هر دو رنگ پلاستیک و اکریلیک پایه آب هستند و شما برای اجرای هر دو رنگ باید رنگ ها را با مقدار مشخصی از آب مخلوط کنید تا قابلیت اجرا با قلمو و غلطک نقاشی را داشته باشند.

تفاوت رنگ اکریلیک و رنگ پلاستیک در نقاشی ساختمان

نقاشی ساختمان یکی از بخش های مهم در دکوراسیون داخلی است. بسیاری از فروشگاه های رنگ و ابزار ساختمان مانند سوپر ابزار پارس،  انواع مدل های رنگ اکریلیک و رنگ پلاستیک را به شما ارائه می دهند. آیا می دانید که تفاوت رنگ اکریلیک و رنگ پلاستیک در چیست و در چه مکانی کاربرد دارند؟ با خواندن این مطلب و شناخت مزایا و معایب رنگ پلاستیک و اکریلیک و همچنین تفاوت رنگ اکریلیک و پلاستیک می توانید تصمیم بگیرید که برای نقاشی ساختمان کدامیک از این دو رنگ را باید خریداری کنید.

مهم ترین مواردی که نقاشان ساختمان برای انتخاب و خرید رنگ ساختمانی مد نظر قرار می دهند عبارتند از :

  •     میزان پوشانندگی رنگ
  •     براق، مات یا نیمه مات بودن رنگ
  •     بوی رنگ
  •     مدت زمان خشک شدن رنگ
  •     ماندگاری رنگ
  •     قابلیت شستشوی رنگ

تفاوت بین رنگ اکریلیک و رنگ پلاستیک را در تمامی این موارد بررسی می کنیم.

مهم ترین تفاوت های رنگ اکریلیک و رنگ پلاستیک

تفاوت رنگ اکریلیک و پلاستیک : قابلیت شستشو

رنگ اکریلیک با وجود اینکه پایه آب است، اما به دلیل اینکه با استفاده از ترکیبات پلیمری ساخته شده است، در مواجهه با آب خاصیت ضد آب پیدا کرده و قابل شستشو است. اما رنگ پلاستیک خاصیت ضد آب ندارد. تنها رنگ های با کیفیت و درجه یک پلاستیک می توانند مقاومت بالاتری در برابر آب دارد. با این حال باز هم قبلیت شستشوی 100 درصد ندارد.

تفاوت رنگ اکریلیک و پلاستیک : ماندگاری

رنگ اکریلیک به دلیل اینکه در برابر رطوبت نور خورشید و دما مقاومت بالاتری دارد، ماندگاری بیشتری نسبت به رنگ پلاستیک دارد. به طوریکه رنگ اکریلیک برای سالها بدون تغییر رنگ باقی می ماند.

تفاوت رنگ اکریلیک و پلاستیک : محل اجرا

رنگ پلاستیک به دلیل اینکه قابلیت شستشو ندارد، معمولا در  مکان هایی کاربرد دارد که کمتر در معرض آلودگی قرار می گیرد تا نیاز به شستشوی آن به حداقل برسد. از رنگ پلاستیک برای رنگ آمیزی سقف خانه ها به جز سقف آشپزخانه و سرویس بهداشتی، کمد دیواری، پارکینگ و ... استفاده می شود.

رنگ اکریلیک کاربرد گسترده تری نسبت به رنگ پلاستیک دارد و رنگ اکریلیک را می توانید در انواع فضاهای داخلی ، نمای خارجی ساختمان، رنگ آمیزی اتوبان ها، نقاشی روی پارچه و استخر مورد استفاده قرار دهید.

تفاوت رنگ اکریلیک و پلاستیک : انواع رنگ

رنگ پلاستیک در انواع نیم پلاستیک و تمام پلاستیک در بازار وجود دارد. تفاوت این دو نوع تنها در میزان مقاومت در برابر رطوبت و دما است. رنگ نیم پلاستیک مقاومت بیشتری در برابر آب و دما دارد. انواع رنگ های پلاستیک با نام های رنگ پلاستیک ممتاز، درجه 1 و درجه 2 به بازار ارائه می شود. طبیعی است که رنگ های پلاستیک ممتاز و درجه یک با کیفیت تر است.

رنگ اکریلیک نیز در انواع رنگ اکریلیک براق، نیمه براق و مات در بازار وجود دارد.

تفاوت رنگ اکریلیک و پلاستیک : حلال و رقیق کننده

هر دو رنگ پلاستیک و اکریلیک پایه آب هستند و شما برای اجرای هر دو رنگ باید رنگ ها را با مقدار مشخصی از آب مخلوط کنید تا قابلیت اجرا با قلمو و غلطک نقاشی را داشته باشند.

نسبت ترکیب رنگ اکریلیک با آب

برای بهترین ترکیب رنگی اکریلیک با آب را بدست بیاورید لازم است آب را به اندازه 20 درصد از رنگ اکریلیک به آن اضافه کنید. به این ترتیب یک چهارم از رنگ اکریلیک شما باید آب باشد.

نسبت ترکیب رنگ پلاستیک با آب

نسبت ترکیب رنگ پلاستیک با آب به این صورت است که 40 تا 70 درصد حجم رنگ را با آب مخلوط کنید. این میزان به غلظت رنگ مورد نیاز شما بستگی دارد.

تفاوت رنگ اکریلیک و پلاستیک : حلال و رقیق کننده

رنگ پلاستیک و رنگ اکریلیک هر دو بدون بو است. با این حال پس از اجرای رنگ و همچنین در حین انجام رنگ آمیزی محیط اگر بوی رنگ را احساس کردید، نگران نباشید. لزومی ندارد محیط را ترک کنید و بوی رنگ آن ها به سلامت شما آسیب نمیرساند.

قیمت رنگ پلاستیک در مقایسه با رنگ اکریلیک

رنگ پلاستیک قیمت پایین تری نسبت به رنگ اکریلیک دارد. اگر با محدودیت بودجه در نقاشی ساختمان رو در رو هستید، رنگ پلاستیک قطعا ارزان تر خواهد بود. برای مشاهده انواع قیمت رنگ اکریلیک ساختمانی می توانید روی لینک زیر کلیک کنید :

https://superabzarpars.com/fa/لیست-محصولات/رنگ-اکریلیک/صفحه/1/تعداد-در-صفحه/30

در انتها

رنگ اکریلیک بهتر است یا رنگ پلاستیک؟

رنگ پلاستیک در کوتاه ترین زمان ممکن خشک شده و بدون بو می باشد. همچنین اگر به دنبال رنگ ساختمانی هستید که به آسانی اجرا شود، رقیق کننده آن آب باشد، مقاومت خوبی داشته باشد، رنگ پلاستیک بهترین انتخاب است.

رنگ اکریلیک ساختمانی(Acrylic paint) رنگ دوستدار محیط زیست و بر پایه آب است که به دلیل عدم استفاده از مواد نفتی با طبیعت سازگار است. رنگ اکریلیک سابقه رنگ پلاستیک و رنگ روغن را ندارد، با این وجود به دلایل قابل توجهی از جمله اینکه در محیط داخلی و خارجی قابلیت استفاده است، بدون بو است و به راحتی خشک می شود، توانست خیلی زود بخشی از بازار رنگ ساختمانی را به خود اختصاص دهد.

در پایان روز ، بهترین رنگ آن رنگی است که متناسب با نیازهای زیبایی، عملکردی و بودجه شما انتخاب شده باشد. بنابراین در انتخاب رنگ ساختمانی خود عاقلانه رفتار کنید.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید