بنا بر اعلام دانشگاه علوم پزشکی شیراز تلاش مدافعان سلامت و استقبال چشمگیر شهروندان استان فارس از واکسیناسیون ثمربخش بود و شمار جانباختگان تک رقمی شد.

شمار جانباختگان کرونا در این استان تک رقمی شد

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، بنا بر اعلام دانشگاه علوم پزشکی شیراز، آنچه بیش از همه در تک رقمی شدن شمار جانباختگان و تداوم شیب نزولی مبتلایان در استان فارس نقش داشته است، استقبال از واکسیناسیون است. 

رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز از افراد بالای ۱۸ سال برای دریافت واکسن کرونا دعوت و تاکید کرد: دریافت واکسن را به تاخیر نیندازند.

 مهرزاد لطفی روز دوشنبه با دعوت از افراد بالای ۱۸ سال استان برای دریافت سریع واکسن علیه کرونا تاکید کرد: واکسیناسیون علیه کرونا در کاهش مرگ و میر ناشی از این بیماری تاثیر بسیاری دارد و لازم است جمعیت گروه هدف برای دریافت واکسن علیه این بیماری بشتابند.

وی از اثربخشی واکسیناسیون علیه بیماری کووید۱۹ در کاهش مرگ و میر و جلوگیری از بستری بیماران مبتلا به کرونا  در مراکز درمانی و بیمارستان ها خبر داد و اظهار کرد: بیشترین میزان مرگ و میر ناشی از این بیماری در شرایط فعلی به افرادی که هنوز واکسن نکرده اند، اختصاص دارد که این امر نشانگر تاثیر واکسیناسیون در برابر این بیماری است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: با توجه به گستردگی مراکز انجام واکسیناسیون کرونا  در استان فارس، لازم است جمعیت گروه هدف که افراد بالای ۱۸ سال را تشکیل می دهند، برای دریافت واکسن تعلل نکنند.

 لطفی با ابراز نگرانی در خصوص کاهش رعایت پروتکل های بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک، تاکید کرد: واکسیناسیون همراه با رعایت کامل شیوه نامه های بهداشتی می تواند از ابتلا به بیماری کووید۱۹ پیشگیری کند، بنابراین افراد واکسینه شده باید همانند افرادی که در انتظار نوبت دریافت واکسن علیه کرونا هستند، در زمینه رعایت دستورالعمل های بهداشتی جدیت داشته باشند.

وی با ابراز نگرانی از روند افزایشی مراجعه افراد مبتلا و دارای علائم کرونا به مراکز ۱۶ ساعته استان خبر داد و گفت: دانشگاه علوم پزشکی شیراز با تمام توان و ظرفیت های موجود، برای مدیریت و کنترل این بیماری به ویژه در امر ایمن سازی مردم جامعه تلاش می کند، بنابراین لازم است مسوولان دستگاه های اجرایی استان نظارت بیشتری بر رعایت بیشتر پروتکل های بهداشتی در اصناف و اماکن پر تردد داشته باشند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز از  آغاز نام نویسی واکسیناسیون کرونا دانش آموزان سال آخر متوسطه دوم (متولدین ۱ مهر ۱۳۸۲ تا ۱ مهر ۱۳۸۳) در سامانهsalamat.gov.ir  خبر داد و گفت: با توجه به پیشگامی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در امر واکسیناسیون علیه کرونا از زمان تحویل تا تزریق، دانشگاه به محض دریافت سهمیه واکسن دانش آموزان از وزارت بهداشت، از طریق پایگاه خبری دانشگاه علوم پزشکی شیراز و رسانه ها و خبرگزاری های معتبر، آغاز این برنامه را به اطلاع هم استانی ها می رساند.

وی ضمن درخواست از شهروندان در خصوص رعایت بیشتر شیوه نامه های بهداشتی در برابر کرونا اظهار کرد: مردم استان مطمئن باشند که در شرایط فعلی، اولویت مجموعه سلامت تامین واکسن علیه این بیماری است تا بتوانیم به زودی تمامی مردم استان فارس را در برابر این بیماری ایمن کنیم.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز هم ، آخرین وضعیت کرونا در استان فارس را از ابتدای شیوع تا بیست و نهم شهریور ۱۴۰۰، اعلام کرد.

سید روح اله حسینی با بیان آخرین آمارهای مربوط به کرونا در استان فارس، از دریافت واکسیناسیون افراد ۶۵ تا ۷۰ سال در استان فارس به ۸۹.۹  درصد خبر داد.

او با بیان اینکه تا کنون، یک میلیون و ۹۹۸ هزار و ۲۴۸ دز نوبت اول و ۸۱۴ هزار و ۱۰۱ دز نوبت دوم واکسن علیه کرونا در مراکز واکسیناسیون به مردم استان فارس تزریق شده است، افزود: مجموع تعداد دز تزریق شده واکسن کرونا تا کنون در فارس به دو میلیون و ۸۱۲ هزار و ۳۴۹ دز رسید.

 حسینی اظهار کرد: از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون، در مجموع بیش از یک میلیون و ۴۹۴ هزار و ۸۹۶ مورد تست تشخیصی شامل تست مولکولی یا PCR و تست سریع در فارس انجام شده که از این تعداد یک میلیون و ۳۱۶ هزار و ۱۱۰ تست تشخیصی مولکولی در آزمایشگاه های استان تهیه شده و با بررسی نمونه های انجام شده، ۳۹۶ هزار و ۱۲ بیمار مثبت قطعی شناسایی شده است.

 همچنین از ابتدای آغاز طرح شهیدحاج قاسم سلیمانی تاکنون، ۱۷۸ هزار و ۷۸۶ مورد تست سریع انجام شده که از این تعداد ۳۹ هزار و ۳۹۲ بیمار مثبت شناسایی شده و در مجموع از ابتدا تاکنون، ۴۳۵ هزار و ۴۰۴ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در استان فارس شناسایی شده است.

حسینی در ادامه از بهبودی ۳۸۲ هزار و ۸۴۶ نفر از ابتدای شیوع بیماری تاکنون خبر داد که از بیمارستان ها ترخیص شده و یا از ایزوله خانگی خارج شده اند.

او با ابراز تاسف از جان باختن هفت هم استانی دیگر طی شبانه روز گذشته در اثر بیماری کووید ۱۹، مجموع جانباختگان ناشی از این بیماری از ابتدای شیوع تاکنون را ۶ هزار و ۵۴۸ نفر عنوان کرد و افزود: پس از چند ماه شاهد کاهش میزان مرگ و میر ناشی از کروناویروس بودیم که این امر نشانگر تاثیر واکسیناسیون علیه کرونا بوده است.

این مقام مسوول در دانشگاه با بستری ۲۸۷ بیمار جدید مبتلا یا مشکوک به علائم کرونا در بیمارستان های استان در شبانه روز گذشته، مجموع بیماران مثبت و مشکوک دارای علایم کرونا که در بیمارستان های استان بستری هستند به دو هزار و ۴۴۵ نفر رسیده است که از این تعداد ۲۷۲ بیمار به دلیل وخامت شرایط جسمی در بخش های ICU، مراقبت های ویژه درمانی دریافت می کنند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: طبق محاسبات متخصصان اپیدمیولوژی، برای کاهش زنجیره انتقال بیماری کووید۱۹ و ایمن سازی جامعه در برابر این بیماری، باید حداقل ۸۳ درصد از جامعه علیه این ویروس واکسینه شوند که این هدف در برخی از گروه های سنی در استان فارس محقق شده است، اما در بسیاری از گروه های سنی هنوز تا رسیدن به این هدف فاصله داریم که ضرورت دارد افراد نوبت واکسن خود را به تعویق نیاندازند.

او بیان کرد: در گروه سنی افراد بالای ۸۵ سال در استان، ۶۵.۹ درصد از افراد علیه کرونا واکسینه شده اند که این درصد در افراد گروه سنی بین ۸۰ تا ۸۵ سال به ۷۹.۵ درصد؛ افراد ۷۵ تا ۸۰ سال به۸۴.۶  درصد؛ افراد ۷۰ تا ۷۵ سال به ۸۸.۷ درصد و افراد ۶۵ تا ۷۰ سال به ۸۹.۹ درصد رسیده است.

وی ادامه داد: این شاخص در گروه سنی افراد ۶۰ تا ۶۵ سال به ۸۸ درصد؛ افراد ۵۵ تا ۶۰سال به ۸۳.۵ درصد؛ افراد ۵۰ تا ۵۵ سال به ۷۴.۱ درصد؛ افراد ۴۵ تا ۵۰ سال به ۶۴.۳ درصد؛ افراد ۴۰ تا ۴۵ سال به ۵۶.۶ درصد؛ افراد ۳۵ تا ۴۰ سال به ۵۱.۷  درصد؛ افراد ۳۰ تا ۳۵ سال به۴۶.۷  درصد؛ افراد ۲۵ تا ۳۰ سال به ۴۴.۱ درصد؛ افراد ۲۰ تا ۲۵ سال به ۴۷.۸  درصد و افراد ۱۸ تا ۱۹ سال ۴۱.۶ درصد رسیده است.

حسینی از مردم استان خواست تا واکسیناسیون خود را به تاخیر نیندازند و با کمک به کادر درمان، به سرعت انجام واکسیناسیون تا رسیدن به درصد مورد نیاز برای ایجاد ایمنی جمعی بیافزایند.

او با اشاره به اینکه درصدهای ذکر شده مربوط به دز اول واکسیناسیون است گفت:  همه افرادی که واکسن دز اول را دریافت کرده اند، باید برای دریافت واکسن دز دوم نیز اقدام کنند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز توصیه کرد: شهروندان به جای در نظر گرفتن نوع خاصی از واکسن، برای ایمنی خود در برابر این بیماری اقدام کرده؛ چرا که اولویت مهم برای کشور، واکسیناسیون سریع و عمومی و پیروزی بر علیه این ویروس منحوس است.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید