از تحریم تا کرونا گرفتن مهندسان هزار و یک دلیل برای خلف وعده برکتی‌ها ذکر می‌شود، اما سوال اینجا است که آیا مدیران چنین پروژه‌ی حساس، ملی و مهمی که با جان انسان‌ها در ارتباط است مشکلات را پیش بینی نمی‌کردند؟

آیا ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال هم به سرنوشت برکت دچار می‌شود؟

سلام نو سرویس سیاسی: با به پایان رسیدن شهریور ۱۴۰۰ مهلت ستاد فرمان اجرایی امام برای تحویل ۵۰ میلیون دُز واکسن برکت به وزارت بهداشت نیز به سر رسید. با این حال در پایان این فرصت چیزی بیش از ۶ میلیون دُز واکسن برکت تحویل داده نشد و حتی برخی برای یافتن دُز دوم واکسن برکت خود به مشکل خوردند.

۲۲ آذر ماه سال گذشته مخبر در قامت رییس ستاد فرمان اجرایی گفت که تجهیزات آماده و خط تولید واکسن کرونا مهیا شده و هفته اول دی تزریق انجام می‌شود. وعده‌ای که سرآغاز لیست وعده‌های واکسن داخلی بود. بعد از گذشت مدتی مخبر در ۹ دی ۱۳۹۹ گفت که تا دو هفته دیگر این ظرفیت را داریم تا پس از تایید نهایی واکسن ماهیانه بیش از ۵ میلیون دز از آن را تولید کنیم و با افزودن تجهیزات این تعداد به ۱۲ میلیون دز در ماه می‌رسد.

در هفته اول و سوم بهمن هم مخبر وعده‌های جدیدی داد. او ابتدا گفت که تست واکسن کرونا روی داوطلبان مثبت بود و عوارضی هم نداشت و برکت ارزان‌تر از واکسن خارجی خواهد بود. بعد هم از احداث بزرگترین کارخانه تولید واکسن در خاورمیانه تا پایان سال ۱۳۹۹ خبر داد. این کارخانه همانی بود که کیانوش جهانپور، سخنگوی وقت سازمان غذا و دارو، با پیشرفتش حسابی به منتقدان تاخت.

اسفند هم مخبر مجددا از واکسن داخلی سخن گفت، اما اوج کار در اردیبهشت رخ داد جایی که مخبر در اوج انتقادها از برکت سخن از تحویل ۵۰ میلیون دُز واکسن برکت تا پایان تابستان داد. البته مخبر بعدا وعده خود را به ۳۰ میلیون و ۲۰ میلیون دز کاهش داد.

تیر ماه که رسید مخبر دوباره وعده ۵۰ میلیون دز واکسن را داد و گفت: ما تا پایان شهریور قطعاً بیش از ۵۰ میلیون دوز واکسن کوو ایران برکت را تحویل وزارت بهداشت خواهیم داد.

او همچنین گفت: ستاد اجرایی فرمان امام در قیمت‌گذاری، توزیع و تزریق این واکسن ایرانی کرونا دخالتی ندارد و این امر برعهده وزارت بهداشت است اما ما به تمام وعده‌های داده شده عمل کرده‌ایم.

حالا پایان شهریور رسیده و نه تنها از ۵۰، ۲۰ یا ۳۰ میلیون واکسن خبری نیست بلکه از سوپر مارکت واکسن مخبر هم نشانی در دست نیست. 

از تحریم تا کرونا گرفتن مهندسان هزار و یک دلیل برای خلف وعده برکتی‌ها ذکر می‌شود، اما سوال اینجا است که آیا مدیران چنین پروژه حساس، ملی و مهمی که با جان انسان‌ها در ارتباط است مشکلات را پیش بینی نمی‌کردند؟ خبر نداشتند که ایران تحریم است و وارد کردن هر قطعه هزار و یک مشکل خواهد داشت؟ خبر نداشتند که احتمال کرونا گرفتن بخشی از نیروهای پروژه وجود دارد؟ نمی‌شد از پروژه‌هایی مثل پروژه پاستور، سیناژن یا هر پروژه دیگری حمایت کرد؟

این‌ها سوالاتی است که محمد مخبر به عنوان چهره اصلی پروژه برکت باید به آن پاسخ دهد و بگوید چرا با گزارش‌ها، هدف گذاری‌ها و خطاهای خود چنین مشکلاتی را سبب شد.

با این حال حالا می‌توان گفت که مسئله واکسیناسیون – با تمام هزینه‌های سهمگینش- تا حدی حل شده . در این صورت باید از مخبر، که امروز معاون اول رئیسی و مسئول هماهنگی تیم اقتصادی دولت است، پرسید که آیا وعده‌های اقتصادی دولت که او مسئول تحقق آن‌ها است نیز به همین سرنوشت دچار می‌شوند؟

قرار است در پایان ۴ سال دولت به جای ۴ میلیون واحد مسکونی ۴۰۰ هزار واحد تحویل، آن هم با کلی نقص و مشکل، تحویل دهد و علت به سرانجام نرسیدن کار را تحریم‌ها، مشکلات اقتصادی و کمبود تکنولوژی عنوان کند؟

البته به سرانجام نرسیدن پروژه مسکن مهر، مثل به سرانجام نرسیدن پروژه برکت نیست که عواقب جانی داشته باشد، اما باعث به هدر رفتن منابع کلان کشور، امید مردم به دولت رئیسی و البته آسیب دیدن بنیان‌های اقتصادی می‌شود. حالا باید صبر کرد مخبر چه می‌کند؟ برکتی دیگر خلق می‌کند یا در قامت یک مدیر اجرایی موفق ظاهر می‌شود؟  

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید