همانند دندان‌های طبیعی، ایمپلنت و بافت‌های اطراف آن نیز نیاز به تمیز کردن منظم دارند. پس از بهبودی لثه، فرد باید این منطقه را حداقل یک بار در روز نخ دندان بکشد و از مسواک‌های میانی دندان برای دسترسی به مناطقی که رسیدن به آنها سخت‌تر است استفاده کند.

بعد از عمل کاشت ایمپلنت چه مشکلاتی ممکن است ایجاد شود؟

ایمپلنت‌های دندان راه‌حلی مدرن برای مشکل دندان‌های از دست رفته و جایگزینی برای پروتزها هستند. آنها یک روتین هستند و توسط اکثریت دندانپزشکان در سراسر جهان ارائه می‌شوند. سیستم‌های ایمپلنت جدید بسیار ساده‌تر هستند و کاربرد آنها با ریسک‌ چندانی همراه نیست. ایمپلنت با الزامات خاصی همراه است که مهمترین آنها مقدار کافی استخوان است. حتی برای ایمپلنت‌های دندان نسبتاً کوچک باید فضای کافی در استخوان وجود داشته باشند تا ایمپلنت بتواند به عنوان حامل پل‌ها یا تاج‌ها عمل کند. جایگاه‌های احتمالیِ کاشت دندان تحت تأثیر تعدادی از عوامل قرار دارند، از جمله در دسترس بودن استخوان کافی که اطراف کاشت دندان را احاطه کرده و از ساختارهای مجاور جدا شده مانند سینوس‌های ماگزیلاری در فک بالا و کانال فک پایین که اعصاب و رگ‌های خونی از آن عبور می‌کنند.

فقط پس از اینکه دندانپزشک به اندازه کافی استخوان را برای جایگذاری ایمپلنت ایمن‌سازی کرد، می‌توان برنامه‌ریزی کرد که جایگاه و تعداد ایمپلنت چگونه خواهد بود. بنابراین اولین گام در تصمیم‌گیری در مورد اینکه آیا بیمار می‌تواند ایمپلنت دریافت کند، کافی بودن و در دسترس بودن استخوان است.

اما گاهی اوقات جراحی ایمپلنت دندان با مشکلاتی همراه است و بیمار دچار عوارض می‌شود. به خاطر داشته باشید که در صورت بروز هرگونه عوارض جدی باید فوراً به بهترین دندانپزشک تهران یا شهر خود مراجعه کنید. در اینجا به بررسی عوارض احتمالی و مشکلات جراحی ایمپلنت دندان و مراقبت‌های پس از جراحی می‌پردازیم.

عوارض احتمالی ناشی از جراحی ایمپلنت دندان

بعد از عمل کاشت ایمپلنت چه مشکلاتی ممکن است ایجاد شود؟

1. عدم اتصال ایمپلنت به استخوان

دلیل اینکه ایمپلنت‌های دندان بسیار پایدار هستند و مثل دندان‌های واقعی عمل می‌کنند این است که پست‌های تیتانیوم چند ماه پس از جایگذاری، با استخوان ترکیب می‌شوند. شایع‌ترین عوارض ایمپلنت دندان زمانی است که ایمپلنت و استخوان به هم پیوند نخورند.

اگر این اتفاق بیفتد، می‌توانیم ایمپلنت را به راحتی و بدون دردسر بیرون بیاوریم. ممکن است بتوانیم بلافاصله ایمپلنت جدیدی را قرار دهیم یا چند ماه منتظر بمانیم تا استخوان بهبود پیدا کند.

2. پری ایمپلنت

پری ایمپلنت بیماری است که می‌تواند بر روی لثه و استخوان اطراف آن تاثیر بگذارد و منجر به عدم موفقیت ایمپلنت‌های دندانی شود. با گذشت زمان، پری ایمپلنت می‌تواند منجر به از دست رفتن استخوان و شل شدن ایمپلنت شما شود.

پری ایمپلنت برای تمام بیماران رخ نمی‌دهد. به بیماران توصیه می‌شود که به طور منظم برای ویزیت به دندانپزشکی مراجعه کنند و اگر در مورد سلامت دهان خود نگرانند، از دندانپزشک خود مشاوره بگیرند.

اگر سیگار نکشید، یک شیوه زندگی سالم زندگی کنید و بهداشت دهان و دندان را به خوبی رعایت کنید، شانس شما برای مبتلا به پری ایمپلنت به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌یابد. در صورت بروز هرگونه عوارض ایمپلنت دندان ناشی از پری ایمپلنت، باید به دندانپزشک مراجعه کنید تا از دست رفتن استخوان درمان شود یا ایمپلنت جدیدی جایگزین گردد.

3. عفونت‌های دیگر

مانند هرگونه عمل جراحی، خطر عفونتِ ایمپلنت‌های دندان و قرار دادن بافت‌های اطراف آن وجود دارد. با این حال، با توجه به شرایط استریل که عمل جراحی در آن انجام می‌شود، عفونت‌های جراحی ایمپلنت دندان بسیار نادر هستند. در اکثر موارد، پس از درمان، یک دوره مصرف آنتی بیوتیک‌ها تجویز می‌شود تا خطر عفونت ایمپلنت‌های دندان پس از جراحی کاهش پیدا کند.

4. آسیب عصبی

از آنجا که ایمپلنت‌ها با جراحی جایگذاری می‌شوند، خطر آسیب عصبی ناشی از ایمپلنت‌های دندانی نیز در فرآیند جراحی وجود دارد. این عوارض ایمپلنت دندانی نادر می‌توانند باعث درد، بی‌حسی یا سوزش در لب‌ها، دندان‌ها، لثه‌ها یا چانه شوند.

5. بیماری لثه

اگر قبل از جراحی خود بیماری لثه داشته باشید، بیشتر در معرض خطر بروز عوارض ایمپلنت دندان قرار خواهید داشت. پریودنتیت، شکل پیشرفته بیماری لثه، می‌تواند باعث خرابی استخوان شود که تا حد زیادی بر موفقیت‌آمیز بودن جراحی شما تاثیر می‌گذارد.

باکتری‌ها بافت‌های همبند روی ریشه‌های دندان را می‌خورند، لثه‌ها را از بین می‌برند و استخوان‌ها را تضعیف می‌کنند. همیشه باید قبل از شروع درمان ایمپلنت دندان، بیماری لثه را درمان کرد تا اطمینان حاصل شود که بر نتیجه نهایی تاثیر نمی‌گذارد.

مشکلات رایج در ایمپلنت دندان

خطرات و مشکلات ایمپلنت دندان معمولاً اندک هستند و توسط دندانپزشک حرفه‌ای درمان می‌شوند. برخی از مشکلات رایج در ایمپلنت درمان عبارتند از:

· عفونت در اطراف ایمپلنت

· آسیب به رگ‌های خونی، دندان‌ها یا بافت‌های دیگر

· آسیب عصبی منجر به درد، بی‌حسی یا احساس سوزش می‌شود

· مشکلات مربوط به سینوس‌ها (در مواردی که ایمپلنت در فک بالا قرار بگیرد)

فرآیند کامل جایگذاری ایمپلنت‌های دندان می‌تواند چند ماه طول بکشد، زیرا ممکن است شامل استخراج دندان، آماده‌سازی، کاشتن، مداوا و جایگذاری ترمیم شود. به همین دلیل، باید بیشترین شانس بهبود موفقیت‌آمیز و ادغام ایمپلنت با استخوان طبیعی را داشته باشید.

در صورت داشتن شرایط زیر، خطر بروز عوارض برای شما بیشتر خواهد شد:

· صرف نظر از سن، در وضعیت سلامت ضعیفی باشید؛

· سیگار بکشید یا محصولات توتون و تنباکو را مصرف کنید؛

· دیابت، لوسمی یا سایر بیماری‌های مزمن را داشته باشید؛

· در گذشته پرتو درمانی دریافت کرده باشید؛

· دستورالعمل‌های دندانپزشک خود پس از جراحی را رعایت نکنید؛

· داروها را طبق تجویز پزشک مصرف نکنید.

نکته مهم: توصیه می‌کنیم در صورت مشاهده‌ی علائم عفونت، تورم غیر معمول، درد و یا مشکل جویدن و صحبت کردن پس از جراحی ایمپلنت، حتماً به دندانپزشک مراجعه کنید.

مراقبت بعد از ایمپلنت دندان

بهترین راه برای اطمینان از موفقیت یک ایمپلنت دندان این است که پس از جراحی ایمپلنت، از جراح مشاوره بگیرید.

پس از انجام جراحی ایمپلنت دندان، باید از مصرف غذا و نوشیدنی‌های داغ جلوگیری شود و به مدت چند روز رژیم غذایی نرم مصرف شود. همچنین برای جلوگیری از افزایش جریان خون و تورم در این منطقه، مهم است که برای جلوگیری از افزایش جریان خون و تورم مرتبط با آن، از ورزش شدید جلوگیری شود.

همانند دندان‌های طبیعی، ایمپلنت و بافت‌های اطراف آن نیز نیاز به تمیز کردن منظم دارند. پس از بهبودی لثه، فرد باید این منطقه را حداقل یک بار در روز نخ دندان بکشد و از مسواک‌های میانی دندان برای دسترسی به مناطقی که رسیدن به آنها سخت‌تر است استفاده کند.

همچنین باید به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کند تا مناطق زیر خط لثه را تمیز کند. افرادی که سیگار می‌کشند بهتر است آن را ترک کنند زیرا این کار می‌تواند خطر بروز عوارض ناشی از جراحی ایمپلنت دندان را کاهش دهد.

زمان مراجعه به پزشک یا دندانپزشک

پس از جراحی ایمپلنت دندان، دندانپزشک ممکن است آنتی‌بیوتیک‌هایی را برای کمک به جلوگیری از عفونت تجویز کند. همچنین ممکن است بیمار برای کاهش هرگونه درد مجبور شود داروهای بدون نسخه یا با نسخه را مصرف کند.

هر گونه تورم یا کبودی باید ظرف چند روز پس از جراحی کاهش یابد. با این حال، اگر درد و تورم بیش از یک هفته همچنان باقی بماند، بیمار باید به مطب دندانپزشکی مراجعه کند.

فرآیند بهبودی اولیه چند هفته طول می‌کشد و پیوند استخوان و روند کامل ادغام ایمپلنت می‌تواند چند ماه طول بکشد. اگر ایمپلنت‌های دندان شروع به حرکت کنند یا بعد از چند هفته آسیبی به آنها برسد، بیمار باید به دندانپزشک مراجعه کند. رفع سریع مشکل می‌تواند از بروز عوارض جدی جلوگیری کند.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید