تلاش از نشریات پر سر و صدای دهه هشتاد بود که اخبار جنجالی را به شکلی حرفه‌ای پوشش می‌داد و به خاطر سبک متفاوت کار خود طرفداران بسیاری بین مردم، به خصوص نسل جوان، داشت.

وقتی عکس گلزار و دایی با بازیگران زن باعث توقیف یک نشریه شد / عکس

به گزارش سلام نو، فرشاد عباس، عکاس شناخته شده در توییتر خود نوشت: فکر کنم این عکسو سال ۸۳/۸۴ برای جلد مجله تلاش گرفتم. بعداز انتشار،مدیرومسئول به استفاده ابزاری از تصاویر مرد و زن برای تحصیل مال بیشتر متهم شد، مجله توقیف و در نهایت لغو امتیاز…

تلاش از نشریات پر سر و صدای دهه هشتاد بود که اخبار جنجالی را به شکلی حرفه‌ای پوشش می‌داد و به خاطر سبک متفاوت کار خود طرفداران بسیاری بین مردم، به خصوص نسل جوان، داشت. با توجه به تفاوتی که تاریخ مورد اشاره عباسی با تاریخ دادگاه تلاش دارد یا این عکاس سال این رخداد را اشتباه ذکر کرده است یا در نهایت مسئله دیگری منجر به توقیف هفته نامه تلاش شد.

در ادامه خبر دادگاه هفته نامه تلاش که برای 7 خرداد 1385 است را می‌خوانید.

جلسه‌ی رسیدگی به اتهامات سیدعباس مداح، مدیرمسول نشریه‌ی «تلاش» صبح امروز(یکشنبه) در شعبه‌ی 76 دادگاه کیفری استان تهران به ریاست قاضی صارمی، با حضور اعضای هیات منصفه و به صورت علنی برگزار شد.

به گزارش ایسنا، در ابتدای جلسه، قاضی صارمی بیان کرد: به علت تغییر آدرس و جابه‌جایی دفتر نشریه، احضاریه‌ای به دست مدیرمسول نشریه‌ی تلاش نرسیده و کیفرخواستی که برای وی صادر شده به صورت غیابی است و مدیرمسول این نشریه‌ پس از اطلاع از تعیین جلسه‌ی رسیدگی، به شعبه‌ی 76 مراجعه و آمادگی خود را برای دفاع اعلام کردند، بنابراین حضور وی در دادگاه داوطلبانه بوده است.

در ادامه غلامی، نماینده‌ی مدعی‌العموم به قرائت کیفرخواست پرداخت و اظهار داشت: بر اساس شکایت مدعی‌العموم، سید عباس مداح، مدیرمسول نشریه‌ی «تلاش» به استفاده‌ی ابزاری از تصاویر مرد و زن برای تحصیل مال بیشتر و افزایش تیراژ روزنامه برای فروش بیشتر برخلاف رسالت مطبوعاتی متهم است.

نماینده‌ی مدعی‌العموم، تصریح کرد: با استناد به شماره‌های 529 و 556 نشریه‌ی تلاش و قرائن موجود در پرونده، مستندا طبق بند 10 ماده 6 قانون مطبوعات از اعضای هیات منصفه تقاضای تشخیص بزه و از هیات قضایی دادگاه تقاضای تعیین مجازات نامبرده را دارم.

مدیرمسول نشریه‌ی «تلاش»، با قرار گرفتن در جایگاه اظهار داشت: در پرونده‌ی موجود که آن را در شعبه‌ی 76 دادگاه کیفری استان مطالعه کردم، بازپرس شعبه 4 بنده را احضار کرده بود و به علت عدم حضورم به عنوان شخص مجهول‌المکان مطرح شده بودم. قابل بیان است که به علت تغییر آدرس دفتر نشریه، احضاریه‌ای به دست بنده نرسیده و آن‌گونه نبوده است که از بنده به عنوان شخص مجهول‌المکان نام برده شود.

قاضی صارمی ضمن بیان اتهامات از وی خواست تا به دفاع از خود بپردازد.

مداح، مدیرمسوول و صاحب امتیاز نشریه‌ی «تلاش» بیان کرد: قریب به 12 سال است که این نشریه منتشر می‌شود و این هفته‌نامه همواره با تاثیر از الگوهای انقلابی و اسلامی منتشر می‌شود. در اساسنامه و چارت کاری این روزنامه، به موازین قضایی توجه شده است.

وی، تصریح کرد: تحقق عنصر مادی جرم در رسیدگی به آن باید مورد توجه قرار گیرد و این عنصر بسیار مهم است. از آن‌جایی که روزنامه آینه جامعه است، این نشریه به چاپ و انتشار تصاویر فرزندان صالح ایران پرداخته است. به عنوان نمونه، تصویر علی انصاریان به عنوان تحقق عنصر مادی جرم به عنوان یک فرزند صالح شناخته می‌شود و سایر مصادیق دیگر مشابه این مورد است.

مداح، خاطرنشان کرد: باید توجه داشت که هر نشریه به مطالبی می‌پردازد که در اساسنامه‌ی آن بیان شده است و این روش نشریه محسوب می‌شود. هم‌چنین به عنوان مثال چگونه چهره‌ی بهرام رادان با پوشش کاملا رسمی می‌تواند مصداق مواد 500 و 698 قانون مجازات اسلامی قرار گیرد؟

مدیرمسول هفته‌نامه‌ی «تلاش» گفت: کیفرخواست صادره هرگز جهت اطلاع به مدیران نشریه ارسال نشده است و باید به آن پرداخت. در نهایت تقاضای صدور رای برائت دارم.

وقتی عکس گلزار و دایی با بازیگران زن باعث توقفیف یک نشریه شد / عکس
تصویری دیگری از ویژه نامه عید تلاش

نماینده‌ی دادستان در ادامه اظهار داشت: مدیرمسول هفته‌نامه‌ی «تلاش» مواردی را به عنوان دفاع مطرح کردند که در کیفرخواست اشاره‌ای به آن نشده است و دفاعیات وی خارج از چارچوب است. مطلب دیگر آن‌که وظیفه‌ی مدیرمسوول بوده که در صورت تغییر مکان و جابه‌جایی دفتر نشریه، آدرس جدید را به اطلاع وزارت ارشاد برساند. همچنین مواد 500 و 698 در کیفرخواست مطرح نبوده و دفاعیات وی در این مورد موضوعیتی ندارد.

قاضی صارمی نیز خاطرنشان کرد: متهم در دفاع آزاد است که مطالب خود را بیان کند. یقینا هیات قضایی و اعضای هیات منصفه‌ی مطبوعات به دفاعیاتی توجه می‌کنند که در کیفرخواست بیان شده است و کیفرخواست مدنظر دادگاه است.

مدیرمسول هفته‌نامه‌ی «تلاش» در آخرین دفاع، گفت: از این مساله گله‌مند هستم که چرا موضوع را به گونه‌ای بیان می‌کنند که بنده دانسته در دادگاه حضور نیافتم و خواهشم این است که به مسائل حاشیه‌ای پرداخته نشود.

قاضی صارمی، در پایان این جلسه اظهار داشت: به علت این‌که در مرحله‌ی تحقیقیات مقدماتی برای شما قرار تامین صادر نشده است، دادگاه شما را ملتزم به قول شرف می‌کند که در مواقعی که احضار شده‌اید در دادگاه حاضر شوید و اگر عذر موجهی برای عدم حضور دارید حتما به اطلا ع دادگاه برسانید.

در نهایت نیز تلاش مجرم شناخته شد. آنطور که ایسنا گزارش داد هیات منصفه مطبوعات پس از استماع اظهارات نماینده دادستان عمومی و انقلاب تهران و دفاعیات مدیران مسوول نشریات «توسعه» و «تلاش» وارد شود شد و مدیر مسوول روزنامه «توسعه» را مجرم تشخیص داد و مستحق برخورداری از تخفیف در مجازات دانست.

هیات منصفه دادگاه مطبوعات، همچنین مدیر مسوول هفته نامه «تلاش» را مجرم شناخت و مستحق تخفیف ندانست.

کد خبرنگار: ۹
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید