یک آزمایش هیجان انگیز نشان داد که حتی در ساعات ظهر زیر تابش نور شدید خورشید، مواد پوشیده شده با رنگ فوق سفید جدید ۴.۴ درجه سانتی‌گراد خنک‌تر از دمای محیط بود. این اختلاف دما در شب بیشتر هم می‌شود؛ دمای قسمت‌های پوشیده شده با رنگ، ۱۰.۵ درجه سانتی گراد کمتر از سایر محیط اطراف بود.

سفیدترین رنگ جهان تولید شد / عکس

به گزارش سلام نو به نقل از آی‌اف‌ال ساینس، ژیئولین روآن، استاد مهندسی مکانیک دانشگاه پردوی ایالات متحده و دانشجویانش موفق به تولید سفیدترین رنگ ثبت شده شدند و اکنون این رنگ را به نام خود در رکوردهای گینس ۲۰۲۲ ثبت کرده‌اند.

سفیدترین رنگ جهان در اوایل سال جاری میلادی رونمایی شد و اکنون نام سازندگانش در رکوردهای گینس نسخه ۲۰۲۲ به ثبت رسیده است. جذابیت این رنگ فقط به دلیل خیره‌کنندگی بیشترش نیست، بلکه می‌تواند در خنک کننده ساختمان‌ها و کمک به مبارزه با تغییرات آب و هوایی نیز مؤثر باشد.

این رنگ بازتابی توانایی بازتاب ۹۸.۱ درصد از تابش خورشید را دارد. میزان این انعکاس آنقدر بالاست که هر چیزی که با این رنگ، رنگ شده باشد بسیار خنک‌تر از محیط اطرافش خواهد کرد. در یک آزمایش، ساختمانی با سقف ۹۳ متر مربعی که با این رنگ پوشانده شده بود ۱۰ کیلووات قدرت خنک‌کنندگی به دست آورده بود. یعنی کارایی این رنگ بهتر از تهویه مطبوع مورد استفاده در بیشتر خانه‌ها است.

این رنگ که جزئیات مشخصاتش در مجله ACS Applied Materials & Interfaces تشریح شده است، از سولفات باریم، ماده‌ای که به طور تجاری در کاغذ و لوازم آرایشی استفاده می‌شود، بهره می‌گیرد. این رنگ جدید تنها چند ماه پس از رنگ فوق سفیدی که در اکتبر/ آبان گذشته عرضه شد و می‌توانست تا ۹۵.۵ درصد از تابش خورشید را منعکس کند، رونمایی شد. این رنگ‌های فوق سفید در مقابل رنگ وانتابلک قرار دارند که نوعی رنگ فوق سیاه با قدرت جذب ۹۹.۹ درصد نور است.

پروفسور ژیئولین روان پیش از این در خصوص رنگ جدیدی که در حال توسعه بود گفته بود: «ما در حال تولید رنگ سفید جدیدی هستیم که دو برابر رنگ قبلی قدرت خنک کنندگی دارد.»

یک آزمایش هیجان انگیز نشان داد که حتی در ساعات ظهر زیر تابش نور شدید خورشید، مواد پوشیده شده با رنگ فوق سفید جدید ۴.۴ درجه سانتی‌گراد خنک‌تر از دمای محیط بود. این اختلاف دما در شب بیشتر هم می‌شود؛ دمای قسمت‌های پوشیده شده با رنگ، ۱۰.۵ درجه سانتی گراد کمتر از سایر محیط اطراف بود.

کولرهای معمولی بیشتر از انرژی حاصل از سوخت‌های فسیلی استفاده می‌کنند. در حالی که این سیستم‌های خنک‌کننده گرما را از داخل خانه به بیرون خانه می‌رانند، با مصرف برق تولید گرما می‌کنند، گرمای بیشتری را به محیط‌زیست و زمین تحمیل می‌کنند و باعث ایجاد اثر جزیره حرارتی و گرم شدن زمین می‌شوند.

در مقابل، این رنگ جدید ما هیچ انرژی‌ای مصرف نمی‌کند و مستقیماً تمام گرما را به اعماق فضا می‌فرستد و از این رو به کاهش دمای زمین کمک می‌کند. به گفته این گروه تحقیقاتی بر اساس یک طرح مدلسازی، رنگ‌آمیزی ۰.۵ تا ۱ درصد از سطح زمین (سقف‌ها، جاده‌ها، ماشین‌ها، زمین‌های بلااستفاده و غیره) با رنگ جدید روند گرم شدن را متوقف خواهد کرد.

رنگ‌آمیزی بسیاری از سازه‌های ساخته شده توسط بشر راهی مناسبی برای مقابله با بحران آب و هوا از جهات مختلف به شمار می‌رود؛ چه با خنک‌کنندگی غیر مستقیم و چه با کاهش نیاز به استفاده از تهویه مطبوع برقی. این رنگ هنوز به صورت تجاری در دسترس نیست، اما ترکیب آن با فرایندهای رنگ‌سازی تجاری سازگار است و می‌تواند برای فضاهای بیرونی استفاده شود. این گروه محقق در حال حاضر با یک شرکت تجاری برای تولید انبوه رنگ و عرضه آن به بازار در حال همکاری است.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید