۲۹ شهریور ۱۴۰۰ - ۲۲:۵۵
کد خبر: 55291349

مدیرعامل سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها، در مورد احتمال حذف یارانه ها، بر ضرورت بازمدیریت یارانه‌های پنهان و حذف آنها تاکید کرد.

 یارانه‌ها حذف می شوند؟

به گزارش سلام نو به نقل از تجارت‌نیوز، پنجمین جلسه هم‌اندیشی دبیرخانه کارگروه برنامه‌ریزی و بودجه هدفمندسازی ستاد بودجه ۱۴۰۱، تشکیل شد.

در این نشست امید حاجتی، مدیرعامل سازمان هدفمندسازی یارانه‌های کشور، احمد میدری، معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و معاونین و مدیران کل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها حضور داشتند.

حاجتی، مدیرعامل سازمان هدفمندسازی یارانه‌های کشور در این نشست، با اشاره و مرور موضوعات مختلف و نگرش در نظام پرداخت یارانه‌ها و ذی‌نفعان آن در سطح خانوار و بازمدیریت یارانه‌های پنهان و اولویت‌بندی حذف تمام یا قسمتی از یارانه پنهان، عنوان کرد: در این بازنگری به ویژه در حوزه پرداخت یارانه‌های پنهان نه تنها باید طوری عمل شود که حداقل هزینه‌ها به بخش‌های مختلف تولید کالا و خدمات تحمیل شود و از آثار و تبعات سوء آن جلوگیری شود، بلکه باید این تصمیم، منجر به رفاه خانوار ایرانی و همچنین افزایش و بهبود رفاه اجتماعی در کشور شود.

بررسی پیشنهادهای کارشناسی

وی به بررسی پیشنهاد کارشناسی زیر مجموعه‌های کارگروه برنامه و بودجه هدفمندسازی یارانه ها اشاره کرد و افزود: اصلاح نظام پرداخت یارانه‌های نقدی به خانوار براساس سقف منابع پیش‌بینی شده در بودجه سال آینده و بازمدیریت و کاهش تمام یا قسمتی از یارانه‌های پنهان اعطایی در حوزه انرژی، کالاهای اساسی، نهاده‌های کشاورزی، دارو تجهیزات پزشکی مورد نظر است که می‌بایست تمامی این پیشنهادات به بهبود شرایط مردم و جامعه منجر شود.

حاجتی در مورد احتمال حذف یارانه‌ها، ادامه داد: برای بهینه‌ترین تصمیم به حال مردم و جامعه، نشست‌های متنوعی با دستگاه‌های ذی‌ربط برگزار شد که پس از جمع‌بندی کلیه نظرات کارشناسان این حوزه‌ها، بهترین تصمیم برای ارائه و تصویب در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ به ستاد بودجه کشور در قالب بسته پیشنهادی هدفمندی داده می‌شود.

وی اضافه کرد: برنامه حمایتی پیشنهادی علاوه بر فقرزدایی باید به گونه‌ای طراحی شود که فاصله طبقاتی در جامعه به حداقل برسد و وضعیت ضریب جینی در جامعه بهبود پیدا کند؛ بنابراین باید به کلیه سطوح افراد در جامعه و رفع فقر آنها توجه کرد.

توجه به رفع فقر در جامعه

در این نشست، میدری، معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز بر توجه به رفع فقر در تمامی بخش‌های جامعه تاکید و عنوان کرد: علاوه بر رفع فقر معیشتی باید به بهبود وضعیت سایر بخش‌ها نیز توجه شود. تا علاوه بر وضعیت بد معیشتی افراد جامعه، وضعیت سایر بخش‌های مختلف نیز مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: جمع‌آوری نظرات کارشناسی همه دستگاه‌های مرتبط و تعامل سازنده این سازمان‌ها و دستگاه‌ها با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، می‌تواند در تهیه یک بسته پیش نهادی در زمینه یارانه‌ها کمک شایانی کند. به همین منظور سعی می‌شود در اسرع وقت این نظرات جمع‌بندی شود و در اختیار دبیرخانه قرار گیرد.

همچنین در این نشست مقرر شد در راستای اجرایی شدن آیین نامه تبصره ماده ۱۴ و اثرگذاری بیشتر در تصمیم‌سازی‌ها در حوزه هدفمندی یارانه‌ها، ارایه برنامه‌های حمایتی و یارانه‌ای کیفی و همچنین پاسخگویی سریع به مردم، دسترسی برخط به پایگاه رفاه ایرانیان، برای سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها فراهم شود.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید