جو بایدن، رییس‌جمهور آمریکا در گفتگو با ماکرون، همتای فرانسوی خود غیرمستقیم به اقدام اشتباه آمریکا درباره فرانسه اذعان کرد.

بایدن به اشتباه آمریکا در برخورد با فرانسه اذعان کرد

به گزارش سلام نو به نقل از خبرگزاری صداوسیما از سی ان ان، جو بایدن در اقدامی نادر به اشتباه آمریکا در نوع برخوردش با فرانسه اذعان کرد. جرمی دیاموند خبرنگار شبکه در گزارشی از کاخ سفید گفت: تنش‌های دیپلماتیک جدی بین آمریکا و فرانسه رخ داده است. فرانسه در اعتراض به توافق سه جانبه آمریکا، انگلیس و استرالیا برای ساخت زیردریایی هسته‌ای در استرالیا، سفیر این کشور را از آمریکا و استرالیا فراخواند، اما این کار را درباره انگلیس انجام نداد. جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در تلاش است تا این مسائل را کنار بگذارد و پیش برود.

وی افزود: روز گذشته جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در گفتگوی تلفنی نیم ساعته با امانوئل مکرون همتای فرانسوی خود، به طور غیرمستقیم اذعان کرد اقدام آمریکا درباره فرانسه کاری اشتباه بود. این اتفاق بسیار نادر بود، اما به هرحال، رئیس جمهور آمریکا اذعان کرد که قبل از توافق سه جانبه مذکور، امکان رایزنی بیشتر (با فرانسه) می‌توانست وجود داشته باشد. زبان بیانیه‌های منتشر شده انگلیس و فرانسه نیز درباره رایزنی‌های اخیر درخصوص موضوع فوق جالب توجه است. انگلیس در بیانیه خود گفته است اگر رایزنی انجام می‌شد، این کار به نفع فرایند مذکور تمام می‌شد، اما در بیانیه دولت فرانسه اعلام شده است که مشورت می‌توانست مانع از آن شود که این وضعیت بروز کند. به هرحال، از هرجهت که نگاه کنیم متوجه می‌شویم که سخنان دیروز بایدن، اقدامی نادر در اذعان به برداشتن گامی اشتباه از جانب دولت آمریکا است.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز در نشست خبری روز گذشته سخنانی بیان کرد که در تکمیل بیانیه مذکور واشنگتن بود. به هرحال، آمریکا مشتاق است تا این مرحله پشت سر گذاشته شود. مشخص نیست آیا فرانسه می‌تواند از دل این فرآیند برای خودش امتیازی بگیرد یا خیر. رایزنی‌های عمیقی در جریان است. هفته آینده سفیر فرانسه به واشنگتن باز می گردد. باید منتظر ماند و دید که نتیجه رایزنی‌های مذکور چه خواهد بود. به هرحال، فرانسه به وضوح موضع خود را بیان کرده و گفته است می‌خواهد همچنان در حوزه اقیانوس ارام-اقیانوس هند نقش مهمی ایفا کند. فرانسه خودش را شریکی مهم در این حوزه می‌بیند. سوال مطرح این است که آیا آمریکا حاضر است در مسیر پیش رو به گونه‌ای جامع‌تر با فرانسه تعامل داشته باشد آنهم پس از این توافق سه جانبه امنیتی بین آمریکا و انگلیس و استرالیا!»

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید