پرسش مهم این روزها آن است که آیا دلار واقعا به ۴۰ هزار تومان می‌رسد یا روند صعودی فعلی محصول ترس مردم، طمع سفته‌بازان و رانت‌های موجود در اقتصاد است و می‌تواند مدیریت شود؟

دلار ۴۰ هزار تومانی از راه می‌رسد؟ / شرط ریزش قیمت دلار چیست؟

سلام نو – سرویس اقتصادی: بازار ارز و به خصوص دلار التهاب دو هفته پیش را ندارد، اما به نظر می‌رسد دلار هنوز پشت مقاومت ۳۰ هزار تومانی کمین کرده است و منتظر محرکی است تا به قله ۳۰ هزار تومان برسد و یک گام دیگر به چشم انداز دلار ۴۰ هزار تومان نزدیک‌تر شود.

بحث دلار ۴۰ هزار تومانی بحث امروز و دیروز نیست و اقتصادانی مثل حسین راغفر حداقل از ۳ سال پیش نسبت به رسیدن قیمت دلار به ۴۰ هزار تومان هشدار داد. راغفر در شهریور ۹۷ و در کنگره حزب مردم‌سالاری با انتقاد از شرایط اقتصادی کشور گفت: «ما محاسبه کردیم اگر این وضع ادامه یابد ارز تا پایان سال ۴۰ هزار تومان خواهد شد که پیامدهای بسیار مخربی خواهد داشت

اظهارات آن زمان راغفر با انتقادات بسیاری مواجه شد و در نهایت نیز پیش‌بینی او محقق نشد، اما در مجموع انتقاداتی که او نسبت به وضع بازار و پخش رانت داشت قابل توجه بود.

بعد از روی کارآمدن دولت رئیسی و انتخاب‌های اقتصادی و سیاسی بازار با افزایش قیمت دلار همراه شد و نسبت به انتخاب‌های رئیس جمهور واکنش نشان داد و حالا بعد از ۳ سال دوباره بحث دلار ۴۰ هزار تومانی داغ شده است.

اما آیا دلار واقعا به ۴۰ هزار تومان می‌رسد یا روند صعودی فعلی محصول ترس مردم، طمع سفته‌بازان و رانت‌های موجود در اقتصاد است و می‌تواند مدیریت شود؟

از برجام تا عدم تعادل در عرضه و تقاضا دلار را گران کرد

علی قنبری، اقتصاددان و استاد اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس پیش از این در گفت‌وگو با سلام نو بخشی از شرایط فعلی را محصول روی کارآمدن دولت جدید می‌داند و معتقد است باید به دولت زمان داد.

دلار ۴۰ هزار تومانی از راه می‌رسد؟ / شرط ریزش قیمت دلار چیست؟

او بلاتکلیفی برخی از پرونده‌های سیاسی را نیز در وضعیت بازار بی‌تاثیر نمی‌داند و می‌گوید: از طرف دیگر شرایط برجام، تحریم‌ها و پیوستن به اف‌ای‌تی‌اف نامشخص است.

وی با اشاره به دلیل افزایش قیمت دلار می‌گوید: واقعیت این است که امروز تقاضا و عرضه دلار با هم برابری نمی‌کند و در نتیجه قیمت دلار افزایش پیدا کرده است.

قنبری در واکنش به برخی پیش‌بینی‌ها درباره صعود دلار به کانال ۴۰ هزار تومان گفت: اگر نتوانند تقاضا را کنترل کنند و از آن طرف عرضه به اندازه تقاضا نباشند قطعا قیمت دلار بالا می‌رود و ممکن است ۴۰ هزار تومان را هم رد کند.

اگر جلوی بودجه‌های ضد توسعه را نگیریم دلار به شکل طبیعی گران می‌شود

بهنام ملکی، اقتصاددان، نیز در گفت‌وگو با سلام نو با به جا دانستن نگرانی مردم گفته بود: ما هیچ وقت شاهد این حجم از افزایش قیمت‌ها نبودیم، اما با نگاهی به مسائل اقتصادی متوجه می‌شویم وضعیت امروز محصول سیاست‌های مشکل‌دار اقتصادی است که از بودجه تا هزیه‌های غیرمولد و غیرتوسعه‌ای را شامل می‌شود.

دلار ۴۰ هزار تومانی از راه می‌رسد؟ / شرط ریزش قیمت دلار چیست؟

ملکی در پاسخ به این پرسش که آیا امکان افزایش قیمت دلار در صورت تدام شرایط فعلی وجود دارد یا خیر، گفت: اگر وضعیت با همین فرمان پیش برود و بهره‌وری افزایش نیابد، جلوی بودجه‌های ضد توسعه‌ای را نگیریم و مشکلات اساسی را حل نکنیم دلار به شکل طبیعی رقم‌های بالاتری را می‌بیند، ولی اگر این مسائل مدیریت شود می‌توان به فروکش کردن این التهاب بزرگ امیدوار بود.

چطور می‌توان جلوی دلار ۴۰ هزار تومانی را گرفت؟

کامران ندری، اقتصاددان و استاد دانشگاه هر چند مسائلی مانند برجام را در آینده اقتصاد ایران موثر می‌داند، اما تاکید دارد که گام اول در حل مشکلات اقتصاد ایران و کنترل قیمت دلار گفت‌وگوی شفاف و ساده دولت با مردم است.

دلار ۴۰ هزار تومانی از راه می‌رسد؟ / شرط ریزش قیمت دلار چیست؟

وی به سلام نو گفته بود: در شرایط تورمی فعلی انتظارات تورمی نقش کلیدی و مهمی دارد و حتی از رشد نقدینگی هم مهم‌تر است. دولت باید با کمک روابط عمومی وزارتخانه‌ها و کارشناسان با مردم ارتباط برقرار کند چون اگر در این شرایط زمین بازی را به فضای مجازی واگذار کند بازنده خواهد بود.

آن طور که از صحبت‌های اقتصاددان‌ها مشخص است ابراهیم رئیسی پیش از هر اقدام اقتصادی و سیاسی خاصی می‌تواند با مدیریت افکار عمومی و گفت‌وگوی شفاف با مردم و انتخاب درست و موثر رییس بانک مرکزی روند مدیریت بازار ارز و حتی اقتصاد ایران را آغاز کند و بعد گام در مسیر حل مشکلات اساسی اقتصاد ایران بگذارد. اما آیا او چنین می‌کند یا درگیر مشکلات سیاسی می‌شود و این ضرورت‌ها را از یاد می‌برد؟ باید صبر کرد و دید.

کد خبرنگار: ۹
۲۷دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 19
  • IR ۱۷:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    11 0
    تا زمانی که یارانه پنهان در کار است مفتخور ی و رانت‌خواری هم است اقتصاد ایران از این هم بدتر خواهد شد
  • IR ۲۲:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    15 2
    چرادلارحذف نمیکنید؟؟؟بیچاره کردیددلاردلارمگه ماله کشوردشمنمون نیست پس چراتمامه اقتصادایران بادلارکارمیکنه؟؟فقدپولشون خوبع!
  • سعید IR ۰۷:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۰
    2 0
    سه تا سوال ادمین ازچی می‌ترسی ،دنبال چی هستی و سوم واقعا هدفت ازین جووسازی چیه
  • IR ۰۸:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۰
    9 1
    بازاری که فقط با حرف زدن بالا پایین می رود باید فاتحه اش را خواند
  • مسعود رمضانی GE ۱۴:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۰
    13 0
    با سلام دوستان دلار واحد ارزش پول تمام دنیا ستوهیچ کاری با آن نمیتوان کرد
  • علی IR ۱۶:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۰
    0 0
    شک نکنید با این تورم،تحریم ها،صادرات پایین و..... تا آخر سال ۳۵.۳۶ میشه بعدش شاااید ی خورده ارزون بشه
  • IR ۲۲:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۰
    0 0
    ولی الان خیلی وقته دلار حول و حوش،۲۶-۲۷می چرخه انشالله ارزانتر هم میشه
  • IR ۰۸:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۱
    0 0
    به جای کنترل دلار اول بودجه دولت متوازن کنید بعد از هزینه های غیر خودداری نمایید و روابط خارجی را بر اساس منافع ملی تنطیم کنید و جلوی فساد رابگیردمشکلات حل می شود خیلی ساد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید