پل در آخرین سال‌های دهه زمانی که کلون‌های IBM ارزان‌تر می‌شدند و نفوذ مایکروسافت شروع به افزایش می کرد، نتیجه معکوس داشت.

با تاریخچه واقعی شرکت اپل بیشتر آشنا شوید

چند وقت پیش اپل به طور رسمی اولین شرکت ۱ تریلیون دلاری در تاریخ شد! این نباید تعجب‌آور باشد زیرا اپل همچنان با محصولات و خدمات نوآورانه خود جهان را متحیر می‌کند.

این شرکت مجبور بود سال‌ها مبارزه، شکست‌ها و دستاوردهای مختلف را پشت سر بگذارد که سرانجام به وضعیت فعلی خود برسد.

با ما در این مسیر حافظه همراه باشید تا به گذشته برگردیم تا تاریخچه اپل را بررسی کنیم. از روزهایی که اپل تنها به یک گاراژ در کالیفرنیا محدود بود تا امروز که موفق‌ترین شرکت تاریخ است.

بنیاد اپل

با تاریخچه واقعی شرکت اپل بیشتر آشنا شوید

در سال ۱۹۷۶، اپل توسط سه نفر به نام‌های استیو جابز، استیو وزنیاک و رونالد وین تاسیس شد و قصد داشت کامپیوتر شخصی دست ساز وزنیاک را به نام Apple I بفروشد.

اولین دفتر اپل و تاریخچه لوگوی اپل

اولین دفتر اپل، در گاراژ خانه کودکی استیو جابز قرار داشت.

Apple Iبه عنوان مادربرد باCPU ، RAM  و تراشه‌های اصلی متنی-ویدئویی فروخته شد. این محصول فاقد صفحه کلید داخلی، مانیتور، قاب یا هر دستگاه رابط انسانی دیگری بود (که بعدا در سال ۱۹۷۷ اضافه شد).

رونالد وین تصمیم گرفت شرکت را تنها چند هفته پس از تأسیس، ترک کند. وین کسی بود که اولین لوگوی اپل را طراحی کرد و سپس با لوگوی سیب گاز گرفته شده که توسط راب جانوف در سال ۱۹۷۷ طراحی شده بود جایگزین شد.

با تاریخچه واقعی شرکت اپل بیشتر آشنا شوید

با تاریخچه واقعی شرکت اپل بیشتر آشنا شوید

در سال ۱۹۷۷ بود که Apple II ، توسط وزنیاک معرفی شد. Apple II توانست انقلابی در صنعت کامپیوتر ایجاد کند.

در سال‌های بعد، درآمد شرکت اپل هر چهار ماه دو برابر شد. فروش سالانه آنها از ۷۷۵،۰۰۰ دلار به ۱۱۸ میلیون دلار بین سپتامبر ۱۹۷۷ و سپتامبر ۱۹۸۰ افزایش یافت (میانگین نرخ رشد سالانه ۵۳۳).

با تاریخچه واقعی شرکت اپل بیشتر آشنا شوید

تا سال ۱۹۸۰، رقابت با IBM و مایکروسافت در بازار سخت شد. اپل در همان سال Apple III را برای رقابت با این شرکت‌ها در بازار محاسبات شرکتی عرضه کرد ولی به دلیل نقص طراحی آنچنان موفق نبود. در نهایت، Apple III  به رایانه‌های IBM باخت.

جابز در بازدید از آزمایشگاه‌های زیراکس PARC متقاعد شده بود که همه رایانه های آینده نیاز به استفاده از رابط کاربری گرافیکی (GUI) مانند رایانه‌های امروزی دارند. او بلافاصله توسعه GUI را برای کامپیوتر نسل بعدی اپل، Apple Lisa  آغاز کرد.

جابز به دلیل درگیری از تیم لیزا حذف شد.

مکینتاش

پس از جایگزینی از تیم لیزا، جابز رهبر تیم مکینتاش شد. مکینتاش اپل به عنوان کاربر پسندترین رایانه تا به امروز شناخته شده است. همچنین به عنوان اولین رایانه شخصی در بازار انبوه شناخته می‌شود.

در سال ۱۹۸۳، در زمان راه اندازی مکینتاش، جابز جان اسکالی به عنوان مدیرعامل جدید اپل استخدام شد زمانی که مارک مارکولا، دومین مدیرعامل می خواست بازنشسته شود. اسکالی در آن زمان جوانترین مدیرعامل پپسی بود.

اپل بدون استیو جابز

در سال ۱۹۸۵، با افزایش اصطکاک بین جابز و اسکالی، جابز سعی کرد با انجام کودتایی اسکالی را برکنار کند که پس از آن نتیجه معکوس داشت. هیئت مدیره اپل طرف اسکالی را گرفت و جابز را از وظایف مدیریتی برکنار کرد. جابز یک شرکت جدید تاسیس کرد و ایستگاه‌های کاری پیشرفته‌ای را با نام NeXT ایجاد کرد.

افول اپل

اپل در آخرین سال‌های دهه زمانی که کلون‌های IBM ارزان‌تر می‌شدند و نفوذ مایکروسافت شروع به افزایش می کرد، نتیجه معکوس داشت.

اپل باید راه خود را در بازار پیدا می‌کرد. بنابراین یک سری کاملا جدید از رایانه‌ها را معرفی کردند.

اپل محصولاتی مانند دوربین‌های دیجیتال، پخش‌کننده‌های سی دی قابل حمل، بلندگوها، لوازم خانگی مانند تلویزیون و غیره را آزمایش کرد، اما همه آن‌ها ناموفق بودند. سهم بازار اپل و قیمت سهام همچنان در حال کاهش بود.

با توجه به خط تولید بسیار ناموفق و تصمیم پرهزینه برای انتقال به PowerPC ، هیئت مدیره اپل در سال ۱۹۹۳ برکنار شد و مایکل اسپیندلر به عنوان مدیرعامل جدیدجایگزین وی شد. ولی باز هم ناموفق بودند.

استیو جابز به اپل بازگردانده شد.

جابز طیف وسیعی از محصولات را نمی‌خواست و محدوده رایانه‌ها را به چهار مورد کاهش داد. دو مورد برای مشاغل و دو مورد برای مصرف کنندگان.

اپل شرکت‌های زیادی را خریداری کرد. بین سالهای ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۶ قیمت سهام اپل بیش از ده برابر افزایش یافت ، از ۶ دلار به ازای هر سهم به ۸۰ دلار برای هر سهم.

آیفون

با تاریخچه واقعی شرکت اپل بیشتر آشنا شوید

آیفون در نمایشگاه Macworld در ۹ ژانویه ۲۰۰۷ معرفی شد. ۲۷۰،۰۰۰ آیفون در ۳۰ ساعت اول فروش فروخته شد و به عنوان "تغییردهنده بازی برای صنعت" شناخته شد.

اپل به دلیل محبوبیت آیفون سومین تامین‌کننده بزرگ گوشی موبایل در جهان شد.

استیو جابز به دلایلی در ۲۴ آگوست ۲۰۱۱ از سمت مدیرعاملی خود کناره‌گیری کرد و تیم کوک جایگزین وی شد. جابز در ۵ اکتبر ۲۰۱۱ درگذشت که پایان دوران باورنکردنی را برای اپل رقم زد و انحراف بزرگی را در تاریخ اپل به ارمغان آورد.

با این حال، اپل هنوز هم با شگفتی‌های تکنولوژیکی پیشرو همچنان بر بازارها تأثیر می‌گذارد.

کد خبرنگار: ۲۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید