اسکات موریسون، نخست‌وزیر استرالیا گفت علیرغم خشم پاریس از لغو قرارداد ساخت زیردریایی، وی این هفته با امانوئل ماکرون، رییس‌جمهور فرانسه در سازمان ملل گفتگویی نخواهد داشت.

فرصتی برای صحبت با ماکرون ندارم

به گزارش سلام نو، مهر به نقل از رویترز نوشت: همزمان با بالا گرفتن تنش های دیپلماتیک بین پاریس و کانبرا بر سر قرارداد تسلیحاتی جدید موسوم به «آکوس»، نخست وزیر استرالیا گفت که در حال حاضر فرصت گفتگو با رئیس جمهور فرانسه را ندارد.

«اسکات موریسون» نخست وزیر استرالیا امروز سه شنبه اعلام کرد که علیرغم خشم پاریس از لغو قرارداد ساخت زیردریایی، وی این هفته با «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه در سازمان ملل گفتگویی نخواهد داشت.

موریسون در مصاحبه با خبرنگاران در نیویورک در پاسخ به این سوال که آیا در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد با ماکرون صحبت خواهد کرد، گفت: در حال حاضر فرصتی برای این کار وجود ندارد. مطمئنم که این فرصت به موقع پیش خواهد آمد.

پیشتر سخنگوی دولت فرانسه اعلام کرده بود که ماکرون طی چند روز آینده با «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا تماس تلفنی خواهد داشت.

وی ادامه داده بود که فرانسه به دنبال «شفاف سازی» درباره لغو سفارش ساخت زیردریایی (از جانب استرالیا) است.

این در حالی است که تنش دیپلماتیک بین فرانسه در یک سوی این ماجرا و سه کشور آمریکا، انگلیس و استرالیا در سوی دیگر بر سر لغو قرارداد ساخت زیردریایی‌های فرانسوی، بالا گرفته است.

لازم به توضیح است که استرالیا در ۱۶ سپتامبر (۲۵ شهریور) قرارداد ساخت زیردریایی با فرانسه را لغو و در اقدامی در راستای سیاست‌های ایندو-پاسیفیک و چین‌ستیزانه واشنگتن، با آمریکا و انگلیس وارد توافق تسلیحاتی جدیدی موسوم به «آکوس» AUKUS شد.

مطابق این توافق نامه تسلیحاتی، آمریکا و انگلیس متعهد شدند که تعداد هشت فروند زیردریایی اتمی برای استرالیا تولید کنند.

اقدام کانبرا دولت فرانسه را بسیار خشمگین کرد به طوری که پاریس از این حرکت به عنوان خنجر خوردن از پشت یاد کرد و در همین راستا سفرایش را از استرالیا و آمریکا فراخواند.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید