در ابتدای جنگ، ارتش عراق ادعا می‌کرد که در طی یک هفته تهران را فتح خواهد کرد و در روزهای ابتدایی جنگ نیز تا دروازه‌های اهواز و خرمشهر پیش رفت. اما پس ‌از آن و با دستور امام خمینی (ره) و جوشش و خروش مردم شریف و غیور ایران، نیروهای مردمی بدون هیچ امکانات و تجهیزات و حتی آموزش‌های نظامی به مقاومت علیه دشمن پرداختند.

آغاز جنگ تحمیلی و هفته دفاع مقدس

۳۱ شهریور آغاز هفته دفاع مقدس است و تا ۶ مهر ادامه دارد. در ۳۱ شهریور سال ۱۳۵۹ رژیم بعثی عراق با هدف سرنگونی نظام جمهوری اسلامی با ایران وارد جنگ شد. در این روز صدام حسین رئیس‌جمهور وقت عراق، جنگ علیه ایران را در رسانه‌ها اعلام کرد. در آن زمان عراق قدرت پنجم جهان بود. این جنگ در شرایط کاملا نابرابری به ایران تحمیل شد زیرا در آن زمان کشور ما توسط آمریکا تحت‌فشار شدیدی قرار داشت و جناح‌های وابسته به غرب و شرق نیز در داخل کشور در حال تضعیف نظام بودند. این در حالی بود که کشور هنوز تبعات ناشی از انقلاب را به‌طور کامل پشت سر نگذاشته بود. در این حین آمریکا در تمام زمینه‌های نظامی، سیاسی، اقتصادی و ... از رژیم بعثی عراق حمایت می‌کرد. شوروی که دیگر ابرقدرت جهان بود و با نظام اسلامی دشمنی دیرینه داشت، به حمایت از عراق پرداخت.

در ابتدای جنگ، ارتش عراق ادعا می‌کرد که در طی یک هفته تهران را فتح خواهد کرد و در روزهای ابتدایی جنگ نیز تا دروازه‌های اهواز و خرمشهر پیش رفت. اما پس ‌از آن و با دستور امام خمینی (ره) و جوشش و خروش مردم شریف و غیور ایران، نیروهای مردمی بدون هیچ امکانات و تجهیزات و حتی آموزش‌های نظامی به مقاومت علیه دشمن پرداختند. جهاد مخلصانه و شهادت مردم باایمان ایران، ستون‌های نظام اسلامی را مستحکم نمود.

ویژگی‌های دفاع مقدس

· دفاعی بودن

· معنویت جبهه‌های جنگ و دفاع مقدس

· استقامت رزمندگان و فرماندهان در نبرد

· شجاعت فرماندهان در دوران دفاع مقدس

· بزرگواری و مروّت در حال داشتن قدرت

· بی‌اعتنایی به دنیا

· شهادت‌طلبی رزمندگان در دفاع مقدس

جایگاه زن‌ها در دفاع مقدس

زن‌ها به دو شکل مستقیم و غیرمستقیم در دفاع مقدس نقش داشتند. اگرچه زن‌ها از حضور در میدان جنگ و خط مقدم معاف بودند، اما عده‌ای از آن‌ها در کنار مردان خود قدم‌به‌قدم با بعثی‌ها درگیر شدند و در عقب راندن دشمن از جان خود هم گذشتند.

بیشتر زنان نیز با انجام کارهای خدماتی و پشتیبانی در پشت جبهه‌های جنگ، رزمندگان را دلگرم می‌کردند.

کد خبرنگار: ۲۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید