مجمع عمومی سازمان ملل متحد از سال ۱۹۴۶، هنگامی که کمیسیون انرژی اتمی را تأسیس کرد، متعهد به کنترل انرژی هسته‌ای و حذف سلاح‌های اتمی بود، در راس بسیاری از تلاش‌های دیپلماتیک برای از بین بردن سلاح‌های هسته‌ای قرار داشت.

روز جهانی حذف کامل سلاح‌های هسته‌ای

در سال ۲۰۱۳، سازمان ملل متحد قطعنامه ۶۸/۳۲ را تصویب کرد که روز جهانی حذف کامل سلاح‌های هسته‌ای را هر سال، ۲۶ سپتامبر ، برگزار شود. این قطعنامه خواستار مذاکرات مهم در مورد سلاح‌های هسته‌ای است تا توسعه، ساخت، در اختیار داشتن، آزمایش، انتقال، ذخیره‌سازی و استفاده یا تهدید به استفاده از آن‌ها ممنوع شود. هدف از این روز این است که فرصتی برای جامعه جهانی ایجاد شود تا مجددا بر تعهد خود به فوریت خلع سلاح هسته‌ای جهانی تأکید کرده و تلاش‌های بین‌المللی جدید را برای دستیابی به جهانی بدون هسته‌ای بسیج کند.

هدف نشست‌های روز جهانی حذف کامل سلاح‌های هسته‌ای، افزایش آگاهی عمومی در مورد تهدید ناشی از سلاح‌های هسته‌ای برای همه بشریت و چگونگی ضرورت حذف کامل آن‌ها و بسیج تلاش‌های بین‌المللی در جهت هدف مشترک جهانی عاری از سلاح‌های هسته‌ای است. این رویدادها مجازی خواهد بود.

مجمع عمومی سازمان ملل متحد از سال ۱۹۴۶، هنگامی که کمیسیون انرژی اتمی را تأسیس کرد، متعهد به کنترل انرژی هسته‌ای و حذف سلاح‌های اتمی بود، در راس بسیاری از تلاش‌های دیپلماتیک برای از بین بردن سلاح‌های هسته‌ای قرار داشت. در سال ۱۹۵۹، مجمع عمومی سازمان ملل متحد هدف خلع سلاح عمومی و کامل را که مورد حمایت همه کشورهای عضو بود، تایید کرد. این هدف در ماده ششم پیمان منع اشاعه هسته ای ۱۹۶۸ گنجانده شده است. هدف از خلع سلاح کلی و کامل هسته ای در سال ۱۹۷۸ مجددا به عنوان هدف اولیه در زمینه خلع سلاح توسط اولین جلسه ویژه مجمع عمومی اختصاص یافته به خلع سلاح شناخته شد.

روز جهانی حذف کامل سلاح‌های هسته‌ای

در سال ۲۰۱۷، مجمع عمومی سازمان ملل متحد تصمیم گرفت با تشکیل تعهدات عمومی، ممنوعیت‌ها، تعهدات سیاسی، اقدامات و مقررات قانونی و هنجارها، کنفرانس سازمان ملل متحد را به منظور "مذاکره در مورد یک ابزار الزام آور قانونی برای ممنوعیت سلاح‌های هسته‌ای، منجر به حذف کامل آنها" تشکیل دهد. دستیابی و حفظ جهانی عاری از سلاح‌های هسته‌ای این کنفرانس منجر به تصویب نهایی پیمان منع سلاح‌های هسته‌ای (TPNW) شد، اولین معاهده بین‌المللی چند جانبه قانونی برای خلع سلاح هسته‌ای که طی ۲۰ سال تسهیل شد.

کد خبرنگار: ۲۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید