم‌ها و بازگشت به توافق هسته ای ۲۰۱۵ تاکید کرده و این که آیا آمریکا چنین اقدامی را انجام خواهد داد یا خیر؟ گفت: مصوبه سال گذشته مجلس شورای اسلامی اجازه بازرسی های گسترده به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را نمی دهد، اما بحث این است که آقای رافائل گروسی مدیر کل آژانس نگران ۴ نقطه ای است که به گفته آنها دارای آلودگی اتمی و هسته ای می باشد. این قضیه هم مربوط است به  اوراق و اسنادی که اسرائیل از ایران ربوده و به دست آقای گروسی رسیده لذا اگر ایران اجازه بازرسی ندهد احتمال این که گزارش را به شورای حکام دهند وجود دارد.

این کارشناس مسائل اروپا معتقد است: این که گفته می شود همه تحریم ها باید برداشته شود تا وارد مذاکره با آمریکا شویم، امر محالی است و امکان ندارد چنین اتفاقی بیافتد زیرا آنها نیز از ایران درخواست انجام تکالیفش را دارند.

بیگدلی یادآور شد: باید در نظر داشت مساله لغو تحریم ها در اختیار بایدن نیست او تنها می تواند تحریم هایی که رئیس جمهور سابق وضع کرده را براساس امتیاز اجرایی خود حذف کند، اما سایر تحریم ها که از قبل بوده و کنگره تصویب کرده در اختیار رئیس جمهور نیست؛ بنابراین بازگشت به توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ نهایت قید زمانی اش ۲۰۲۵ است که خیلی تا آن زمان فاصله نداریم، از طرفی بایدن هم در کاخ سفید گفت بازگشت به برجام زمان زیادی می خواهد، در واقع اختلافات بسیار زیادی وجود دارد و امکان رسیدن به توافق دور از انتظار است.

این کارشناس مسائل بین الملل معتقد است: ایران با سطح انتظار بالایی وارد شده اگر با همین پتانسیل وارد شویم به نتیجه نمی رسیم ایران باید سطح انتظارات را تا حدودی کاهش دهد تا بتوانیم به یک نتیجه برسیم در غیر این صورت غیر قابل انتظار است همه تحریم ها برداشته شود. اگر بخواهیم به نقطه مطلوب برسیم و بار سنگین تحریم ها را برداریم باید نوع نگاه را نسبت به منطقه و مسائل بین المللی تغییر دهیم تا در پی آن مشکلات اقتصادی هم برطرف شود.

این استاد دانشگاه همچنین اظهار داشت: ما با دو مشکل مواجه هستیم یکی آژانس و دیگری برجام که این دو در هم آمیخته هستند، اختلافاتی که با آژانس وجود دارد ما را در ورطه خطر قرار می دهد اگر اجازه بازرسی ندهیم پرونده به شورای حکام می رود و در صورتی که ایران مقید به مصوبه مجلس باشد این موضوع کار را دشوار می کند. البته با دستور مقامات عالی‌رتبه می‌شود مصوبه مجلس را کنار گذاشت و نیت سازنده را نشان داد.

کد خبرنگار: ۱۹
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید