یکی از شرکت‌های زیرمجموعه شرکت توسعه بین‌الملل ایران مال که متعلق به بانک آینده است، با وجودی که تنها ۵ کارمند قراردادی در سال گذشته داشته اما زیان انباشته ۱۶ میلیارد تومانی را به ثبت رسانده است.

عدم انتقال مالکیت ۶۹ دستگاه اپتیما در شرکت زیر مجموعه بانک آینده

به گزارش سلام نو به نقل از روابط عمومی بانک آینده، یکی از شرکت‌های زیرمجموعه شرکت توسعه بین‌الملل ایران مال که متعلق به بانک آینده است، با وجودی که تنها ۵ کارمند قراردادی در سال گذشته اما زیان انباشته ۱۶ میلیارد تومانی را به ثبت رسانده و ۶۹ دستگاه خودروی اپتیما که قرار بوده از سال ۹۷ به نام این شرکت انتقال یابد، تغییر مالکیت داده نشده است.  

شرکت سرمایه گستر ارغوان (سهامی خاص) به شناسه ملی ۱۴۰۰۶۲۸۹۹۵ در تاریخ یازدهم آبان ماه ۱۳۹۵ به صورت شرکت سهامی خاص تاسیس شد و در حال حاضر جزو واحدهای فرعی شرکت توسعه بین‌الملل ایران مال است و واحدهای تجاری نهایی گروه نیز شرکت توسعه بین‌الملل ایران مال است.

براساس اساسنامه، موضوع فعالیت این شرکت انجام تمامی امور بازرگانی اعم از خرید، فروش، واردات، صادرات تمامی کالاهای مجاز و مجاز بازرگانی از جمله تاسیسات، ماشین‌آلات به صورت مستقل یا در غالب مشارکت با سایر اشخاص حقیقی و حقوقی در داخل یا خارج از شرکت و اخذ نمایندگی شرکت‌های داخلی و خارجی، دریافت تسهیلات مالی و اعتباری، سپرده‌گذاری ارزی و ریالی در بانک‌ها و موسسات داخل و خارج از کشور و... و. عنوان شده است.

با وجودی که میانگین ماهیانه تعداد کارکنان قراردادی این شرکت در سال ۱۳۹۸ برابر با ۶ و در سال ۱۳۹۹ برابر با ۵ نفر بوده است ولی میزان زیان انباشته آن در سال ۱۳۹۸ برابر با ۲ میلیارد و ۹۵۹ میلیون و ۷۷۱ هزار تومان بوده که در سال ۱۳۹۹ این رقم با افزایشی چشمگیر به ۱۶ میلیارد و ۸۴ میلیون و ۲۱۳ هزار تومان رسیده است.

عدم انتقال مالکیت ۶۹ دستگاه اپتیما در شرکت زیر مجموعه بانک آینده

حسابرس قانونی شرکت در گزارش خود در سامانه کدال در خصوص صورت‌های مالی این شرکت نوشته است که «شواهد حسابرسی کسب شده، برای اظهار نظر مشروط نسبت به صورت‌های مالی، کافی و مناسب است.»

با این وجود در این گزارش آمده است: «دارایی های ثابت مشهود به شرح یادداشت توضیحی ۹ صورت های مالی شامل مبلغ ۲.۰۶۹ میلیارد ریال پیش پرداخت های سرمایه ای مربوط به قرارداد خرید ۸۰۰ دستگاه خودرو کیا اپتیما و ۲۰۰ دستگاه خودرو هیوندا سانتافه از شرکت توسعه تجارت مکسان است. طبق مبایعه نامه تنظیمی، شرکت فروشنده تعهد کرده، خودروهای موضوع قرارداد را حداکثر تا تاریخ سی و یکم خرداد ۱۳۹۷ تحویل و اسناد مالکیت آن را به نام شرکت مورد رسیدگی منتقل کند ولی تا تاریخ تایید صورت های مالی تعداد ۶۹ عدد خودرو اپتیما شماره گذاری نشده و مالکیت آن به نام شرکت منتقل نشده است. همچنین بر اساس پاسخ تاییدیه وکیل، دعوی حقوقی با شرکت مذکور به نتیجه نهایی نرسیده و صورت تطبیق حساب فیمابین نیز از این بابت تهیه نشده است.»

همچنین در گزارش حسابرس قانونی تاکید شده است: افزون بر این مبلغ ۳۶ میلیارد ریال مربوط به بهای تمام شده ساختمان واقع در خیابان آفریقا بوده که سند مالکیت آن تاکنون به نام شرکت منتقل نشده و اصل اسناد مالکیت آن مورد مشاهده قرار نگرفته است. با توجه به موارد یاد شده، تعیین هرگونه تعدیلات احتمالی که بر صورت های مالی ضرورت می یافت، در حال حاضر برای این موسسه میسر نیست.

از سوی دیگر، عملکرد شرکت برای سال های ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ مورد بررسی سازمان امور مالیاتی قرار گرفته و طبق برگ تشخیص بدهی مالیاتی به مبلغ  ۷۰میلیارد ریال مطالبه شده که مورد اعتراض شرکت واقع و تاکنون به نتیجه نهایی نرسیده است. همچنین در خصوص رسیدگی عملکرد و ارزش افزوده سال ۱۳۹۵ مدارکی در اختیار این موسسه قرار نگرفته است.

براین اساس شرکت در رابطه با موارد مذکور ذخیره ای در حساب ها منظور نکرده و در صورت اعمال تعدیلات مورد لزوم از این بابت، زیان خالص و مالیات پرداختی هر کدام حداقل معادل مبلغ یاد شده افزایش خواهد یافت.

از سوی دیگر سیستم حسابداری بهای تمام شده شرکت، هزینه های جذب نشده را به عنوان بخشی از بهای تمام شده محسوب می کند. این در حالی است که در رعایت استانداردهای حسابداری، تفکیک اقلام مزبور و انعکاس جداگانه آن در صورت سود و زیان ضروری است. در صورت اعمال تعدیلات مورد لزوم از این بابت، بهای تمام شده درآمد عملیاتی و سایر هزینه ها به مبلغ ۹۶ میلیارد ریال به ترتیب کاهش و افزایش خواهد یافت.

حسابرس قانونی در خصوص نسبت جاری و آنی نقدینگی این شرکت برای صورت‌های مالی دوره سالیانه ۱۳۹۹ نوشته است: همانگونه که در تراز مالی شرکت ملاحظه می شود، نسبت های نقدینگی (نسبت جاری و آنی) بیانگر این مطلب است که پوشش بدهی های جاری از محل دارایی های جاری شرکت با کسری قابل ملاحظه ای مواجه بوده، از این رو رقم سرمایه در گردش منفی است. برنامه های مدیریت جهت چگونگی تجدید ساختار مالی، دسترسی به منابع مالی جدید، اتخاذ تدابیر مناسب جهت تسویه به موقع بدهی های سررسید شده و استفاده از خودرو های خریداری شده در اختیار این موسسه قرار نگرفته است.

براساس گزارش منتشر شده در کدال، وجوه نقد حاصل از عملیات این شرکت برای دوره منتهی به ۳۰ اسفند ۱۳۹۹ برابر با ۴ میلیارد و ۷۱۲ میلیون تومان بوده است. این در حالی است که در سال گذشته این جریان نه تنها کسری نداشته بلکه یک میلیارد و ۹۷۸ میلیون برای شرکت سودآوری را به ثبت رسانده بوده است.

عدم انتقال مالکیت ۶۹ دستگاه اپتیما در شرکت زیر مجموعه بانک آینده

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید